Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Så jeg kan altså balansere uten oksidasjonstall? Ble veldig forvirrende når de gjorde det i to omganger. Ang. O2 forstår jeg ikke helt. Det blir redusert med -II, men så blir hele molekylet ganget med 2, så da må jeg også gange den med 2 for å få 4e-? 

Ja det kan du, jeg gjør det iallefall. 

          -II   -II

O2 + 4e---> O + O +

Det er slike ting som forvirrer meg og derfor velger jeg bare å drite i oksidasjonstallene. 

Jeg kan evt. skjekke om det stemmer etter at jeg har balansert den

Endret av Chemistry122
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Kan dere notere alle svarene på avkrysningene og alle beregninger i morgen? Slik at vi kan diskutere etterpå :)

Skal prøve å huske haha :)

Fasiten på avkryssningsoppgaver bi lagt ut en time etter at eksamen er over.

Oi så bra! Hvor finner man den? :) likte også iden om å huske eller notere ned besvarelsene, så vi kan sammenligne etterpå :)

 

 

udir sine sider og lykke til imorgen!

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

Så jeg kan altså balansere uten oksidasjonstall? Ble veldig forvirrende når de gjorde det i to omganger. Ang. O2 forstår jeg ikke helt. Det blir redusert med -II, men så blir hele molekylet ganget med 2, så da må jeg også gange den med 2 for å få 4e-? 

Du må ha fire fordi du har 2 * O3 som hver skal ha 2 elektroner for å reduseres. Så 2 elektroner går til det den første O3en så den reduseres med -2, så går 2 elektroner til den andre O3 som reduseres til -2.

Lenke til kommentar

Ja, da var det omsider over. Denne eksamen var vel helt grei? Del 2 i allefall. Flervalgsoppgavene var litt vriene, og del 1 der du skulle forklare hvordan man kunne anslå konsentrasjon av kobber i vann uten kolorimetri skjønte jeg ikke helt

Hva svarte du på avkrysningene?

Lenke til kommentar

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

 

Så morsomt at akkurat denne kom på eksamen. Hvor har du den fra?:)

Lenke til kommentar

 

 

Hva fikk dere på den aller siste oppgaven? Den med hvor mange 1,0 mol/L saltsyre som kunne tilsettes?

0,11 L

glemte du å gange med 2? Vi hadde 0,5L, bufferkapasitet er 1L

 

 

Skulle ikke finne bufferkapasitet, men antall liter på denne bufferen :) Som var på 0,5 L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...