Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med Toyota Celica GT 4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en Toyota Celica GT 4 (93mod) som jeg kjøpte for ikke så lenge siden, der motoren har gått 65k og karrosseriet 250. I går kveld ble bilen sist kjørt av noen i familien, der det ikke var noen tegn til problemer. Da jeg skulle starte den i dag var det ikke noen livstegn fra den. 

Motoren drar rundt, men mangler gnist. Det er ikke et drivstoff-relatert problem. Har en mistanke om at det kan være fordeleren/coilen. Har sjekket sikringene som var og finne i motorrommet. Trenger forslag og tips til videre feilsøking, så skal jeg holde tråden oppdatert etter hvert som vi feilsøker :-).

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi vrir tenningen rundt får vi 12v ut fra coilen, og når motoren drar rundt viser den 8-10v. Fremdeles ingenting i pluggene, er dette normale målinger fra coilen?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Du får ikke 12 V ut, men du har 12 V INN til coilen. At spenningen synker når starteren går er som det skal være. Dersom du ikke har gnist på pluggene, kan det være feil på coil, fordeler, pluggledninger eller hall-giver, ev andre ting.

Skrevet

Du får ikke 12 V ut, men du har 12 V INN til coilen. At spenningen synker når starteren går er som det skal være. Dersom du ikke har gnist på pluggene, kan det være feil på coil, fordeler, pluggledninger eller hall-giver, ev andre ting.

Vi målte på utgangen fra coil'en. Forventet 40k++, men det var bare stusslige 12v. 

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Regner med at du bruker et vanlig multimeter. Har aldri forsøkt å måle HT-utgangen på en coil, kan ikke se at det kan bli vellykket, med mindre man bruker et oscilloscope med en probe som dividerer ned til passe faktor.

Skrevet

Du får kun pulser på utgangen av coilen. Som atpåtil er så kraftige at de brenner i stykker de aller fleste vanlige multimetre. Du må ha oscilloscope og probe med heftig demping for å måle noe der. Derfor bruker man helt andre metoder for å sjekke gnist/coil.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Du får kun pulser på utgangen av coilen. Som atpåtil er så kraftige at de brenner i stykker de aller fleste vanlige multimetre. Du må ha oscilloscope og probe med heftig demping for å måle noe der. Derfor bruker man helt andre metoder for å sjekke gnist/coil.

Stemmer dette.

 

Fikk bestilt inn en ny coil, og byttet innmat samt rotorlokk på fordeleren, til ingen nytte. Fordeleren går rundt, men ingen gnist på pluggene. Alt av elektronisk fungerer ellers på bilen, men det kan kanskje være en ide og sjekke for jordfeil rundt om? Har sjekket kabel fra coil til fordeler, og pluggledningene..

 

Forslag? :/

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Har du 12V til coil når tenningen er på? Eller ca 9V, etter som de fleste biler har en forspenningsmotstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...