Gå til innhold

Trenger litt input fra noen med greie på skjermkort og gaming.


Hoxn

Anbefalte innlegg

Hei, og takk hvis du har tenkt å bruke tida di på å hjelpe meg :)

Jeg tenker å kjøpe inn nytt skjermkort i sommer. Jeg vil gjerne kjøre Ark:survival evolved på høy grafikk, innenfor mitt budsjett, og helst min nåværende setup - pga at jeg ikke vil kjøpe helt ny pc (bortsett fra gpu, som selvfølgelig vil bli erstattet). 

 

Hvis noen kan hjelpe meg med informasjon / tips om dette så setter jeg stor pris på det.

 

-------------------------------------------------------------------------------------
Nåværende setup:

 

GPU:  (skal erstattes) 2x Gainward GeForce GTX 570 1280 MB (SLI)

 

RAM: 16GB DDR3 1600MHz

CPU:  intel core i7-2600K @ 3,40 GHz (Socket-LGA1155) quad 

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/

OS:    64bit windows 7 ultimate
PSU:  850 W

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har sett litt på det selv, men er ikke så god på kompabilitet / effektivitet / hva som er bra for tiden osv. jeg ser disse krever pci e 3.0 :( må jeg kanskje dra på med hovedkort også?

GTX 970 4gb
R9 290 4gb

 

pris: 2000kr - 4000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 970 hvis du har 1080p skjerm

R9 290X hvis du har 1440p.

 

290X er bedre priset 

http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-directcu-ii-hdmi-displayport-2xdvi-p33295602?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=%2899%29+Videocard-PCI-Express-AMD+Asus+Radeon+R9+290X+4GB+DirectCU+II+HDMI%2C+DisplayPort%2C+2xDVI&utm_content=33295602&utm_campaign=prisjakt_no_Video+Card

 

Du gjør ikke noe feil uansett hva du gjør her, men 970 er nok mest populær.

 

PS: R9 300 serien er rett rundt hjørnet. Verd å vente på (for å se).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Med ett kort og til spilling ja, men med folding hvor buss lastes ol vil man kunne merke det. (med flere kort)

La meg se om jeg forstår deg rett...

 

Vil dette si at jeg kan ha ett kort, men så fort jeg vil ha 2 i SLI f.eks så må jeg skaffe nytt hovedkort?

Lenke til kommentar

Se på hovedkortet, på de billigste står det x16, hvis 2 kort x8 osv .

Så må cpu ha nok lanes til å drive det også oppå dette.

 

Men nei, selv x8 blir fint i spilling.

Folding blir noe annet da det loader kortet 100% 24/7

 

Men en gen opp er halve på den forrige.

Så 16x 2.0 er ca 8x 3.0

 

Med 2x 8x 2.0 sitter man egentlig på 2x 4x 3.0 bussmessig litt forenklet.

 

Med nvidiakort ville jeg hatt x8 2.0 som en minimum.

Sjekk iallefall at hovedkortet ikke setter x4 på 2.0 med evt 2+ kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvilket kort du velger, så vil du ikke kunne kjøre ARK: Survival Evolved på høye instillinger ettersom spillet er uhyre uoptimisert. En streamer ved navnet "Lirik" sliter med å oppnå over 40 fps med Titan X SLI.

 

Som nevnt av andre, hadde jeg gått for enten en GTX 970 eller en R290X.

Lenke til kommentar

Wattmessig med 100% load på gpuene med et random "i5"-oppsett er 270w med 970 SLI og 450ish watt for 290x CF (2 stk)

 

Før man velger, så husk at 290x er varmere og støyer 10 ganger mer.

Man kan bare ikke ha stock-kjøler på 290x og selv kjølere med 2 og 3 vifter støyer mer en noe i nvidias 9serie. Selv på 9serie emd stockkjøler.

 

Ett kort går bedre en to, men med 2 kort så er man dømt til å ha en støykilde med dagens amd-kort.

 

Jeg har prøvd ca 50 kort (samtidig)  i 2xx-serien og nvidias 7 og 9serie og amdkortene er alltid støy og varmetaperene.

Lenke til kommentar

Wattmessig med 100% load på gpuene med et random "i5"-oppsett er 270w med 970 SLI og 450ish watt for 290x CF (2 stk)

 

Før man velger, så husk at 290x er varmere og støyer 10 ganger mer.

Man kan bare ikke ha stock-kjøler på 290x og selv kjølere med 2 og 3 vifter støyer mer en noe i nvidias 9serie. Selv på 9serie emd stockkjøler.

 

Ett kort går bedre en to, men med 2 kort så er man dømt til å ha en støykilde med dagens amd-kort.

 

Jeg har prøvd ca 50 kort (samtidig)  i 2xx-serien og nvidias 7 og 9serie og amdkortene er alltid støy og varmetaperene.

Jeg tenker å gå til innkjøp av 970 twinfrozr, det var det visst bra kjøling på.

 

Når det gjelder ark og optimalisering, så vet jeg det allerede :) har det ikke travelt, det blir bedre etterhvert

Lenke til kommentar

9serien er kald uansett, god kjøer der går fra stille til stille.

Til nød med 2x stockkjølere så kan det støye på 100% load over tid , men de normale 2-viftekjølere hører jeg ikke hjemme.

Har flere ganger tatt fingeren i viftene da jeg trudde pcen hadde slått seg av.

Lenke til kommentar

 

Før man velger, så husk at 290x er varmere og støyer 10 ganger mer.

 

 

Jeg har prøvd ca 50 kort (samtidig)  i 2xx-serien og nvidias 7 og 9serie og amdkortene er alltid støy og varmetaperene.

R9 290 er varmere, men støyer ikke nødvendigvis noe særlig mye om du kjøper noe annet enn et med referanse kjøleren.

 

Har du prøvd å sette viftehastigheten til f.eks 50% ?

 

Mitt 290X DCUII OC som også er overklokket går til max 70%. Stock går det knapt over 50% med mine instillinger.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Har kortene med 1 vifte, 2 vifter og 3 vifter.

 

Mener dere da at det er det kortene deres har med 100% load 24/7 365? ikke bare i spill eller i benchmarks.

Og da med 2 eller flere i kassa?

 

En rig med 290x x2 med 3 vifter pr kort med 1 slot imellom støyer mer en 10 stk 970 delt på 5 u4-rackkasser , 970iene er også klokket og 2 av de har referansekjøler.

 

Skal montere vann på ene 290x og 3partsvifte på det endre 290x straks, da kan jeg sammenligne 5 forskjellige kjølere på de.

 

Her ligger core på 94C 24/7 på referansekortene ( noe den skal med mindre kjøleren er supergod)

88c ca med 2 vifter og 80ish med 3 vifter.

Da er viftene ca 70% load på alt utenom referansekortene som har 90ish%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...