Gå til innhold

Oppsett av nytt hjemmenettverk - enebolig


Anbefalte innlegg

Hei

 
Vi bygger hus, det er på 90kvm grunnflate, fordelt over 4 etasjer hvor nederste er kjeller. Huset er bygget i tre etter Tek 10.
 
Her har vi fått satt inn ett nettverksskap 100x55cm tror jeg, samt et multimediskap rett under til sonos ol.
 
Fra nettverksskap går det Cat6 omtrent til alle rom i huset. Her er det også installert inn Altibox fiber 30/30.
 
Vi har to behov, som jeg sliter med å finne beste og rimeligste løsning til.
 
1.
Vi skal leie ut to små hybler i kjeller, begge har kablet datapunkt fra vårt nettverksskap.
- Jeg ønsker å dele vårt nett med disse hyblene, men jeg vil unngå at de får tilgang til vårt nettverk (brannmur?). 
- Jeg ønsker også å strupe hastigheten til et fornuftig nivå, slik at de ikke kveler vårt nett. Er det mulig å kvele vårt nett hvis 4 tv'er streamer netflix og hyblene laster ned torrents?
- Hva er anbefalt her, for en som ikke har så mye peil (meg)? Ønsker forklaring på oppsett og hvilke produkter, med pris.
 
2. 
I huset ellers ønsker jeg å sette opp ett kraftig trådløst nett, til en rimelig penge. Jeg ønsker at hele nettet skal være på "samme ruter", dvs at de trådløse enhetene ikke hopper frem og tilbake mellom rutere hvis det er mulig. Da jeg har kablet til alle rom, så er det ikke behov for en forsterker (som jeg har hørt kan redusere hastigheten).
Hva er anbefalt her av produkter, antall og plassering?
 
 
Håper noen kan gi meg noen helt klare anbefalinger på hva som er fornuftig, enkelt og rimelig for en med relativt lite kunnskap.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Kjøp deg en cisco sg-300 switch.

Koster rundt 3500.

Den setter du i patcheskapet og lager vlan til tv, vlan til deg og 2 vlan til hversin leieboer.

Da kan du i tillegg shape båndbredden dems, altså dedikere eksempelvis 5 mbit til hver leieboer.

Switchen der har innebygd støtte for shaping.

 

2.

Kjøp en ok router og plasser den midt i huset. Her må du gjerne test om den dekker alt. Jeg ville først peøvd å satt den i 3e etasje og sett om den dekker alt.

Alternativt kan du prøve ap'er i alle etasjer mot en hovedrouter. Ubiquilty e.l.

Disse kan du også få med poe støtte sånn at de får strøm fra nettverkspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ha tilgang til torrents?

I så fall bør du nok kjøre proxy så du har en viss peiling på hva som foregår på nettet ditt.

 

Ellers er det som forrige poster nevner VLAN for å skille nettverkene fra hverandre.

Om router støtter dette uten å kjøpe switch (managed) så sparer du fort en del penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dere er flere stykker må det vel være mulighet å ha 150 mbit linje eller mere, (Så sant det mulighet for dette på din adresse). Og dele prisen på antall beboere.

 

Enkleste er kankje ha 100 mbit switch som begrenser hastigheten.

Muligens relacom kan være til hjelp å sette opp nettverket internt når fiberen skal installeres.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når dere er flere stykker må det vel være mulighet å ha 150 mbit linje eller mere, (Så sant det mulighet for dette på din adresse). Og dele prisen på antall beboere.

 

Enkleste er kankje ha 100 mbit switch som begrenser hastigheten.

Muligens relacom kan være til hjelp å sette opp nettverket internt når fiberen skal installeres.

Og igjen, hvorfor det?

 

LMH i sitt vanlige nøtteskall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn jeg har satt opp det trådløse nettverket er med 2 stykk asus rt-ac66u og en d-link dir-505 og 2 stykk cisco small business ap.

Der har jeg satt opp nettverk for oss både på 2.4GHz og 5GHz samt 2 nettverk for leieboere på 2.4GHz og 5Ghz.

 

Uansett hvor jeg er på eiendomen vår har jeg utrolig godt signal og farten er også meget bra.

 

Brukt kanal 1 5 9 og 13 på 2.4Ghz og når det gjelder 5Ghz så er det ikke nok klienter til å finjustere disse kanalene ennå.

 

Har 100Mbps nå men til sommeren blir dette oppgradert til 300. Kjører smoothwall med proxy,content filter,adblocker,spyware,adwareblocker, QoS og blokkert for P2P men kan kjøres om en benytter VPN dog.

 

Streamer vel en 5-6 klienter på netflix,HBO,Viaplay samtidig som det kjører andre ting på nettverket uten et hikk av noe slag.

 

Når det gjelder klienter trådbasert er de splittet i VLAN der de har 4 stykk nettverkskontakter/uttak hver, samt noen kontakter over strømnettet.

 

De har dog adgang til XBMC/KODI server men kan dog ikke slette noe av innholdet annet en databasen til kodi/xbmc

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Pfsense har jeg hatt god erfaring med til shaping, gjør jo også mye annet ved behov også.

 

Mer mas å ha en pfsense boks stående en plass, enn å kjøpe en switch som det faktisk er behov for her også på grunn av mengden med kontakter. 

Flere managed switcher til en forholdsvis grei penge som støtter shaping. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.

Kjøp deg en cisco sg-300 switch.

Koster rundt 3500.

Den setter du i patcheskapet og lager vlan til tv, vlan til deg og 2 vlan til hversin leieboer.

Da kan du i tillegg shape båndbredden dems, altså dedikere eksempelvis 5 mbit til hver leieboer.

Switchen der har innebygd støtte for shaping.

 

2.

Kjøp en ok router og plasser den midt i huset. Her må du gjerne test om den dekker alt. Jeg ville først peøvd å satt den i 3e etasje og sett om den dekker alt.

Alternativt kan du prøve ap'er i alle etasjer mot en hovedrouter. Ubiquilty e.l.

Disse kan du også få med poe støtte sånn at de får strøm fra nettverkspunktet.

 

1.

I hybel no 1. har jeg 1 stk dobbelt datapunkt.

I hybel no 2. har jeg 2 stk doble datapunkt.

Resten av huset har 11 doble datapunkt.

 

Kan jeg da kjøpe en cisco sg300 switch med 10 porter, og splitte opp ved bruk av en (dum) switch som har 22 porter for Hus VLAN? Se på vedlegg, mye lettere å skjønne hva jeg mener.

(Se på vedlegg for skisse)

 

 

2.

Er Ubiquility den beste og rimeligste AP'en å kjøpe her, eller finnes det andre bra alternativer som støtter ac-standard og 2,4 og 5 hz båndet. Jeg har tross alt en Altibox-ruter i nettverksskap. Dette hadde forenklet alt betraktelig. Er altibox å anbefale for trådløst nettverk? Det meste av film-streaming kommer til å gå over kabel.

 

 

(Håper på en oppdatert skisse tilbake, med rimelige produkter)

post-140949-0-25494900-1432026790_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Pfsense har jeg hatt god erfaring med til shaping, gjør jo også mye annet ved behov også.

Husk at jeg er en amatør, jeg tror ikke jeg kommer til å klare å sette opp noe altfor komplisert, enda mindre vedlikeholde det.

 

Ideelt så setter Telemontøren opp alt for meg, også justerer jeg bare båndbredden etterpå for de forskjellige VLAN'ene. Jeg ønsker også trådløst aksesspunkt med eget passord i hybler.

Lenke til kommentar

 

Pfsense har jeg hatt god erfaring med til shaping, gjør jo også mye annet ved behov også.

Husk at jeg er en amatør, jeg tror ikke jeg kommer til å klare å sette opp noe altfor komplisert, enda mindre vedlikeholde det.

 

Ideelt så setter Telemontøren opp alt for meg, også justerer jeg bare båndbredden etterpå for de forskjellige VLAN'ene. Jeg ønsker også trådløst aksesspunkt med eget passord i hybler.

 

 

Er du amatør så bør du hvertfall ikke gå for Pfsense.  

Menyen i eksempelvis Cisco SG-300 er veldig grei uansett om du er amatør. 

Litt knot å sette opp vlan men tror tilogmed du skal greie det som amatør. 

Shaping der setter du enkelt per port og du kan velge både inn og ut hastighet per port. 

 

Tror uansett neppe at telemontøren programmerer noe som helst for deg, men du finner alltids noen som kan gjøre det. 

Hadde du bodd i stavangerområdet så skulle jeg tatt på meg jobben for deg. 

Lenke til kommentar

 

1.

Kjøp deg en cisco sg-300 switch.

Koster rundt 3500.

Den setter du i patcheskapet og lager vlan til tv, vlan til deg og 2 vlan til hversin leieboer.

Da kan du i tillegg shape båndbredden dems, altså dedikere eksempelvis 5 mbit til hver leieboer.

Switchen der har innebygd støtte for shaping.

 

2.

Kjøp en ok router og plasser den midt i huset. Her må du gjerne test om den dekker alt. Jeg ville først peøvd å satt den i 3e etasje og sett om den dekker alt.

Alternativt kan du prøve ap'er i alle etasjer mot en hovedrouter. Ubiquilty e.l.

Disse kan du også få med poe støtte sånn at de får strøm fra nettverkspunktet.

 

1.

I hybel no 1. har jeg 1 stk dobbelt datapunkt.

I hybel no 2. har jeg 2 stk doble datapunkt.

Resten av huset har 11 doble datapunkt.

 

Kan jeg da kjøpe en cisco sg300 switch med 10 porter, og splitte opp ved bruk av en (dum) switch som har 22 porter for Hus VLAN? Se på vedlegg, mye lettere å skjønne hva jeg mener.

(Se på vedlegg for skisse)

 

 

2.

Er Ubiquility den beste og rimeligste AP'en å kjøpe her, eller finnes det andre bra alternativer som støtter ac-standard og 2,4 og 5 hz båndet. Jeg har tross alt en Altibox-ruter i nettverksskap. Dette hadde forenklet alt betraktelig. Er altibox å anbefale for trådløst nettverk? Det meste av film-streaming kommer til å gå over kabel.

 

 

(Håper på en oppdatert skisse tilbake, med rimelige produkter)

 

 

Skissa di ser bra ut den. 

 

Nå vet jeg ikke om du har kommet veldig langt i byggingen her, men dersom du har mulighet så ville jeg ha lagt opp rj45 høyt på veggene både i hybler og der du ønsker å ha AP'er til trådløst nett. 

Så kan du investere noen kroner i en switch som støtter POE (Power over ethernet) og kjøpe deg noen sånne som dette:

https://www.dustinhome.no/product/5010586938/unifi-80211n-poe-ap?ssel=false&LGWCODE=5010586938;96663;5443&gclid=CNDwsc_AzcUCFQMNcwody34A7Q&_ga=1.48578790.1140323781.1425498447

 

Dette blir rålekkert da du slipper strømadaptere på aksesspunktene, men krever som sagt en switch eller lignende som støtter POE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...