Gå til innhold

13 eller 15 tommer skole


Anbefalte innlegg

Jeg starter på skole igjen til høsten og trenger en ny datamaskin. Som jeg hoved saklig skal bruke en del hjemme til film titting, YouTube, lett programmering osv. Jeg er fan av osx og derfor sett på macbook pro. Men har mest lyst på en 15 tommer skjerm på den selv om den koster en del mer.. Da har jeg en datamaskin flere år fram i tid ettersom om ett års tid skal forhåpentligvis studere programmering ved Westerdals, innen mobil.

 

Hva mener folk er om forskjellene på 13 og 15. Noen som har brukt 15 tommer via skole eller jobb som ikke har hatt store problemer med at den feks er for stor osv? Den veier jo bare 2kg så er ikke veldig mye.

 

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger og hvordan andres erfaringer har verdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg starter på skole igjen til høsten og trenger en ny datamaskin. Som jeg hoved saklig skal bruke en del hjemme til film titting, YouTube, lett programmering osv. Jeg er fan av osx og derfor sett på macbook pro. Men har mest lyst på en 15 tommer skjerm på den selv om den koster en del mer.. Da har jeg en datamaskin flere år fram i tid ettersom om ett års tid skal forhåpentligvis studere programmering ved Westerdals, innen mobil.

 

Hva mener folk er om forskjellene på 13 og 15. Noen som har brukt 15 tommer via skole eller jobb som ikke har hatt store problemer med at den feks er for stor osv? Den veier jo bare 2kg så er ikke veldig mye.

 

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger og hvordan andres erfaringer har verdt.

I mine øyne har du nesten besvart dette for deg selv. Du vil ha en 15 tommer. Om det er størrelsen/vekten du bekymrer deg for så er ikke dette noe problem, 2kg er ikke store greine å bære rundt på og macbook pro er heller ikke så stor i størrelse. Det er selvfølgelig bedre å se film/drive programmering på en 15 tommer. Jeg personlig bruker en 13 tommer på skole, men jeg trenger ikke annet da denne blir brukt mest til word. 

En god periode bar jeg rundt på en Asus G55 gamerpc til skolen, denne veier ca. 4 kg og er svær. Dette ble for mye å drasse rundt med for min del, det var dog noen svært gode timer med far cry 3 kan jeg huske. Har du pengene til en 15 tommer og ønsker dette, kjør på!

Lenke til kommentar

En 15 tommers mac er greit siden den er designet med portabilitet som en egenskap :)

 

15,6 tommere fra andre merker er som regel ikke "ultrabooker"... Disse pleier som oftest å enten være "hjemmemaskiner" eller "gamingmaskiner". Førstnevnte er ofte laget i plast, er stygg som fy, har dårlig skjer osv. Nest nevnte har ofte god byggkvalitet, laget i metall og ser ofte mye bedre ut. Begge typene maskiner kan fås i kraftige spesifikasjoner og gir ofte mye mer SPECS for pengene enn hva macen gjør. Ulempen er at begge er store og tunge dessverre og egner seg heller dårlig til å dra frem og tilbake til skolen. I tillegg er batteriet på slike travere dårlig.

 

Dersom du derimot kan gå for en windows maskin på 13.3", ja da har du mange supre valg.

 

Det finnes ikke mange alternativer dersom du skal ha skole pc over 15", da synes jeg macen er et godt alternativ, spesielt dersom du liker os X (jeg er ikke fan personlig).

 

Dersom du kan gå for 13.3" hadde jeg holdt meg langt unna mac og heller gått for nye XPS 13. Denne er helt rå! Sjekk ut litt youtubevideor. Det er i praksis en 13,3" nesten helt uten ramme slik at den fysisk sett ikke er større enn en 12 tommers maskin.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010869088/xps-13-infinity-9343-ubuntu

 

Jeg håper bare at noen gjør dette med en 15 tommers maskin også. Slik at vi kan få en 15,0" ultrabook i skallet til en 13,3" :D Det er drømmemaskinen, stor skjerm, men likevel liten og lett.

 

Edit: Bare vær obs på at den dellen jeg linket til er så billig fordi den er levert med ubuntu. Den koster 15.000kr med windows, så dette er en veldig bra pris uansett. Det betyr i praksis bare at du må installere windows selv.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...