Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Forresten kunne du legge ut eksamen dersom du har den?

 

 

Har den dessverre bare i papirform, men regner med at den kommer på Udir forholdsvis raskt. 

 

Teksten fra oppgave 5d: Du skal lage 0,5 L buffer med pH=10,6. Den basiske komponenten skal ha en konsentrasjon på 0,25 mol/L. Lag en oppskrift på denne bufferen.

 

Teksten fra oppgave 5e: Beregn hvor mye 1,0 mol/L saltsyre, HCl, du kan tilsette til bufferen fra d) før bufferkapasiteten i denne bufferen er overskredet.

 

Tusen takk =).

Er du elev, privatist, lærer etc.?

 

 

Lærer, så da blir det jo ekstra pinlig når jeg tar feil.

 

Også håper jeg det er greit å legge ut et løsningsforslag såpass tett etter eksamen... Det er jo etter sperrefristen (og lenge etter siste mulige innlevering), så regner med at det er greit.

 

Åja, er du sensor?

Ville du si at jeg har svart feil, dersom jeg har svart 216 ml ish.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tror nok jeg rotet til del 2 en del. På utbytteoppgaven tenkte jeg først å gå om mol, men tenkte det ble for dumt og regnet bare at 100% ville si 1,05 kg. Utrolig teit når man tenker over det siden, men så er nå bare eksamensnervene. På bufferoppgaven tror jeg at jeg fikk 0,81 mol for å ødelegge buffer mot sur side. Dette er jo mye høyere enn det dere andre har fått. Noen som kan gå gjennom oppgaven?

Gjorde akkurat det samme.. Fikk heller ikke tid til å svare på opg 5 e), men men. Har 5 i standpunkt i kjemi og håper på 5 på eksamen også. Har søkt medisin i Tromsø og håper karakterene holder. Jeg faller innenfor nordnorsk kvote og førstegangsvitnemål, så tåler en 4er på kortet, men vil som sagt unngå det. 

 

Samme her. Hvilken skole går du på?

 

Går på skole i Tromsø, tromsdalen VGS. Ennder?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Forresten kunne du legge ut eksamen dersom du har den?

 

 

Har den dessverre bare i papirform, men regner med at den kommer på Udir forholdsvis raskt. 

 

Teksten fra oppgave 5d: Du skal lage 0,5 L buffer med pH=10,6. Den basiske komponenten skal ha en konsentrasjon på 0,25 mol/L. Lag en oppskrift på denne bufferen.

 

Teksten fra oppgave 5e: Beregn hvor mye 1,0 mol/L saltsyre, HCl, du kan tilsette til bufferen fra d) før bufferkapasiteten i denne bufferen er overskredet.

 

Tusen takk =).

Er du elev, privatist, lærer etc.?

 

 

Lærer, så da blir det jo ekstra pinlig når jeg tar feil.

 

Også håper jeg det er greit å legge ut et løsningsforslag såpass tett etter eksamen... Det er jo etter sperrefristen (og lenge etter siste mulige innlevering), så regner med at det er greit.

 

Åja, er du sensor?

Ville du si at jeg har svart feil, dersom jeg har svart 216 ml ish.?

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke utregningen på siste oppgave. Hva har forholdet 1:10 med noe å gjøre? Hvor kommer dette fra?

pKa +-1

 

Jeg er dum. Hvorfor vil pKa +-1 indikere et forhold på 1:10 mellom base og syre?

 

Jo fordi bufferkapasitetet er den stoffmengden av en sterk syre eller sterk base bufferen tåler inntil forholdet mellom stoffmengde av bufferens syre og base er blitt 10:1 eller 1:10

 

Ved øvre nedre ende av bufferområdet er [HA]= 10*[A-]

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke utregningen på siste oppgave. Hva har forholdet 1:10 med noe å gjøre? Hvor kommer dette fra?

pKa +-1

 

Jeg er dum. Hvorfor vil pKa +-1 indikere et forhold på 1:10 mellom base og syre?

 

 

pH=pKa+log(10/1)=pKa+1 og motsatt.

 

Bufferkapasitetsområdet på pKa+/-1 er en konsekvens av et 1:10 eller 10:1 forhold i bufferlikingen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Forresten kunne du legge ut eksamen dersom du har den?

 

 

Har den dessverre bare i papirform, men regner med at den kommer på Udir forholdsvis raskt. 

 

Teksten fra oppgave 5d: Du skal lage 0,5 L buffer med pH=10,6. Den basiske komponenten skal ha en konsentrasjon på 0,25 mol/L. Lag en oppskrift på denne bufferen.

 

Teksten fra oppgave 5e: Beregn hvor mye 1,0 mol/L saltsyre, HCl, du kan tilsette til bufferen fra d) før bufferkapasiteten i denne bufferen er overskredet.

 

Tusen takk =).

Er du elev, privatist, lærer etc.?

 

 

Lærer, så da blir det jo ekstra pinlig når jeg tar feil.

 

Også håper jeg det er greit å legge ut et løsningsforslag såpass tett etter eksamen... Det er jo etter sperrefristen (og lenge etter siste mulige innlevering), så regner med at det er greit.

 

Åja, er du sensor?

Ville du si at jeg har svart feil, dersom jeg har svart 216 ml ish.?

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OK, har kastet sammen et løsningsforslag for den som er spent. Det er mulig den inneholder noen feil, så alle forbehold om det. Håpe den ellers kommer til nytte med å roe noen nerver.

 

Jeg må si meg uenig i det siste svaret. er det ikke 0.108 * 1/0,5
Du skulle ikke finne bufferkapasiteten, men hvor mye sterk syre som var nødvendig for å nå bufferkapasiteten for denne, 0,5L, bufferen
Da må jo du regne ut bufferkapasitet mot den syre kompontenen?
Nei, bare hvor mye HCl som må tilsettes bufferen for at pH går under pKa-1
Ja? Og hva kalles dette :)? Bufferkapasitet mot den syriske kompontenten.

Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå. Spørsmålet var hvor mye 1,0 mol/L HCl du kan tilsette bufferen fra oppgave før (som var 0,5 L). Bufferkapasitet er definert som hvor mye stoffmengde sterk syre/base du kan tilsette 1,0 L av bufferen før den sprenges. Tror vi egentlig er enige, men oppgaveteksten er uvant.

Jaja, det vet jeg, og derfor tok jeg hensyn til at vi hadde 0,5L. Jeg konkluderte med at bufferen vår tåler 216 ml ish. før bufferen var "sprengt"

Jeg tror det han mener er at oppgaven spurte etter hvor mye HCL vi måtte tilsette DENNE bufferen,altså de 0.5 Literne. Hadde de spurt lm bufferkapasiteten,hadde vi regnet for hvor mange mol HCL en må tilsette for en liter av bufferen,men i dette tilfellet var de i interessert i kun 0.5 liter. Dette stemmer assa,hadde en lignende oppgave på tentamenen til høsr hvor jeg regnet bufferkapasiteten selv om oppgaven spurte om hvor mye HCL jeg måtte tilsette bufferen som hadde er annet volum enn en liter og jeg fikk trekk for det altså

Så hva svarte du på siste oppgave?

Blir halvparten av ditt svar for du har regnet med 1 liter av bufferen mens jeg har regnet med 0.5 liter,husker ikke helt svaret mitt.. 107 mL eller noe??
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Forresten kunne du legge ut eksamen dersom du har den?

 

 

Har den dessverre bare i papirform, men regner med at den kommer på Udir forholdsvis raskt. 

 

Teksten fra oppgave 5d: Du skal lage 0,5 L buffer med pH=10,6. Den basiske komponenten skal ha en konsentrasjon på 0,25 mol/L. Lag en oppskrift på denne bufferen.

 

Teksten fra oppgave 5e: Beregn hvor mye 1,0 mol/L saltsyre, HCl, du kan tilsette til bufferen fra d) før bufferkapasiteten i denne bufferen er overskredet.

 

Tusen takk =).

Er du elev, privatist, lærer etc.?

 

 

Lærer, så da blir det jo ekstra pinlig når jeg tar feil.

 

Også håper jeg det er greit å legge ut et løsningsforslag såpass tett etter eksamen... Det er jo etter sperrefristen (og lenge etter siste mulige innlevering), så regner med at det er greit.

 

Åja, er du sensor?

Ville du si at jeg har svart feil, dersom jeg har svart 216 ml ish.?

 

Jeg svarte 260 mL, men fant ut nå at jeg av en eller annen grunn klarte å regne feil... Satte opp uttrykket jeg satte opp på eksamen nå, og fikk 216 mL som deg. Må sikkert ha tukla med noen tall på kalkulatoren.

 

Får jeg full uttelling selv om svaret som er oppgitt er feil, men regnestykket fører fram til riktig svar?? Hvis dere forstår?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Jeg fikk samme, 0,11L for 0,5L og 0,22L for 1,0L

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Jeg fikk samme, 0,11L for 0,5L og 0,22L for 1,0L

 

 

Ja, jeg har vel teknisk sett slurvet litt med signifikante siffer på siste oppgaven der.

Lenke til kommentar

jeg skrev at det ikke var helt rent jern selv om svaret mitt ble 0.499 :( trodde jeg skulle være så nøye som mulig..

Du fikk bare oppgitt to gjeldende siffer i massen til metallbiten, 0,50g. Runder du av 0,499g til to gjeldende siffer blir det 0,50g. Du kan ikke gjøre det mer nøyaktig enn de målingene du får oppgitt.

Lenke til kommentar

 

jeg skrev at det ikke var helt rent jern selv om svaret mitt ble 0.499 :( trodde jeg skulle være så nøye som mulig..

 

Du fikk bare oppgitt to gjeldende siffer i massen til metallbiten, 0,50g. Runder du av 0,499g til to gjeldende siffer blir det 0,50g. Du kan ikke gjøre det mer nøyaktig enn de målingene du får oppgitt.

Får kanske et halvt poeng trekk ? eller hva vil du si?

Lenke til kommentar

 

 

jeg skrev at det ikke var helt rent jern selv om svaret mitt ble 0.499 :( trodde jeg skulle være så nøye som mulig..

Du fikk bare oppgitt to gjeldende siffer i massen til metallbiten, 0,50g. Runder du av 0,499g til to gjeldende siffer blir det 0,50g. Du kan ikke gjøre det mer nøyaktig enn de målingene du får oppgitt.

Får kanske et halvt poeng trekk ? eller hva vil du si?

 

Har ikke peiling :/ Men du har jo helt riktig utregning og riktig svar, jeg fikk også 0,499g :) Så noe poeng får du nok :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk også 0,4998 og skrev at jernet ikke var fullstendig rent, men tilnærmet. Får se hva dommen blir..

Jeg tror at siden massen til metallbiten var rundet av til 0,50g, så kunne den like så godt vært 0,499g, bare at vekten deres ikke var nøyaktig nok. Du får nok trekk for konklusjonen, men hvor mye aner jeg ikke :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...