Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Så noen anbefalte et kjemiprogram istad. Hva nøyaktig kan man egentlig bruke den til på del 2? Og er det lov å ha med egen pc istedenfor skole pcen på eksamen slik at jeg får brukt programmet? Jeg er ikke privatist.

Pass på skolen kan være streng med bruk av egen datamaskin. På min skole står det i reglene KUN SKOLEPC egen pc fører til fusk. 

Jeg ville dobbelskjekket. 

Synd at det ikke går ann å laste den ned på skolepc. Ser ut som et veldig hjelpsomt verktøy til Del 2. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så noen anbefalte et kjemiprogram istad. Hva nøyaktig kan man egentlig bruke den til på del 2? Og er det lov å ha med egen pc istedenfor skole pcen på eksamen slik at jeg får brukt programmet? Jeg er ikke privatist.

Alt er lov på Del 2. Kan du dele med oss :)

 

untt. int og komm,.

 

Her er programmet https://www.chemaxon.com/products/marvin/marvinsketch/

 

Må man registrere seg for å laste ned?

Lenke til kommentar

 

 

Hva ville dere ha svart på denne?

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

Ville svart A, siden nitkkelioner har farge. Har ikke hørt om kolorimetri i sammenheng med pH eller organiske forbindelser
Men vil ikke absorbansen også påvirkes av alle de andre forbindelsene jord består av? Med konsentrasjonen av etanol i en vannløsning kan det tilsettes en fargeindikator, og ettersom det er i vann, så vil ikke absorbansen påvirkes i like stor grad av andre forbindelser i vannet. eller er jeg helt på jordet?

 

Jeg mener altså at C ville VærT riktig.

Endret av Bichon
Lenke til kommentar

 

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

 

Ville svart A, siden nitkkelioner har farge. Har ikke hørt om kolorimetri i sammenheng med pH eller organiske forbindelser

 

 

 

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

A

 

Hvorfor er ikke C riktig?

Lenke til kommentar

 

Så noen anbefalte et kjemiprogram istad. Hva nøyaktig kan man egentlig bruke den til på del 2? Og er det lov å ha med egen pc istedenfor skole pcen på eksamen slik at jeg får brukt programmet? Jeg er ikke privatist.

Pass på skolen kan være streng med bruk av egen datamaskin. På min skole står det i reglene KUN SKOLEPC egen pc fører til fusk. 

Jeg ville dobbelskjekket. 

Synd at det ikke går ann å laste den ned på skolepc. Ser ut som et veldig hjelpsomt verktøy til Del 2. 

 

 

Takk for at du sa ifra. Ser ut som at de samme reglene gjelder hos oss også. "Alle hjelpemidler" my ass.

Lenke til kommentar

 

 

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

Ville svart A, siden nitkkelioner har farge. Har ikke hørt om kolorimetri i sammenheng med pH eller organiske forbindelser
Men vil ikke absorbansen også påvirkes av alle de andre forbindelsene jord består av? Med konsentrasjonen av etanol i en vannledning kan det tilsettes en fargeindikator, og ettersom det er i vann, så vil ikke absorbansen påvirkes i like stor grad av andre forbindelser i vannet. eller er jeg helt på jordet?

 

Jeg mener altså at C ville VærT riktig.

 

 

Mener det er underforstått at man først må isolere ionene fra jordløsningen på en eller annen måte? Men kanskje du har rett :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan dere notere alle svarene på avkrysningene og alle beregninger i morgen? Slik at vi kan diskutere etterpå :)

Skal prøve å huske haha :)

Fasiten på avkryssningsoppgaver bi lagt ut en time etter at eksamen er over.

Oi så bra! Hvor finner man den? :) likte også iden om å huske eller notere ned besvarelsene, så vi kan sammenligne etterpå :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

 

Ville svart A, siden nitkkelioner har farge. Har ikke hørt om kolorimetri i sammenheng med pH eller organiske forbindelser

 

 

 

Hva ville dere ha svart på denne?

 

Kolorimetrisk analyse er en godt egnet metode for å finne:

A: nitratinnholdet i en jordprøve

B: pH-verdien i en saltsyreløsning

C: konsentrasjonen av etanol i en vannløsning

D: bufferkapasiteten til en jordprøve

A

 

Hvorfor er ikke C riktig?

 

Nitrat kan reduseres til nitritt, som så kan tilsettes et reagenser som danner en rødfarge, en sambinding med nitritt. Kolorimetrisk analyse er en analysemetode som utnytter at absorbansen til en prøveløsning  er proporsjonal med konsentrasjonen av den rødfargede sambindingen.

 

Lenke til kommentar

 

Lurer på en ting...

 

Dersom du tar 250 mL ut av en 1 L løsning, skal du gange sluttresultatet med 4.

 

Men hvorfor skal du gange med 5 når du fortynner 50 mL til 250 mL? Så det i en kolorimetri oppgave.

Fordi 50 ml/ er 1/5 av 250 mL

og 250 mL er 1/4 av 1 L

 

Burde man ikke isåfall gange med 1/5 og ikke med 5?

Lenke til kommentar

 

Lurer på en ting...

 

Dersom du tar 250 mL ut av en 1 L løsning, skal du gange sluttresultatet med 4.

 

Men hvorfor skal du gange med 5 når du fortynner 50 mL til 250 mL? Så det i en kolorimetri oppgave.

Fordi 50 ml/ er 1/5 av 250 mL

og 250 mL er 1/4 av 1 L

 

Og Fordi i den ene så  tar du ut en del av prøven altså 1/4, og derfor når du evt. regner ut konsentrasjonen av det så er det kun i 250 mL løsningen, for å finne kosentrasjonen til "hele" stoffet må du ta hensyn til at du har 1L

og i den andre så har du egentlig 50 mL og når du fortynner den 5 ganger så mye, så regner du ut en konsentrasjon som er  5 ganger så svak, og derfor må gange med 5 for å få det opprinnelige

Et enkelt eksempel

Du har 25 mL av 1 mol/L HCl, du ønsker å fortynne den til 250 mL

Resultat blir 250 mL 0.1 mol/l HCl

Lenke til kommentar

 

 

Lurer på en ting...

 

Dersom du tar 250 mL ut av en 1 L løsning, skal du gange sluttresultatet med 4.

 

Men hvorfor skal du gange med 5 når du fortynner 50 mL til 250 mL? Så det i en kolorimetri oppgave.

Fordi 50 ml/ er 1/5 av 250 mL

og 250 mL er 1/4 av 1 L

 

Og Fordi i den ene så  tar du ut en del av prøven altså 1/4, og derfor når du evt. regner ut konsentrasjonen av det så er det kun i 250 mL løsningen, for å finne kosentrasjonen til "hele" stoffet må du ta hensyn til at du har 1L

og i den andre så har du egentlig 50 mL og når du fortynner den 5 ganger så mye, så regner du ut en konsentrasjon som er  5 ganger så svak, og derfor må gange med 5 for å få det opprinnelige

Et enkelt eksempel

Du har 25 mL av 1 mol/L HCl, du ønsker å fortynne den til 250 mL

Resultat blir 250 mL 0.1 mol/l HCl

 

Akkurat den setningen hjalp meg kjempe mye! Tusen takk

Lenke til kommentar

 

 

 

Lurer på en ting...

 

Dersom du tar 250 mL ut av en 1 L løsning, skal du gange sluttresultatet med 4.

 

Men hvorfor skal du gange med 5 når du fortynner 50 mL til 250 mL? Så det i en kolorimetri oppgave.

Fordi 50 ml/ er 1/5 av 250 mL

og 250 mL er 1/4 av 1 L

 

Og Fordi i den ene så  tar du ut en del av prøven altså 1/4, og derfor når du evt. regner ut konsentrasjonen av det så er det kun i 250 mL løsningen, for å finne kosentrasjonen til "hele" stoffet må du ta hensyn til at du har 1L

og i den andre så har du egentlig 50 mL og når du fortynner den 5 ganger så mye, så regner du ut en konsentrasjon som er  5 ganger så svak, og derfor må gange med 5 for å få det opprinnelige

Et enkelt eksempel

Du har 25 mL av 1 mol/L HCl, du ønsker å fortynne den til 250 mL

Resultat blir 250 mL 0.1 mol/l HCl

 

Akkurat den setningen hjalp meg kjempe mye! Tusen takk

 

Null stress, vi tar en sisteinnspurt for morgendagen. alt vi lurer på må ut nå. imorgen er det ingen hjelp!

Lenke til kommentar

Null stress, vi tar en sisteinnspurt for morgendagen. alt vi lurer på må ut nå. imorgen er det ingen hjelp!

 

 

Får bruke de siste minuttene jeg er våken til å lese igjennom biokjemi og næringsstoffer kapitlene. Har neglisjert de nesten helt, men så er det veldig sjeldent det kommer store oppgaver om de på del 1.

Lenke til kommentar

 

Null stress, vi tar en sisteinnspurt for morgendagen. alt vi lurer på må ut nå. imorgen er det ingen hjelp!

 

 

Får bruke de siste minuttene jeg er våken til å lese igjennom biokjemi og næringsstoffer kapitlene. Har neglisjert de nesten helt, men så er det veldig sjeldent det kommer store oppgaver om de på del 1.

 

Les spesielt på NADH + H+ og om aldose ketose og lignende. Læreren min sa biokjemi og næringsstoffer er vanskelige å lage gode oppgaver uten at man kan "skrive" rett av boka. Derfor dersom det skal komme noen oppgaver så er det på del 1. Så nå pugger jeg som bare det på de delene av oppgavene

Lenke til kommentar

11330490_10206012519423390_1278347715_n.Oppgave 5d fra H11.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor de har satt 2 foran FeO på reaksjonskammer 1 og 2 før de balanserer med oksidasjonstall etterpå. Også skjønner jeg heler ikke reduksjonen blir +4e- på reaksjonskammer 1 (når det er blitt oksidert med -II? Kan noen forklare?  :hmm:

Lenke til kommentar

11330490_10206012519423390_1278347715_n.Oppgave 5d fra H11.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor de har satt 2 foran FeO på reaksjonskammer 1 og 2 før de balanserer med oksidasjonstall etterpå. Også skjønner jeg heler ikke reduksjonen blir +4e- på reaksjonskammer 1 (når det er blitt oksidert med -II? Kan noen forklare?  :hmm:

Jeg tror det er for å illusterere med engang at de har 2 jern på venstre side og 2 jern på høyre side. Jeg personlig synes det er irriterende å se på oksidasjonstall. Jeg bare balansere frem og tilbake til jeg får riktig på begge sider.

Lenke til kommentar

11330490_10206012519423390_1278347715_n.Oppgave 5d fra H11.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor de har satt 2 foran FeO på reaksjonskammer 1 og 2 før de balanserer med oksidasjonstall etterpå. Også skjønner jeg heler ikke reduksjonen blir +4e- på reaksjonskammer 1 (når det er blitt oksidert med -II? Kan noen forklare?  :hmm:

De har vel ganget med 2 fordi man umiddelbart ser at det er 2 Fe på høyresiden, men bare ett på venstresiden av likningen. Det er reduser med 4 elektroner fordi det er ett O2 på venstresiden med en ladning på 0. På høyresiden har vi 2*O3. Da skal vi altså ha 2 elektroner for å endre ladning fra 0 til -2. Samtidig er det ganget med 2 på høyreside, altså må vi ha 4 elektroner for å få redusert alle oksygene

Lenke til kommentar

Så jeg kan altså balansere uten oksidasjonstall? Ble veldig forvirrende når de gjorde det i to omganger. Ang. O2 forstår jeg ikke helt. Det blir redusert med -II, men så blir hele molekylet ganget med 2, så da må jeg også gange den med 2 for å få 4e-? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...