Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trøbbel med hjemmesnekra vannkjøling


Anbefalte innlegg

Meg igjen. Problemene hoper seg opp i heimen og jeg trenger litt assistanse..

 

Og oi. Dette er nok hundre og ti prosent min egen feil, men skitt au. Here goes.

Jeg kjøpte i 2011 en brukt PC av en kar i bygda jeg kjenner sånn halvveis. Denne var veldig hjemmesnekra og så ikke nødvendigvis kjempefin ut, men hadde kraftige specs og har holdt meg i fire år nå. Ikke verst valuta for pengene, syntes jeg. Uansett, denne har hatt vannkjøling (aner dessverre ikke hvilket system) helt siden jeg fikk den, og jeg har aldri byttet kjøleveske (karen sa vel strengt tatt at det ikke var nødvendig, men jeg tror vel det var en sannhet med modifikasjoner...). Denne har knitret og gått siden den gang, uten problemer, og når jeg nevner knitring, så mener jeg det bokstavlig. Har alltid antatt at det har vært en normal lyd av enten pumpa eller rett og slett systemet på vannkjølingen som gjør at denne knitringen har vært tilstede.

 

Uansett. I går satt jeg med min nye PC (bra timing) og drev litt med feilsøking av denne. Plutselig hører jeg at knitrelyden av gamlemaskina forsvinner, og etter ti minutter slår skjermene mine seg av. PCen har fortsatt lys, viftene går, strømmen er på, men ingen bilde og ingen respons. Jeg rebooter med strømknappen og kommer meg inn igjen i desktop (fortsatt ingen knitrelyd), får åpnet RealTemp og ser at temperaturen på CPU ligger på rundt 75 grader. Tidligere, når kjølesystemet har fungert, så har det jevnt lagt på 40 grader, oppunder 50-60 under load.

 

Så.. Det er vel å anta at kjølesystemet har tatt kvelden. Er dette noe å fikse på? Hvis knitrelyden er normal, og den nå mangler, hva er det da som eventuelt har tatt kvelden? Kan det hjelpe å skifte kjøleveske? Eller er eventuelt hele pumpa tatt kvelden?

 

Jeg har i grunn ikke bruk for PCen lenger, så jeg kan egentlig bare ta ut diskene og putte dem i den nye maskina mi. Men jeg hadde tenkt til å selge den til en kompis for 1000 kr, men om det er noe som vil være brysomt å få til å fungere, så tror jeg heller at jeg bare pensjonerer hele driten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som pumpa er død.

 

Ta et bilde så vi får sett litt hva du snakker om. Hvis du har skikkelig vannkjøling kan du bytte ut pumpa (og da skulle du nok strengt tatt bytta kjølemedie et par ganger i året også). Har du en AIO som mange kaller for vannkjøling ( :ninja:  ) kan du bare kaste hele driten.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...