Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

eksamen i politikk og menneskerettigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har sett på tidligere eksamener, og det er en stund siden det har vært norsk politikk som tema ;-)

 

Oppgaven kan handle om 10.000 syriske flyktninger til Norge, drøfte rundt problemstillingen. Ganske aktuelt.

 

 

^ Norsk politikk, med innslag av innvandringspolitikk (solodaritet) som vi har ratifisiert fra FN :-)

Lenke til kommentar

Hvilken bok er det dere har? Tar opp faget som privatist (nytt) fag så vil bare dobbelsjekke med dere at jeg har riktig bok. Noen som har noen tips til hva jeg burde gå gjennom, viktige ord og begreper innenfor faget? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger angående dette :)

Lenke til kommentar

Hvilken bok er det dere har? Tar opp faget som privatist (nytt) fag så vil bare dobbelsjekke med dere at jeg har riktig bok. Noen som har noen tips til hva jeg burde gå gjennom, viktige ord og begreper innenfor faget? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger angående dette :)

Jeg har Cappelen Damns "Politikk og Makt" der vertfall kap 5-11 er relevante i tilfelle det blir noe ift regjering/mindretall vs. flertall, kommunesammenslåing osv..

Lenke til kommentar

 

Hvilken bok er det dere har? Tar opp faget som privatist (nytt) fag så vil bare dobbelsjekke med dere at jeg har riktig bok. Noen som har noen tips til hva jeg burde gå gjennom, viktige ord og begreper innenfor faget? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger angående dette :)

Jeg har Cappelen Damns "Politikk og Makt" der vertfall kap 5-11 er relevante i tilfelle det blir noe ift regjering/mindretall vs. flertall, kommunesammenslåing osv..

 

Okei. Tusen takk :) Den som er litt lyseblå på forsiden og siden av boken regner jeg med? Finnes forskjellige :/ Har du noen notater eller tips angående begreper og drøfting? Kan godt sendes på innboks hvis du har noe :)

Lenke til kommentar

Så ble det altså temaet "Politiske og demokratiske utfordringer", noe som er ganske mye mer diffust enn tidligere forberedelsesdeler. Noen som har noen som helst formening om hva som kan komme?

 

Tror båtflyktningene/flyktningproblemet fra Syria kan bli svært aktuelt på eksamen. Det er et svært bredt tema, hvor både 10.000 flyktninger til Norge kommer under (og her også hvordan kommunene har reagert på dette - og dermed kanskje noe med lokalvalget i høst), terrorisme (IS terrorister gjemmer seg blant vanlige flyktninger) og terrorangrep (Charlie Hebdo, København, trusler mot Norge), hvordan de ulike landene håndterer flyktningene (har vel vært et stort problem for Italia), båter som synker og alt slikt. Veldig mange dør på overfarten. Alt dette er veldig aktuelt nå og kan knyttes til både norsk og internasjonal politikk, så jeg tror en slik oppgave kan komme i morgen...

 

Altså, hvor mye man kommer til å kunne knytte inn til dette temaet kommer selvfølgelig ann på hvor konkret selve oppgaven er. Men med et diffust tema, kan jo også selve oppgaven være litt diffus. 

Lenke til kommentar

Hei, nå har jo forberedelsesdelen kommet, som er at vi skal forberede oss på en oppgave om politiske og demokratiske utfordringer i Europa? Noen som har noen tips til hva man bør legge vekt på, 1 år siden jeg har hatt politikk på skolen. Noe som man bør fokusere på?

Lenke til kommentar

Dette er hva vi til nå har gått gjennom med lærer:

 

Demokratiske utfordringer: Nasjonalisme/nynazisme:
Gyllent Daggry (10% av valget og 3. største parti i Hellas, europaparlamentet)
NDP
Jobbik – ungarsk høyreekstremt parti (Ungarns 2. Største)
UKIP (innvandringskritisk, anti-EU og valgt til Europaparlamentet)

Dansk Folkeparti

Pegida

 

Menneskerettighetsbrudd (terrosime, hvilke tiltak gjør statene? Grensekontroll, Frontex)

 

Politiske utfordringer i Europa: NATO, EU, Europarådet
Finanskrisen (Hellas, Storbritannia, Spania) – tillit til demokratiet svekkes

Flyktingproblematikk

Russland og sikkerhetspolitikk, trussel og sanksjoner mellom EU og Russland, NATO

Terrorisme, IS. Utfordring å takle, udemokratiske virkemidler, menneskerettighetsbrudd

Lenke til kommentar

Hei, nå har jo forberedelsesdelen kommet, som er at vi skal forberede oss på en oppgave om politiske og demokratiske utfordringer i Europa? Noen som har noen tips til hva man bør legge vekt på, 1 år siden jeg har hatt politikk på skolen. Noe som man bør fokusere på?

på demokratiske utfordringer i Europa, så er dette med menneskerettigheter veldig relevant. 

 

Politiske utfordringer- Schengen/fremmedkrigere og

for eksempel flyktningstrømmen til Europa. 

Lenke til kommentar

Var innom tanum der jeg hadde bestilt boken Politikk og Makt - cappelen damm, men de hadde fortsatt ikke fått den inn, selv om de sa at den skulle være der forrige uke. Sitter da nå her uten bok, men sammendrag av kapitlene som finnes på nett. Noen som kan/vil hjelpe meg med notater senere idag? evt på innboks? Sliter veldig, og har som sagt ikke hatt faget før, tar opp som nytt, med flere andre fag som privatist. Håper noen kan hjelpe  :)

Lenke til kommentar

Hva mener man med demokratisk underskudd? 

 

Ex: Demokrati betyr at folket i valg kan kaste en regjering og velge en ny.

Slik fungerer ikke EU!

 

Lovgivning er det sentrale punktet. Dess flere saker som blir vedtatt av Ministerrådet, dess større demokratisk underskudd. (Kilde: http://www.senterpartiet.no/eu-argumentasjon/folkestyre-og-eus-demokratiske-underskudd-article29354-4811.html)

Lenke til kommentar

Hva mener man med demokratisk underskudd? 

 

Ex: Demokrati betyr at folket i valg kan kaste en regjering og velge en ny.

Slik fungerer ikke EU!

 

Lovgivning er det sentrale punktet. Dess flere saker som blir vedtatt av Ministerrådet, dess større demokratisk underskudd. (Kilde: http://www.senterpartiet.no/eu-argumentasjon/folkestyre-og-eus-demokratiske-underskudd-article29354-4811.html)

Demokratisk underskudd i EU(les: skille mellom EUs medlemsland, ikke-medlemsland og  medlemmer av Eurosonen). Overnasjonalt demokrati(transnasjonalt - det som EU prøver å få til) vs. demokrati innenfor nasjonalstaten. EU har ikke et felles debattarena, innbyggerne har ikke tilgang til de samme mediene, noe som er sentralt i en fungerende demokrati.

 

Håper dette hjelper litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...