Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge ny hytte etter brann


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Jeg har sett på en skogshytte som ligger innenfor marka. Hytta er ikke direkte lovlig oppført, men ble oppført etter avtale med grunneier på 1950-tallet. Den skulle brukes som en koie eller noe sånt...

 

Det jeg lurer på er om hvis hytta skulle brenne ned, har en da lov til å bygge en ny tilsvarende hytte på samme sted?

 

Noen med erfaringer?

 

Hvor i nordmarka anbefaler dere å ha hytte mtp. turmulighetene, både sommer og vinter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Hvis hytta ikke er søkt eller godkjent så er det 0 sjanse for at du får bygge den opp igjen. Du er vel heldig om du slipper bot. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg eier ikke hytta, men har sett på en hytte. Men grunneieren godkjente jo på 1950-tallet at koia kunne føres opp, så jeg kan ikke se hvorfor en skal få bot for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg vet ikke hvordan bygningsloven var på 50 tallet, men vil tippe at man måtte søke om å få lov til å sette opp en hytte selv om det var privat grunn. I dag er det jo slik at man kan eie 1000 mål med tomt og likevel ikke kunne få bygge deg et hus på tomta de. Men er hytta registrert og godkjent av kommunen så er det jo bare å kjøre på, da er det jo også 0 problemer med å bygge den opp igjen etter en brann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Men matrikkelregistreringen kom ikke før på 1970-tallet. Det foreligger en skriftlig festeavtale mellom fester og grunneier. Men hytta har ikke noe festenummer. Tror ikke kommunen kan gripe inn i dette forholdet når det har gått så lang tid, og at avtalen ble inngått før enkelte av lovene tråde i kraft...

Lenke til kommentar

Eg tviler eigentleg litt på at du får bygge oppigjen sjølv med skriftlig festeavtale. når du bygger oppigjen så må du vell følge dagens byggningslov så då vil ikkje ein gammal avtale mellom to privatpersonar kunne trumfe lova.

 

Vanligvis så er reaksjonsmiddelet ved ulovlig oppføring at ein krever byggninga revet og området tilbakestilt til opprinnelig status. Ein bruker skjeldan bøter/tvangsmulkt i slike tilfeller då dette kan føre til at enkelte spekulerer i at mulkta skal være ein del av byggekostnaden. Bygger ein ulovlig hytte i sjøkanten og kommuna berre krever 100k i bot utan å kreve riving så har ein på ulovig vis skaffa seg ei hytte som er verdt langt meir på det åpne markedet (sjønære hytter er svært dyrt fordi det er såpass få av dei).

 

Tjuvtrikset ved slike hytter som ligger i gråsona for lovligheit og som ein ikkje kan tørre å gjere noke med i frykt for at kommuna starter saksgang på det er vell å pusse opp hytta innvendig utan å røre fasaden og taket. Då blir hytta litt mindre innvendig, men ein kan då i prinsippet bygge nye ytterveggar og tak på innsida av hytta slik at dei gamle ytterveggane blir liggande som eit "tomt skall" på utsida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet mye med byggetilatelser, men har lite erfaring med slike skogskoier, også bygging i områder som har en værning.

 

I Nordmarka er mye av området, LNF-område og det kan finnes andre værne, eller fredningsbestemmelser, som kan skape vanskeligheter for gjenoppføring. Så det er ikke gitt at du (noen) får gjennoppbygge, en hytte i området. Et tegn på dette er kan være byggeforbud i området, viser til Reguleringspl., eller muligens Kommunepl. Normalt er slik beskrevet i nevnte planer og er det  for området. Så sjekk først det som står i nevnet planer, både LNF-områder (arealdelen og utnyttelse) og annet som kan vise til mulig å få tillatelse til å bygge. Men i LNF- område er det gennerelt et byggeforbud. 

 

Er hytta utenfor værnede områder, er muligheten for gjennoppføring bedre. Selv om Reguleringsbestemmelsene ikke tillater bygging i utenfor regulert område. Har ikke sjekket bestemmelsene til Oslo, på dette punkt. det kan du gjøre selv. :) Dette kan varriere litt fra kommune til kommune.

 

Gennerelt villle jeg ikke spekulert i, at hytta skulle brenne opp. Vet om tilfeller, der folk ikke har fått tilatelse til gjenoppføring. Det beste er vel å "bite i det sure eplet" og restaurere hytta.  :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ok. Når det gjelder hytter i nordmarka, er det lov å leie ut en hytte? Eller er det begrensninger med tanke på vernebestemmelser? Det er snakk om en liten hytte med 3-4 senger... så det blir jo uansett ikke så mye trafikk hvis en leier ut hytta i ny og ne...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Nei. Har ikke lyst til å bygge ny, men jeg er bare redd for at den skal det. En hytte i nærheten ble brent, og de fikk ikke bygge ny. Ønsker jo kanskje å prøve å leie den ut i visse perioder, så da er det viktig å være ekstra obs på det. Men en får vel tilbake på forsikringen hvis hytta brenner. Noen som vet hva slags forsikringer en trenger for hytte? Jeg har bare innbo- og reiseforsikring...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ja, den går på selve strukturen, ikke innholdet. Men det er jo stadig flere som tilbyr utleie forsikringer også, men hva de koster aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Men en får vel tilbake på forsikringen hvis hytta brenner. Noen som vet hva slags forsikringer en trenger for hytte?

TS. Undrer på om ikke denne hytta, er den samme som du har omtalt i en annen tråd. Er dette en liten, gammel koie, i tvilsom tilstand, kan det hende du IKKE får forsikret hytta, før den er restaurert og taksert! Gjør forsikrings selskapet jobben sin, vil de trolig også sjekke lovligheten til hytta.

 

Så det er ikke så enkelt som du kanskje tror, å kjøpe ei falleferdig hytte, i et poppulært tur-område, til en billig "penge" og så forsikre den for x-antall mil. Og får du kjøpt hytta VELDIG billig, er det nok heller ganske tvilsomt om det er lønnsomt. Er hytta så dårlig som jeg anntar, er det trolig ingen verdi i den i dag. Da koster det mer å restaurere den , enn å rive og bygge ny. Er det selveiertomt, har tomta verdi.

 

Har registrert at du har hatt en del tråder her inne angående feriehus (bygdø), hytter og en lelighet. Alle prosjektene noe undelige og virker lite gjennomtenkte. Det er heller ikke så lett å tjene penger (på leieinteker) i slike prosjekter, som du nevner.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Om du skulle være så heldig at du får forsikring på denne koien så er min erfaring at forsikringsselskapene har to forskjellige branntakster. En takst for den tekniske verdien på koien/hytten slik den var når den brant, og en takst for hva det vil koste å bygge den opp igjen.

 

Dersom du ikke får lov til å bygge koien/hytten den opp igjen av kommunen vil du bare sitte igjen med taksten som beregner den tekniske verdien, som kanskje bare vil være en symbolsk sum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det er kjedelig å kjøpe en hytte hvis det skulle vise seg at en ikke kan bygge den opp igjen... en kjøper jo hytte pga. beliggenheten, og da er det jo veldig kjedelig hvis en ikke kan bygge den opp igjen. Men sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Det er kjedelig å kjøpe en hytte hvis det skulle vise seg at en ikke kan bygge den opp igjen... en kjøper jo hytte pga. beliggenheten, og da er det jo veldig kjedelig hvis en ikke kan bygge den opp igjen. Men sånn er det bare.

Det er vel få som kjøper hytte, for å bygge de opp igjen! I værste fall restaurer en hytter.

Lenke til kommentar

Men en vet jo aldri hva som vil skje. Nabohytta brant ned, og de fikk ikke bygge opp igjen.

Helt riktig, men de flest hytter brenner ikke ned! Men brann, var en av tingene jeg advarte mot i innlegg #7

 

Ser du ikke har lyst til, å kommentere det jeg skrev i inlegg #14. Men, det er opp til deg. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...