Gå til innhold

HJELP - Jus eller journalistikk?


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt som nettopp har fullført videregående. Tidligere i år følte jeg meg helt sikker på at jeg ønsket å studere jus, og derfor har jeg søkt meg inn på jus ved UiO fra høsten av. Samtidig har jeg den siste tiden blitt veldig usikker på dette valget, ettersom drømmen min alltid har vært å bli sportsjournalist. Jeg vurderer derfor å jobbe ett år før jeg heller begynner på journalistutdanning neste høst. Samtidig vet jeg at det å fullføre jus ved UiO ville gitt meg en sikrere framtid med tanke på jobbmuligheter. 

Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre, og har allerede begynt å lete etter en jobb for det neste året. Noen her som har studert journalistikk eller jus, og som har noen tanker? Bør jeg gjøre det jeg har mest lyst til, eller gå for studiet som gir flest jobbmuligheter? Takker på forhånd for alle innspill med tanker, tips og råd. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan for så vidt fortsatt bli journalist dersom du velger juss, er jo ingen beskyttet tittel. Jussen gir deg jo en grei "allmennutdannelse" du får bruk for som journalist også. Når det er sagt, så vil jo journalistutdanningen gjøre det lettere for deg å skaffe et nettverk, som jo er alfa omega i journalistyrket. Dessuten er det vel begrenset hvor mye jussen vil hjelpe deg dersom det kun er sportsjournalist du sikter mot. Jussutdannelsen er jo mye bredere, og vil derfor gi deg flere jobbmuligheter. 

Lenke til kommentar

Det som er litt trøblette med sportsjournalist er at du i denne jobben eigentleg ikkje får så veldig stor nytte av den vanlige journalistutdanninga, men at du ofte må ha utdanning for å i det heile tatt få sjangsen til å prøve deg som sportsjournalist.

 

Men uansett, dersom du har ein draum og å bli sportsjournalist, kvifor har du då fått for deg at du vil studere jus? Kva er det som fristar med jusstudiet?

 

Hadde eg vært deg i denne situasjonen, så ville eg starta på jusstudiet slik som du har planlagt og søkt på. Etter fyrsteåret så kan du vurdere å bytte til journaliststudiet. Eg er ikkje heilt sikker på kva som er fyrsteårsemna på jus-studiet, men eg er heilt sikker på at dette er generelle juridiske fag som gir deg kunnskapen til å blant anna tolke lovtekster. Dette vil være ein svært god ballast for eit evenuelt journaliststudie, kanskje ikkje i så stor grad dersom du sikter deg inn mot sportverdenen. Men som vanlig journalist vil det være ein stor fordel å ha ein juridisk bakgrunn då svært mange av nyheitssakene ofte vil ha ei tilknyttning til at ein eller anna ikkje har fulgt gjeldande lover, forskrifter eller rutiner, dette nesten uansett om det er snakk om voldssaker, forsømmelser frå det offentlege eller meir privatrettslige ting.

Lenke til kommentar

Men uansett, dersom du har ein draum og å bli sportsjournalist, kvifor har du då fått for deg at du vil studere jus? Kva er det som fristar med jusstudiet?

 

Handler først og fremst om at jeg ser på jusstudiet som et studie som vil gi meg mange muligheter og en sikker framtid. Har blant annet tenkt at det kunne vært interessant å jobbe som politijurist. 

 

På en annen side er jeg langt over middels interessert i sport, samtidig som jeg er relativt god til å skrive. I utgangspunktet tror jeg at journalistikkstudiet hadde vært mer interessant for meg i form av at jeg også veldig interessert i medier og kommunikasjon. Vet også at journalistikkutdanningen ved HiOA tilbyr sportsjournalistikk som emne det tredje studieåret. 

 

Føler at det smarteste valget vil være å velge jus, men at jeg hadde trivdes bedre med å studere journalistikk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

Men uansett, dersom du har ein draum og å bli sportsjournalist, kvifor har du då fått for deg at du vil studere jus? Kva er det som fristar med jusstudiet?

 

Handler først og fremst om at jeg ser på jusstudiet som et studie som vil gi meg mange muligheter og en sikker framtid. Har blant annet tenkt at det kunne vært interessant å jobbe som politijurist. 

 

På en annen side er jeg langt over middels interessert i sport, samtidig som jeg er relativt god til å skrive. I utgangspunktet tror jeg at journalistikkstudiet hadde vært mer interessant for meg i form av at jeg også veldig interessert i medier og kommunikasjon. Vet også at journalistikkutdanningen ved HiOA tilbyr sportsjournalistikk som emne det tredje studieåret. 

 

Føler at det smarteste valget vil være å velge jus, men at jeg hadde trivdes bedre med å studere journalistikk. 

 

 

Juss studiet gir mange muligheter, og behovet for jurister vil være like stort i fremtiden som nå vil jeg påstå.

En jurist kan bli journalist, forsåvidt hvem som helst kan bli journalist så lenge man har en relevant bakgrunn/erfaring i det man skriver om, med kun en bachelor i journalistikk vil du ikke kunne bli jurist.

 

Hvis du trenger litt inspirasjon så se på Arne Scheie. Han har en cand. mag grad i statsvitenskap fra uio, og jobbet som lærer, før han fikk et vikariat i nrk-sporten 1971.

 

Kan dette være et alternativ: studer juss og følg med på når det blir noe ledig hos Universitas?

Lenke til kommentar

 

Juss studiet gir mange muligheter, og behovet for jurister vil være like stort i fremtiden som nå vil jeg påstå.

En jurist kan bli journalist, forsåvidt hvem som helst kan bli journalist så lenge man har en relevant bakgrunn/erfaring i det man skriver om, med kun en bachelor i journalistikk vil du ikke kunne bli jurist.

 

Hvis du trenger litt inspirasjon så se på Arne Scheie. Han har en cand. mag grad i statsvitenskap fra uio, og jobbet som lærer, før han fikk et vikariat i nrk-sporten 1971.

 

Kan dette være et alternativ: studer juss og følg med på når det blir noe ledig hos Universitas?

 

Hørtes ikke dumt ut! 

 

Tror imidlertid det vil lønne seg for meg å velge jus med oppstart til våren, fremfor å begynne rett på nå til høsten. Da får jeg litt tid til å tenke over og gjøre meg sikker på valget, samt samle krefter og motivasjon. 

Lenke til kommentar

Jeg sto overfor akkurat samme valg som deg. Hadde jobbet som journalist tidligere, og vurderte å satse på dette som yrkesvei. Etter å ha forhørt meg med en kollega om hva som var "sikrest" å studere, svarte han umiddelbart rettsvitenskap. Dette kom av at det er relativt vanskelig å få seg jobb som journalist. Vær klar over at dette også kan være tilfellet dersom du eventuelt velger å fullføre jussen. Det utdannes flere og flere jurister, og slik jeg har forstått er det stor kamp om jobbene allerede.

Lenke til kommentar

Jeg sto overfor akkurat samme valg som deg. Hadde jobbet som journalist tidligere, og vurderte å satse på dette som yrkesvei. Etter å ha forhørt meg med en kollega om hva som var "sikrest" å studere, svarte han umiddelbart rettsvitenskap. Dette kom av at det er relativt vanskelig å få seg jobb som journalist. Vær klar over at dette også kan være tilfellet dersom du eventuelt velger å fullføre jussen. Det utdannes flere og flere jurister, og slik jeg har forstått er det stor kamp om jobbene allerede.

Ja, har hørt at det blir stadig vanskeligere å få seg jobb som jurist også. Valgte du å studere jus? I så fall, hvordan trives du med det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ta deg en tur innom forsiden til VG, Dagbladet og Aftenposten, så ser du hva flertallet av dagens journalister gjør.

 

Når det gjelder sportsjournalister, flertallet oversetter utenlandske artikler til Norsk, følger gjerne med på tweets.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

 

Jeg sto overfor akkurat samme valg som deg. Hadde jobbet som journalist tidligere, og vurderte å satse på dette som yrkesvei. Etter å ha forhørt meg med en kollega om hva som var "sikrest" å studere, svarte han umiddelbart rettsvitenskap. Dette kom av at det er relativt vanskelig å få seg jobb som journalist. Vær klar over at dette også kan være tilfellet dersom du eventuelt velger å fullføre jussen. Det utdannes flere og flere jurister, og slik jeg har forstått er det stor kamp om jobbene allerede.

Ja, har hørt at det blir stadig vanskeligere å få seg jobb som jurist også. Valgte du å studere jus? I så fall, hvordan trives du med det?

 

Jeg valgte jus, ja, og kan ikke si jeg angrer på valg av studieretning nå i dag. Det kan anbefales, men vær obs på at det er mye å lese (mer enn du tror, kan ikke sammenlignes med vgs) og at stoffet til tider er ekstremt tørt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg sto overfor akkurat samme valg som deg. Hadde jobbet som journalist tidligere, og vurderte å satse på dette som yrkesvei. Etter å ha forhørt meg med en kollega om hva som var "sikrest" å studere, svarte han umiddelbart rettsvitenskap. Dette kom av at det er relativt vanskelig å få seg jobb som journalist. Vær klar over at dette også kan være tilfellet dersom du eventuelt velger å fullføre jussen. Det utdannes flere og flere jurister, og slik jeg har forstått er det stor kamp om jobbene allerede.

Ja, har hørt at det blir stadig vanskeligere å få seg jobb som jurist også. Valgte du å studere jus? I så fall, hvordan trives du med det?

 

Jeg valgte jus, ja, og kan ikke si jeg angrer på valg av studieretning nå i dag. Det kan anbefales, men vær obs på at det er mye å lese (mer enn du tror, kan ikke sammenlignes med vgs) og at stoffet til tider er ekstremt tørt.

 

Hehe, at det er mye å lese er jeg klar over. Er vell stort sett det eneste man får høre når man sier at man vil studere jus. Tror imidlertid det skal gå fint ettersom jeg ikke skal begynne å studere før til våren. Da får jeg et halvt år til å jobbe og gjøre litt andre ting etter 13 år med skole  :)

 

 

Lenke til kommentar

''Whether you think you can, or you think you can't - you're right'' - Henry Ford

 

Jeg mener altså at man alltid bør følge drømmene, selv om oddsene er små, med riktig motivasjon kan man flytte fjell. 

Jeg vurderte selv å begynne på rettsvitenskap nå, men bestemte meg for å gjøre det jeg vil i livet. Jeg tar derfor ett friår for deretter å søke meg inn som flygeleder. Litt over 1000 søkere og rundt 28 får plass. Samme faen tenker jeg, følger drømmen min jeg. Om jeg gjør annet frykter jeg dessverre at jeg sitter som en nyutdannet jurist og tenker ''hva om jeg hadde prøvd??'' Om det går i dass, så ja, da har man prøvd og gjort sitt beste. Da får man velge noe annet etterpå, sånn er livet. 

Lenke til kommentar

Er ditt store mål i livet å bli sportsjournalist vil jeg helst satset på en journalist utdanning. 

Først og fremst, vet du vel at å få jobb innen journalistikk er vanskelig (samme med alle jobber, inkl. juss). Yrker er som økonomi. Noen ganger er det kutting og andre ganger er det omvendt. 

Det er ikke slik at det er umulig, men det er konkuranse. Det er derfor smart å ta journalistikkutdanning og få en fot i feltet tidlig. Det å hoppe fra jussutdanningen til journalistikk er vel UTROLIG VANSKELIG vil jeg si. 

 

Det er også to forskjellige typer jobber du appellerer til. Som sportjournalist vil du ofte reise, mens det er mindre av det i jussen. 

Lønna er jo en viktig faktor så klart. I jussen starter du vel med en god lønn på starten- rundt 600k tipper jeg, avhengig av hva du spesialiserer deg innen juss. 

I journalistikk starter du med en startslønn rundt 550 k. (Det sier jeg da jeg kjenner 2 journalister som jobber for tv2). Lønnen her går høyt opp senere. 

Han ene jeg kjenner i tv2 har etter 4 år i feltet, nå en lønn på rundt 1 mill, så det er bra med penger. Det er alltid mye penger i TV arbeid. Dy bygger deg ett navn. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...