Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et veldig irriterende problem på PCen min, den fryser etter alt fra 2 min til 3 timer i spillet på random tider :/
Dette skjer bare med nyere spill som Witcher 3: Wild Hunt, Grand Theft Auto V, Battlefield: Hardline osv. 

Specs:

EVGA GTX 980 SC

32Gb Corsair Vengeance DDR3 1600MHz (4x8)

Intel Core i7 3930K 3.2Ghz

MSI Big Bang XPower 2
Corsair AX860i

 

som du kan se, så er dette en ganske kraftig PC (på RAM og GPU) så hvorfor spill fryser seg, har jeg ingen anelse om.. :/

Noen som kan hjelpe en irritert og forbanna gutt på 16 som ikkje klarer å vente med å spille Witcher 3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får begynne med å tenke hva du har gjort med systemet ditt siden dette problemet oppstod (siden du skriver "du har fått" regner jeg med du ikke har hatt det hele tiden).

 

Feilen kan f.eks ligge i oppdatering av drivere, oppdatering av OS eller installasjon av øvrig hardware.

 

Hvis du har noen restore points du kan rulle tilbake til er dette kanskje enklest.

Lenke til kommentar

Du får begynne med å tenke hva du har gjort med systemet ditt siden dette problemet oppstod (siden du skriver "du har fått" regner jeg med du ikke har hatt det hele tiden).

 

Feilen kan f.eks ligge i oppdatering av drivere, oppdatering av OS eller installasjon av øvrig hardware.

 

Hvis du har noen restore points du kan rulle tilbake til er dette kanskje enklest.

 

Vel, har vel egentlig ikkje lagt merke til dette problemet før prøvde GTA V på PCen min :/ Kan det være prosessoren min som er litt for svak? eller PSUen som ikkje kan lever nok watt?

Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke CPU er for svak. Og den ville ikke bare 'fryst' på dette viset da.

 

Om det er PSU .. Nja, som regel hvis det er PSU som direkte ikke leverer nok effekt så slår PC'n seg gjerne helt av. 

 

Må du bruke svenskeknappen når dette skjer, eller kan du ctrl+alt+del deg ut av det? Kommer du deg tilbake til desktop?

 

Kan du begynne med å logge CPU og GPU temp og utnyttelse samtidig som du bencher? F.eks AIDA64 eller Realbench og 3D Mark. Kræsjer det da? Har du greie temperaturer og full utnyttelse (ingen throttle)?

 

Du bør forsøke å finne ut av om det er software-relatert eller om du faktisk har feil på noen komponenter.

Og har du oppdatert BIOS på hovedkortet?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke CPU er for svak. Og den ville ikke bare 'fryst' på dette viset da.

 

Om det er PSU .. Nja, som regel hvis det er PSU som direkte ikke leverer nok effekt så slår PC'n seg gjerne helt av. 

 

Må du bruke svenskeknappen når dette skjer, eller kan du ctrl+alt+del deg ut av det? Kommer du deg tilbake til desktop?

 

Kan du begynne med å logge CPU og GPU temp og utnyttelse samtidig som du bencher? F.eks AIDA64 eller Realbench og 3D Mark. Kræsjer det da? Har du greie temperaturer og full utnyttelse (ingen throttle)?

 

Du bør forsøke å finne ut av om det er software-relatert eller om du faktisk har feil på noen komponenter.

Og har du oppdatert BIOS på hovedkortet?

jeg hadde et problem med GPU før, da jeg hadde 3 AMD R290 i den, de fikk ikkje nokk effekt fra PSUen og PCen frøys, altså noe av det jeg fryktet :/ og nei, jeg kan ikkje bruke alt-ctrl-delete, jeg må bruke reset knappen på hovedkortet (har ikkje kabinett atm :p)

 

Takk for tipset om benchmarking og tempmåling under spilling, skal prøve det ut. :)

Lenke til kommentar

Titan kortene mine ligger på ca 80 grader ved krevende spill. Dette er helt normalt da kortene er låst til 80 grader som maks temperatur. Dvs at skal kortene oppnå høyere temperatur, må vbios moddes, eller man må sette "power target" høyere med f. eks. MSI Afterburner.

 

Begge Titan kortene mine er lettere OC, men de går ikke høyere enn 80 grader selv da jeg foldet med dem. Så 80 grader på et 980 kort er ikke for høyt.

Lenke til kommentar

 

Du får begynne med å tenke hva du har gjort med systemet ditt siden dette problemet oppstod (siden du skriver "du har fått" regner jeg med du ikke har hatt det hele tiden).

 

Feilen kan f.eks ligge i oppdatering av drivere, oppdatering av OS eller installasjon av øvrig hardware.

 

Hvis du har noen restore points du kan rulle tilbake til er dette kanskje enklest.

 

Vel, har vel egentlig ikkje lagt merke til dette problemet før prøvde GTA V på PCen min :/ Kan det være prosessoren min som er litt for svak? eller PSUen som ikkje kan lever nok watt?

 

Processoren din er langt i fra svak, så er ikke den.

 

 

Når du mener at pcen fryser, mener du da at skjermen blir svart etter noen timer med spilling eller er i heist?

 

Prøv å sette ned grafikken fra DX11 til 10.1

Jeg fikk selv slike krasj med min pc (4770k, 16GB ram og titan X) å når jeg satte DX11 til 10.1, så har ikke jeg krasja siden.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Opplevde en crash to desktop etter en kort frys i GTA V etter den nyeste driveren (Den etter GTA V-ready-driveren) kom ut her om dagen. Kan fort ha noe med driver å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Sikker?

Ja.

 

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/specifications

 

Om det er høyt ift hva som er vanlig? Ja, kanskje .. Hva slags kabinett har du? (Det er kabinettets jobb å kvitte seg med luften/varmen som skjermkortet produserer).

 

Som jeg sa tidligere, jeg bruker ikkje kabinett, PCen står åpent og har til og med en vifte som blåser rett inn i siden på GPUen :)

 

Titan kortene mine ligger på ca 80 grader ved krevende spill. Dette er helt normalt da kortene er låst til 80 grader som maks temperatur. Dvs at skal kortene oppnå høyere temperatur, må vbios moddes, eller man må sette "power target" høyere med f. eks. MSI Afterburner.

 

Begge Titan kortene mine er lettere OC, men de går ikke høyere enn 80 grader selv da jeg foldet med dem. Så 80 grader på et 980 kort er ikke for høyt.

Det var godt å høre :)  :new_woot:

 

Mine evga 980 sc(ACX 2.0) ligger på  75c og 70c nå.

men hvilken versjon bruker du, jeg kjører denne driveren til mine kort: 350.12. Den nyeste er: 352.86  WHQL

Bruker 352.86, oppdaterte den I går, men enda så krasjer den.

 

 

 

Du får begynne med å tenke hva du har gjort med systemet ditt siden dette problemet oppstod (siden du skriver "du har fått" regner jeg med du ikke har hatt det hele tiden).

 

Feilen kan f.eks ligge i oppdatering av drivere, oppdatering av OS eller installasjon av øvrig hardware.

 

Hvis du har noen restore points du kan rulle tilbake til er dette kanskje enklest.

 

Vel, har vel egentlig ikkje lagt merke til dette problemet før prøvde GTA V på PCen min :/ Kan det være prosessoren min som er litt for svak? eller PSUen som ikkje kan lever nok watt?

 

Processoren din er langt i fra svak, så er ikke den.

 

 

Når du mener at pcen fryser, mener du da at skjermen blir svart etter noen timer med spilling eller er i heist?

 

Prøv å sette ned grafikken fra DX11 til 10.1

Jeg fikk selv slike krasj med min pc (4770k, 16GB ram og titan X) å når jeg satte DX11 til 10.1, så har ikke jeg krasja siden.

 

PCen min fryser og får svart skjerm, eller først stopper alt og når jeg trykker inn en tast blir skjermen svart, lyden fortsetter og jeg kan ikke bruke alt-ctrl-delete eller alt-tab, PCen kan fryse når som helst i spillet, enten om det er etter 10 min eller 2, 3 timer. I GTA V fryser den når som helst, enten i SP eller MP.  Skal prøve å sette ned fra DX11 til 10.1 ja :)

 

Opplevde en crash to desktop etter en kort frys i GTA V etter den nyeste driveren (Den etter GTA V-ready-driveren) kom ut her om dagen. Kan fort ha noe med driver å gjøre.

Håper det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...