Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] TZR stopper ved lavt turtall i høyt gir.


Anbefalte innlegg

Har akkurat fjernet turtallsperren på min Yamaha TZR 50, og når jeg slakker ned på gassen mens jeg er i høyt gir og turtallet synker, stopper mopeden opp helt. Gjorde litt testing, og fant ut at hvis mopeden var på tur til å stoppe, kunne jeg skru på choken, gire ned litt, og fortsette å kjøre som normalt. Har fjernet plombering i luftfilteret, eksosen, og som sagt fjernet turtallsperren, og kjører med ei 118-dyse. Trenger jeg mindre/større dyse, eller må jeg gjøre noe annet for at den skal slutte å kveles på lavt turtall i høyt gir?

 

Takker for svar!

Endret av Zyrtex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, han har fjernet plomberingene og skal ha en dyse mellom 115 og ca 125.

Ja klart. Er jeg som ikke leste godt nok. Du skal ha 115 dyse. Men uansett... ta deg en tur og se hvor lavt turtallet blir før den stopper. Jeg mistenker at du bremser så kraftig ned at turtallet blir så lavt at den stopper. En totakter skal gå på tomgang en plass mellom 1700 og 2000 rpm, noen gang mer. Hvis du lar turtallet bli lavere enn det før du girer ned risikerer du at den stopper.

Lenke til kommentar

 

Nei, han har fjernet plomberingene og skal ha en dyse mellom 115 og ca 125.

Ja klart. Er jeg som ikke leste godt nok. Du skal ha 115 dyse. Men uansett... ta deg en tur og se hvor lavt turtallet blir før den stopper. Jeg mistenker at du bremser så kraftig ned at turtallet blir så lavt at den stopper. En totakter skal gå på tomgang en plass mellom 1700 og 2000 rpm, noen gang mer. Hvis du lar turtallet bli lavere enn det før du girer ned risikerer du at den stopper.

 

Er ikke det at jeg bremser for kraftig, jeg rører ikke bremsen i det hele tatt. Det er nok at jeg slipper litt på gassen eller kommer til en slakk oppoverbakke, så stopper den.

Lenke til kommentar

Test følgende:

Varm opp motoren skikkelig. Finn deg ei god slette og kjør opp i litt fart på et litt høyere gir. Rundt 50-60kmt bør holde. Legg inn et gir så du har sånn middels turtall. Kanskje rundt 3000-5000 rpm. Gi full gass så mopeden aksellererer. Hold full gass og sett på choken et lite øyeblikk. Hvis du kjenner mopeden drar bedre idét du setter på choken så har du garantert forliten dyse. Kjenner du ingen forskjell har du trolig for liten dyse. Kjenner du motoren bremse umiddelbart har du antageligvis riktig, eller muligens litt stor dyse.

 

Test på litt forskjellige turtall. Hoveddysa bestemmer kun blandingen på ca. 3/4 til full gass.

Lenke til kommentar

Test følgende:

Varm opp motoren skikkelig. Finn deg ei god slette og kjør opp i litt fart på et litt høyere gir. Rundt 50-60kmt bør holde. Legg inn et gir så du har sånn middels turtall. Kanskje rundt 3000-5000 rpm. Gi full gass så mopeden aksellererer. Hold full gass og sett på choken et lite øyeblikk. Hvis du kjenner mopeden drar bedre idét du setter på choken så har du garantert forliten dyse. Kjenner du ingen forskjell har du trolig for liten dyse. Kjenner du motoren bremse umiddelbart har du antageligvis riktig, eller muligens litt stor dyse.

 

Test på litt forskjellige turtall. Hoveddysa bestemmer kun blandingen på ca. 3/4 til full gass.

Tror jeg har kommet til den konklusjonen at jeg har for stor dyse. Jeg gjorde som du foreslo, og idet jeg skrudde på choken begynte mopeden å dø, og jeg måtte bare skru den av igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...