Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hylende lyd fra maskinen ved spilling


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig opplevd at under høy last av maskinen (tunge spill spesiellt) så lager den en merkelig høyfrekvent pipelyd, og med tanke på at jeg har maskinen i stua så må jeg få fiksa det på et eller annet vis. 

 

Tidligere så har det kommet en liten hylelyd fra pcen, men hvis jeg da har flytta litt på den så har den stortsett blitt borte. 

 

Noen som vet hva dette kan være? Høres ut som coil whine utifra de videoene jeg har sett på nettet, men jeg er usikker på om det er PSU eller GPU som lager lyden.

 

Glemte å nevne: Alt er oppdatert i maskinen av drivere både for windows, skjermkort etc.

 

Maskinvare:

 

Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort
Corsair CX 750M, 750W PSU
Intel Core i5-4690
MSI Z87-G43, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe psu her,

Corsair CX 750M er ikke så veldig mye å skryte over.

 

Hva med å skaffe:

 

http://www.acoustiproducts.com/en/acoustipack_dx.asp

 

Burde hjelpe litt, med mindre du har skap, eller noe du kan sette maksinen i.

Var bekymret for det når jeg kjøpte den, tenkte jo spare noen kroner men har vel lært siden den gang.. Men nå er ikke dette noe kjempeproblem uansett, har 3 års innsendingsgaranti på maskinen. 

 

Får ikke prøvd med noe annet skjermkort dessverre, men skal prøve å koble ut headset etc.

Det irriterende er at dette kun skjer ved tunge spill, og ikke ting som Lol, CS:GO etc. Kjøpte akkurat AC: Black Flag på steam salget, og så skjer dette mens jeg plyndrer på åpent hav. Irriterende.

 

Kan jo nevne at jeg nettopp kjøpte meg en gsync skjerm, men tviler på at det kan ha noe å si? 

Lenke til kommentar

Høres vel mere sansynlig med skjermkort ut i fra hvordan du beskriver det.

Selv om det kan være når man spiller spill som virkelig krever ytelse, at dette er problem, hadde noe ligdene med Zotac GeForce GTX 970 sist jeg prøvde, men ble åpen kjøp, dog skjedde det hvis jeg brukte displayport\HDMI.

 

Gsync har vel ikke noe å si, vet ikke om du har mulighet å stille viften i nvidia programvaren.

 

http://www.nvidia.com/object/performance_group.html på full hastighet, hvis lyden er der da, er godt mulig viften ikke er helt god.

Lenke til kommentar

Høres vel mere sansynlig med skjermkort ut i fra hvordan du beskriver det.

Selv om det kan være når man spiller spill som virkelig krever ytelse, at dette er problem, hadde noe ligdene med Zotac GeForce GTX 970 sist jeg prøvde, men ble åpen kjøp, dog skjedde det hvis jeg brukte displayport\HDMI.

 

Gsync har vel ikke noe å si, vet ikke om du har mulighet å stille viften i nvidia programvaren.

 

http://www.nvidia.com/object/performance_group.html på full hastighet, hvis lyden er der da, er godt mulig viften ikke er helt god.

Kjører jo alt på max i black flag, så det krever jo sitt med sjøslag og ganske pen grafikk. Overraskende kult spill forøvrig, hvis noen lurte.

 

Skal teste det der når jeg kommer hjem, visste ikke at man kunne kjøre vifter på max via nvidia programvaren. Oppdaterer ikveld, takk for all hjelp så langt. Andre innspill er selvfølgelig velkomne :)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Har da prøvd dette performance toolet, og satt viftene på 100% på GPU, og den lyden er fraværende. Holdt det gående i 5 minutters tid uten at det skjedde noe som helst annet enn at vifta gikk på full kapasitet.

 

Så, spørsmålet er da om det er noen måte å sjekke om dette er PSU?

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Har da prøvd dette performance toolet, og satt viftene på 100% på GPU, og den lyden er fraværende. Holdt det gående i 5 minutters tid uten at det skjedde noe som helst annet enn at vifta gikk på full kapasitet.

 

Så, spørsmålet er da om det er noen måte å sjekke om dette er PSU?

 

 

 

Stopp GPU og CPU når lyden er der.

Om lyden ikke forsvinner er det vel god natt PSU.

Endret av El Fantasma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...