Gå til innhold

Kamera som også er bra på filming..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når det gjelder størrelse vil jeg helst ha noe som kan være lett å ta med på ferie/turer, altså noe som ikke er så stort. Da er det vel kompaktkamera som er best? Skal bruke den mest på ferieturer og for filming av innedørs sportsaktiviteter.

 

Canon S120, Panasonic LX100 og Sony RX100 er meget gode entusiastkompaktkameraer som går nedi lommen.

Det eneste er at disse ikke er spesielt gode til actionbilder siden fokuseringen ikke er blant de raskeste, men speilløse systemkameraer i nedre prisklasse er heller ikke spesiell raske heller til fokusering.

 

Er rask fokusering et krav og du ønsker og holde deg under 5000.- ink. objektiv må det bli et speilrefleks.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for mange fine forslag.. Ble litt usikker nå hva jeg burde velge:P

Det skjønner jeg godt. Når du spør i et nettforum så får du, ganske naturlig, forslag til omtrent alle modeller som finnes i markedet. Selvsagt gjør ikke dette deg noe klokere i ditt valg. Du MÅ gjøre dette valget selv, kjøp det DU liker best.

Lenke til kommentar

Enkelt oppsumert hvis man skal holde seg innenfor budsjett ditt maks 5000kr er dette dine beste valg om du kjøper nytt:

 

Hvis du vil ha speilrefleks (Fordeler: optisk søker til å se gjennom, raskere følgefokus, god å holde i hånden Ulemper: Store og klumpete, Når man filmer kan man ikke bruke søkeren. )

Canon 700D med kit-objektiv 4949kr

Nikon D5200 med kit-objektiv 4990kr

 

Hvis du vil ha speiløst (Fordeler: elektronisk søker som fungerer ved filming, kompakt Ulemper: Ikke så gode å holde, dårlig på følgefokus)

Panasonic GF7 med kit-objektiv 4995kr

Olympus OM-D E-M5 med kit-objektiv 4998kr

 

Uten søker:

Sony Alpha 5100 med kit-objektiv 4994kr

 

Kompaktkamera, ingen søker (Fordeler: kompakt og lite går ned i jakkelommer. Ulemper: Kan ikke bytte objektiv)

Canon Powershot G7 X 4526kr

Sony Cybershot RX100 II 4688kr

 

I tilegg må du ha ett minnekort om du ikke har det fra før:

Dette har god plass 64GB og er billig 199kr

 

Ett tips kan være å søke på kamera navnet + review på youtube for å se hvordan kameraet fungerer.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder størrelse vil jeg helst ha noe som kan være lett å ta med på ferie/turer, altså noe som ikke er så stort. Da er det vel kompaktkamera som er best? Skal bruke den mest på ferieturer og for filming av innedørs sportsaktiviteter.

 

Canon S120, Panasonic LX100 og Sony RX100 er meget gode entusiastkompaktkameraer som går nedi lommen.

Det eneste er at disse ikke er spesielt gode til actionbilder siden fokuseringen ikke er blant de raskeste, men speilløse systemkameraer i nedre prisklasse er heller ikke spesiell raske heller til fokusering.

 

Er rask fokusering et krav og du ønsker og holde deg under 5000.- ink. objektiv må det bli et speilrefleks.

 

 

 

 

Takk for mange fine forslag.. Ble litt usikker nå hva jeg burde velge:P

Det skjønner jeg godt. Når du spør i et nettforum så får du, ganske naturlig, forslag til omtrent alle modeller som finnes i markedet. Selvsagt gjør ikke dette deg noe klokere i ditt valg. Du MÅ gjøre dette valget selv, kjøp det DU liker best.

 

 

 

Enkelt oppsumert hvis man skal holde seg innenfor budsjett ditt maks 5000kr er dette dine beste valg om du kjøper nytt:

 

Hvis du vil ha speilrefleks (Fordeler: optisk søker til å se gjennom, raskere følgefokus, god å holde i hånden Ulemper: Store og klumpete, Når man filmer kan man ikke bruke søkeren. )

Canon 700D med kit-objektiv 4949kr

Nikon D5200 med kit-objektiv 4990kr

 

Hvis du vil ha speiløst (Fordeler: elektronisk søker som fungerer ved filming, kompakt Ulemper: Ikke så gode å holde, dårlig på følgefokus)

Panasonic GF7 med kit-objektiv 4995kr

Olympus OM-D E-M5 med kit-objektiv 4998kr

 

Uten søker:

Sony Alpha 5100 med kit-objektiv 4994kr

 

Kompaktkamera, ingen søker (Fordeler: kompakt og lite går ned i jakkelommer. Ulemper: Kan ikke bytte objektiv)

Canon Powershot G7 X 4526kr

Sony Cybershot RX100 II 4688kr

 

I tilegg må du ha ett minnekort om du ikke har det fra før:

Dette har god plass 64GB og er billig 199kr

 

Ett tips kan være å søke på kamera navnet + review på youtube for å se hvordan kameraet fungerer.

Dette var veldig hjelpsomt. Skal sette meg ned nå og velge ut en:)

 

Tusen takk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

 

Iphone 6 Plus :-)

Jeg har xperia z2.. den har vel like bra kamera som iphone?

den kan også filme i 4k

 

Sony har mye bra mobilkamera, mener å huske at det er sony som levere linser til Apple. Men om Z2 er like god som 6+ tviler jeg på, ettersom iPhone har OIS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...