Gå til innhold

hva skjer med mp3'n på kazaa?


Anbefalte innlegg

folka som jobber på sånne steder (platesjapper) kan både låne og kopiere plater med seg hjem.

Det er ikke tillatt i Platekompaniet, og sikkert ikke andre konkurrerende kjeder heller, men jeg vet at det var vanlig i mange hysj-hysj-forretninger.

 

Kan ikke skjønne at jeg skal være inhabil til å kommentere priser på skiver, jeg skulle mene at jeg har relativt god oversikt og har derfor noe interessant å komme med.

 

Og jeg inviterer deg til å komme med gode grunner til å handle skiver som koster 200 kr når man kan få det langt billigere enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at platebransjen bør stille seg ved siden av p2p programmvare i stede for i mot den,utknytte teknologien. Jeg kan gjerne kjøpe musikk over internett, men at jeg kan få brenne den ut på cd etterpå å gjøre hva jeg vil med sangen etterpå ser jeg som en selfølge. Kvaliten må også være bra. 179 kr for en cd-plate er for grådig syns jeg.

 

edit: alternativet til kazaa heter shareaza

Lenke til kommentar
Det er sikkert plateselskapene som prøver å stikke kjepper i hjulene for nedlasterne ved å legge ut masse ubrukelige MP3-filer navngitt etter sanger på nye, populære album.

 

edit: Blib var ute før meg...

vet dere dette helt sikkert? kan dere henvise til diverse kilder?

jeg mener... RIAA må da forstå at det ikke er veien og gå og spre falske filer.

men jeg er enig i at det er mange dårlige folk på kazaa. folk som bare har lastet ned det eneste p2p programmet de vet om.

 

men som sagt: kilder takk?

Det er ikke veien å gå? Det er da genialt, sikkert en av de beste metodene for å ta fra folk lysten og viljen til å orke å lete etter piratkopier...

Lenke til kommentar
Og jeg inviterer deg til å komme med gode grunner til å handle skiver som koster 200 kr når man kan få det langt billigere enn det.

Det var da veldig så pirkete du var da, hehe. Prisen på platene ligger på 149-189kr. Så om han skriver 200kr så forsto eg hva han mente.

Eg kjøper heller ikke så mye cd'er lenger, er for dyrt. For å kjøpe en plate må eg jobbe i over en time.

Lenke til kommentar
Det var da veldig så pirkete du var da, hehe. Prisen på platene ligger på 149-189kr. Så om han skriver 200kr så forsto eg hva han mente.

Pirk, joda. Men jeg synes det er viktig.

 

Jeg skjønte også hva han mente. Mitt poeng er at en skive ikke koster 200 kr, heller ikke 189 kr.

Om noen lurer på prisen på biler, sier du da at de koster kr 250.000? Eller sier du at prisen avhenger av hvilken modell, hvilken fabrikant, hvilken forhandler, hva slags ekstrautstyr o.l.

 

Er det slik at prisen på skiver ligger på 149-189? Nei ikke nødvendigvis. Jeg vil tippe at 80-90% av de skivene jeg kjøper nå om dagen koster mindre enn 120 kr (og jeg kjøper en del).

Lenke til kommentar

Kjetil Lura: Din imponerende fartstid her på forumet tatt i betraktning, jeg tipper at du kjenner til konseptet nettbutikk. Det er din oppgave som forbruker å vurdere hvorvidt du ønsker å handle skiver for oppunder 200 kr i en butikk med snevert utvalg, eller om du kunne tenke deg andre alternativer. For alternativer finnes det!

 

Følg ellers med på kampanjer, nice price o.l, det er ofte du finner godbiter til spottpris.

 

Du vil ha navn på butikker som selger nye skiver til under 120 kr?

 

Platekompaniet

Play.com

Amazon

 

EDIT: Jeg ser at dette innlegget kan oppfattes som frekt, det er det ikke ment som : )

Lenke til kommentar

Du er ikke frekk, men du glemmer postens agifter. Skal det som du nevnte svare seg må du kjøpe en del plater på en gang. Så var det nok ikke nettbutikken eg tenkte på da eg sa prisene på platene, var redd det var det du tenkte på.

 

Butikkene her tar mellom 149-189kr, og eg kjøper skjelden musikk via vebben.

 

Og som eg sa, kjøper eg en plate er det kun nyheten eg ser på. Og det var og det eg mente med prisen, ikke gammel plate som kom ut i fjor til 79kr eller lingnede.

 

*grin* En gang til: Du er ikke frekk, men ikke bland inn gammel utgivelse med de som kommer nå, feks nye til Morten abel, som eg skal kjøpe om den er bra?

 

Pris platekompaniet er 149,50 + porto, siden eg kjøper skjelden mere enn en plate om gangen så svarer det seg ikke å bestille via vebben.

Lenke til kommentar

Dersom man forhåndsbetaler med VISA, eller lignende, så får man som oftest redusert porto.

 

Jeg vet att CDON tidligere sendte varen portofritt dersom man betalte med kort, er ikke sikker på om det gjelder fremdeles. (Er uansett bare ett gebyr på 29 kr for en forsendelse)

 

"In Time: Best Of R.E.M. 1988-2003" koster 129 kr. Vil tro det er ett helt greit tilbud. ;)

Lenke til kommentar

Det er ganske mye som tyder på at Kazaa nettverket er på vei nedover (enda lenger ned en hva det er i dag):

 

-Andelen av musikk som er fra RIAA, dvs. variabel bitrate. er på vei oppover

-Færre som deler

-De som deler deler mindre

-De som deler har mindre utvalg

-Enda flere som er infisert av virus/trojaner/spyware/adware

 

Det er fremdeles mulig å finne enkelte filer som er vanskelig å få fatt i andre steder, det er tross alt 3 millioner brukere i nettverket, men det er mye crap der ute. det som er rart er at det fremdeles blir lastet ned over 2 mill. kopier i uka av Kazaa.

 

Men tror hele nettverket kommer til å dø ut i løpet av et par år.

Lenke til kommentar
vet dere dette helt sikkert? kan dere henvise til diverse kilder?

jeg mener... RIAA må da forstå at det ikke er veien og gå og spre falske filer.

men jeg er enig i at det er mange dårlige folk på kazaa. folk som bare har lastet ned det eneste p2p programmet de vet om.

 

RIAA forstår tydeligvis ikke så jæ... mye, når de bruker millioner av dollar for å kopisikre cd-plater, som en med gode datakunnskaper klarer å knekke på kort tid.

 

Det med å spre falske filer på Kazaa har vel ikke så mye hensikt, da mange andre deler ut riktige filer. Og med den båndbredden de fleste kjører på, er det jo bare å laste ned en haug av eksemplarer. Noen av dem er garantert ok.

 

Skulle nesten tru RIAA var noe fra Norge.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Kanskje du er en av de få som er så innbitte fanatisk opptatte av å ikke betale en krone (jeg mener det ikke frekt! :) ) at du orker å laste ned på nytt og på nytt og på nytt. Men noen som er relativt ferske på pc og kazaa gidder neppe bruke mye tid på å lete videre. Og dette er det store flertallet av brukerne der. Jeg tror strategien funker relativt bra.

Lenke til kommentar

Hvis du handler på play.com og er litt taktisk, koster faktisk platene under 120 kr/stk. Prisen du ser på sidene er med moms og blir prisen du betaler. Ikke noe tillegg av noe slag. Pass bare på at du ikke bestiller for mer enn 200 kr pr ordre (bestill heller dagen etter eller noe sånt). Gjør du det, får du platene billig. Har gjort det selv flere ganger.

 

F.eks koster plata til Black Eyed Peas nå 96 kroner med porto! Handler du på play.com, kan du spare mange penger!!

Lenke til kommentar

For de som ikke bryr seg om følelsen av å holde den ekte cd'en i hånden kan jeg enten anbefale:

 

- DC++ har ikke prøvd det selv, men det skal visst være bra og mer seriøst enn kazaa. tror du må share over 2Gb for å kunne connecte, men det finner dere vel ut av..

 

hvis ikke er kazaa lite et alternativ. nesten som vanlig kazaa, men uten popup, og med "innebygget" "accellerator"

 

- smidt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...