Gå til innhold

Ny mulighet for angrerett?


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten sak gående mot Netonnet hvor jeg usikker på hva som er riktig.

Kort fortalt kjøpte jeg noen trådløse ørepropper fra Netonnet i februar. Det var et problem med Bluetooth'en på disse, og av den grunn ble det sendt inn for undersøkelse i midten av april. Mot slutten av april ble det bestemt at jeg skulle få et et nytt produkt. Det ble da sendt en ny ordrebekreftelse på dette på epost (nytt ordrennummer) med et angrerettsskjema vedlagt. I mellomtiden har jeg gått til innkjøp av annet produkt som dekker de samme behovene. 

 

Åpner angrettsloven opp for at jeg nå kan benytte angreretten på det nye produktet (altså erstatningsvaren)? Det eneste jeg finner lovmessig er at det gjelder fra levering, og at tilsendelsen av angrerettsskjema kan bli sett på som et tilbud fra Netonnet sin side? Det at jeg oppfattet at Netonnet sin tilsendelse av angrettsskjema som et tilbud om å bruke det, bidro en del til at jeg kjøpte det nye produktet. De nekter for at det kan bli sett på som et tilbud nå i etterkant.

 

Noen som kan gi en pekepinn om jeg burde droppe hele saken eller prøve videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpner angrettsloven opp for at jeg nå kan benytte angreretten på det nye produktet (altså erstatningsvaren)? Det eneste jeg finner lovmessig er at det gjelder fra levering, og at tilsendelsen av angrerettsskjema kan bli sett på som et tilbud fra Netonnet sin side?

 

Nei. Angreretten gjelder fra levering av det opprinnelige produktet, ikke en eventuell erstatningsvare. 

Lenke til kommentar

Men hvordan stiller dette seg når selgeren legger ved et angrerettsskjema?

Er jo veldig snodig at de legger ved et skjema for angrerett dersom de mener at du ikke kan benytte deg av det.

 

(Skjønner at dette gikk automatisk, men da bør selger ta det på sin kappe)

Lenke til kommentar

"Som kunde har du 14dagers åpent kjøp. For at kunne angre ditt kjøp får du kun anvende produktet i den utstrekning som kreves for å bedømme om du er fornøyd med produktet. For å kunne benytte deg av angreretten skal produktet være i vesentlig urørt stand, dvs ikke skadet eller ødelagt. Produktet må returneres komplett."

 

Så det er jeg innafor, men de nekter (selvsagt) for det.

Lenke til kommentar

Så det er jeg innafor, men de nekter (selvsagt) for det.

 

Nei. Angreretten gikk ut to uker etter det opprinnelige produktet ble levert. Du prøver å benytte angreretten på et erstatningsprodukt. Den gjelder selvsagt ikke fordi om noen har lagt ved et angreskjema ved en feil. 

Lenke til kommentar

 jeg mener at Netonnet må være bundet av dette da de sender ved dette skjemaet. 

Nei. Angrerett er noe du har uavhengig om skjema er lagt ved eller ei. Sett at de glemte å legge ved skjemaet når de solgte et nytt produkt - har du likevel angrerett? Selvfølgelig! Om de nå ved en feil la ved et skjema "for mye", påvirkes ikke lovens bestemmelser om angrerett av den grunn. Og angrereetten gjelder ikke på et erstatningsprodukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...