Gå til innhold

[Løst] Edit: Asus G751JT vs G751JY


Gjest Slettet+512

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+512

Hei! Har sett på mange alternativer for laptop til tung 3D bruk, men også litt spilling ala The Witcher 3. Vil også ha en kjapp SSD disk til det viktigste, samt 1TB HDD til lagring av filmer o.l. Har lest litt rundt og kommet fram til at jeg burde ha 16GB ram og hvertfall GTX860M skjermkort. Men det finnes jo utallige alternativer! Den vil også bli brukt hjemme på sofaen, så den burde ikke være så veldig stor og tykk. Prisklasse vet jeg ikke ennå, men kan godt strekke meg opp mot 12k +/- og helst 14"-15,6" skjerm.

 

Har sett litt på Acer Aspire Nitro modeller, bl.a denne , Multicom modeller og noen Asus ROG modeller, men å bestemme seg er svært vanskelig. Asus ROG blir hvertfall for stort og for mye gamer har jeg kommet frem til. Multicom hadde så mange modeller at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvor behovet ligger. 2TB lagringsplass er ikke nødvendig, da alt av filmer og TV-serier blir overført til NAS og spilt av via Kodi på RPI2, men likvel er det greit å ha mer plass en dagens laptop (Macbook Air 2013) som kun har 128GB SSD! Den burde også være nogenlunde stillegående da den skal brukes i forelesninger.

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+512

Har sett gjennom alle på Multicom nå og kommet frem til at ingen av de passer mine behov like mye som Acer Aspire Nitro. Tror valget står mellom https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ips/831952og https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ips/836774. 

 

Men hva er best? GTX 860M 4GB eller GTX 960M 2GB?

 

Leste noe om at CPU-en throttler seg om både CPU og GPU blir presset hardt samtidig, noen som vet om det er mulig å fjerne denne innstillingen? Litt kjedlig med veldig varierende FPS i spill.

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre noe med throttlingen, den er der for at CPU/GPU ikke skal bli for varm. Så nei, den kan ikke skrus av. Men det er nok bare et fåtall spill som gjør maskinen så varm at den throttler.

 

GTX960M er samme brikke som GTX860M, nvidia har bare gitt den nytt navn for å lure folk til å tro at det er noe nytt. GTX960M er dog klokket 68MHz høyere, dette gir 3-5% ytelsesøkning vs GTX860M. 2Gb vs 4Gb har minimal betydning så lenge man bare spiller i fullhd, kun ved høyere oppløsninger at minnebehovet er større enn 2Gb i enkelte spill.

 

Du kan også titte på Asus G551JM/N551JM, den har minimalt med throttling. Ved spilling har jeg enda ikke klart å fremprovosere throttling med siste bios versjon 204. Den er dog ørlite tyngre enn acer nitro, ellers er specs ganske like.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Ah, okei. Virket som at flere spill throttlet om jeg skal tro på det jeg leste. 

 

Okei, da er det ikke verdt 500,- for min del. 

 

Jo, har tittet på mange av Asus ROG maskinene, men de blir litt for "gaming" utseendemessig, Nitro var liksom et kompromiss på akkurat det. På G551 mister jeg også 2TB lagringsplass som vil være ganske viktig for meg. Finnes det andre aktuelle alternativer? N551 er uten SSD, 8GB ram og rett og slett for tykk.

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

N551 og G551 er samme maskin, bare ulik kabinett/tastaturfarge så størrelse/vekt er lik ;)

 

Men ja det stemmer at det er få utgaver som kommer med SSD og HDD, ingen N551, og bare to G551: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2972978(1Tb HDD + 128Gb SSD) og http://www.prisjakt.no/product.php?p=3011485 (750Gb SSD + 128Gb SSD).

 

Jeg har N551JM av samme grunn som deg, den ser ikke så gamer aktig ut, jeg har bytta snurredisken med en 512Gb SSD som er nok for mitt bruk. Filmer har jeg på en ekstern usb 3.0 HDD. Er nok mulig å sette inne en msata halvhøyde SSD selv i tillegg til den vanlige HDD'en i N551, men å kommer til msata kontakten krever demontering av hele maskinen. Den vanlige disken + minne og wifi er under et deksel som er festet med to skruer.

 

Det negative med throttlingen til aspire nitro er at når den først throttler så throttler den MYE, ofte helt ned til 800-1000MHz. f.eks lenovo Y50 throttler også, men da bare til 2500MHz (dvs slår av turbo boost), så hvis den først throttler så vil det nok merkes i form av lagspikes.

 

Så godt som alle 15" maskiner med GTX nivå grafikk og quadcore CPU throttler i større eller mindre grad, dessverre.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Hehe, da så. :-) Jeg laster opp endel, og gjerne store filer (300GB+) så rundt 2TB lagringsplass er positivt for min del. 

 

Men for å ta et eksempel, tror du den vil throttle på The Witcher 3 med greie innstillinger? Er jo litt kjedlig om man ikke får litt utbytte i form av spilling når man har såpass greie specs på en relativt dyr laptop. Sikter da til Aspire Nitro som jeg linket til. La også merke til at The Witcher 3 følger med gratis om man kjøper laptop med GTX 960 eller bedre skjermkort, så da er jo de 500,- uansett vel brukt om jeg går for den med 960, hehe.

Lenke til kommentar

Følger med GTX 960 ja men ikke GTX 960M. På bærbarsiden er det kun GTX970M og GTX980M som gir gratis spill.

 

Witcher 3 er et ganske tungt spill, så kan ikke si noe om den vil throttle, det er mye som har innvirkning, som romtemp, underlag osv. Skal jeg tippe si vil jeg si "trolig ikke" eller "svært sjelden", men det blir bare gjetning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Aha, da leste jeg litt kjapt! 

 

Blir ikke noe kloker av dette her, sliter med å inngå kompromiss på ytelse mtp. laptop vs. stasjonær, hehe.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg. Går mye fram og tilbake, men holder på å nærme med stasjonær-siden. Enda bedre å bruke ca 8-9k på en stasjonær som faktisk kan å kjøre Witcher 3 på gode innstillinger enn en bærbar på 10k+. Bærbaren vil fortsatt ikke være bedre enn stasjonæren, samt at batteritiden er som oftest veldig dårlig på de. Heller bedre å kjøpe en billig ultrabook som kan ha mye lagringsplass og en rimelig stasjonær.  :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Jo, det hadde vært greiest, men må ha en som takler tungt 3D-arbeid i AutoCad o.l siden grunnen til at jeg i det hele tatt ser på laptop er skolegang, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Nå har jeg bestemt meg for at throttling suger, stasjonær er jo fortsatt ikke mulig og ultrabook er bare å glemme med de kravene jeg har. Har strekt budsjettet "litt" og funnet frem denne herligheten - https://www.komplett.no/asus-g751jy-173-full-hd-demo/832716

 

Er det verdt det kontra https://www.komplett.no/asus-g751jt-173-full-hd/833707?Er vel snakk om nærmere 30% bedre ytelse på skjermkortet og om jeg ikke misforstod en test jeg leste også kjappere SSD disk?

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for forslag nr 2 et klart bedre tilbud en demo maskin som garantert har gått i retur fra kunde. Du får med også det mest populære spillet pr idag også verdi ca 400,-. Forskjell på skjermkort er som du skriver ca 20-30 prosent uten at du vil merke det i større grad.

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde også store problemer med å finne meg pc før studiene. Ser at du skal holde på me Autocad, det første jeg vil nevne da, er en feil en kompis av meg gjorde. og det var å kjøpe en bærbar med 4k skjerm, UHD. Fordi Autocad støtter ikke enda 4K noe som gjør at all skrift blir veldig veldig liten. etter mye søking på nette er det ennå ikke funnet noen løsning på det.

 

selv bruker jeg http://www.dinside.no/923627/acer-aspire-v7og den fungerte ganske bra til autocad. Men nå går jeg ingeniør mekanisk, du går kanskje bygg og skal bruke pcn til mer Autocad en vi gjorde.

Jeg ble faktisk overrasket over hvor lite autocad krevde av pcn, trudde det var mer. Men som sagt, vi holdt bære på me autocad i 3-4 måneder. 860 eller 960 gtx holder mer en nok til autocad. Samtidig er det nok stasjonære pcer på skolen du kan bruke, blir det før store prosjekt for bærbar pcn

 

Har og en stasjonær pc, og den fungerer selvfølgelig veldig mye bedre til Autocad. Har også lest på nette at Autocad fungerer bedre på gaming bærbar med gtx kort.

 

Lykke til med letingen! Og husk, ikke kjøp med UHD! :p

Endret av Tord90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Jo, det er sant Jada-jada. 20-30% virker da som noe man vil merke, om ikke med en gang men i senere tid når nye spill kommer ut? 

 

Skal gå mekanisk ingeniør jeg og, men vil ha en laptop med krutt i når jeg først skal kjøpe. 4K-skjerm er jeg ikke interessert i. Valget står mellom JY og JT modellen, JY da i demo-modell og JT som ny. De klarer jo heller ikke å svare meg på kundeservice hva som følger med på demoen jeg linket til, så det gjør ikke valget noe enklere.

Lenke til kommentar

Jo, det er sant Jada-jada. 20-30% virker da som noe man vil merke, om ikke med en gang men i senere tid når nye spill kommer ut? 

 

Skal gå mekanisk ingeniør jeg og, men vil ha en laptop med krutt i når jeg først skal kjøpe. 4K-skjerm er jeg ikke interessert i. Valget står mellom JY og JT modellen, JY da i demo-modell og JT som ny. De klarer jo heller ikke å svare meg på kundeservice hva som følger med på demoen jeg linket til, så det gjør ikke valget noe enklere.

Beste valg er JY når du først "strekker" budsjettet så mye. Men er skeptisk til demo; redusert garanti og hva som faktisk er med i esken. Utskjelte Dustin selger vel også JY til en grei pris. Har du sett der? Hvis du ikke har hastverk, kan det lønne seg å vente litt for å se om det kommer noe tilbud fremover. Expert, Komplett og Dustin kjører tilbud (spesielt helger) fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Komplett sa det ikke var redusert garanti på demovaren. Har ikke hastverk sånn sett, men vil gjerne spille The Witcher 3 fortest mulig, hehe!

Lenke til kommentar

Komplett sa det ikke var redusert garanti på demovaren. Har ikke hastverk sånn sett, men vil gjerne spille The Witcher 3 fortest mulig, hehe!

PC'ene du linker til viser 12mnd for JY og 24mnd for JT. Er du sikker på at spillet er med på JY? Spillet leveres som kode og den kan jo første eier allerede ha "brukt". Uansett så er begge gode kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...