Gå til innhold

Hvordan sette opp to rutere til å jobbe sammen?


Anbefalte innlegg

Har Altibox som nettleverandør og den ruteren vi har fra dem er dårlig - faktisk så dårlig at Altibox anbefaler at man kjøper en ekstern ruter. Jeg har derfor kjøpt to stk Asus RT-AC66U som står i de ulike etasjene i huset vårt. Den ene er tilkoblet rett i den ruteren fra Altibox, mens den andre får signalene via strømnettet(denne er mye svakere på signalene). Jeg mener å ha hørt at disse kan settes opp slik at de jobber sammen og at den ene henter signalene fra den andre som den sender videre. Er det noen som vet om dette er mulig, og om hvordan man evt. går frem for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett Altibox hjemmesentral i bridge mode, første Asus (koblet til hjemmesentral) som ruter og siste Asus (koblet til første Asus) som AP. Pass på at Asusene sender på forskjellig kanal og bruk samme SSID og passord.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett Altibox hjemmesentral i bridge mode, første Asus (koblet til hjemmesentral) som ruter og siste Asus (koblet til første Asus) som AP. Pass på at Asusene sender på forskjellig kanal og bruk samme SSID og passord.

 

Jeg må med andre ord ha en kabel mellom Asus ruter 1 og 2?(akkurat det sliter jeg med da de skal stå i forskjellige etasjer og det ikke er mulig å trekke ledning mellom dem).

Lenke til kommentar

 

Sett Altibox hjemmesentral i bridge mode, første Asus (koblet til hjemmesentral) som ruter og siste Asus (koblet til første Asus) som AP. Pass på at Asusene sender på forskjellig kanal og bruk samme SSID og passord.

Jeg må med andre ord ha en kabel mellom Asus ruter 1 og 2?(akkurat det sliter jeg med da de skal stå i forskjellige etasjer og det ikke er mulig å trekke ledning mellom dem).

Kabel er absolutt den beste løsningen. Det er alltid mulig å legge opp kabel på en eller annen måte, men spørsmålet er hvor mye arbeid det blir... I første post nevnes "signalene via strømnettet". Hvis du har powerline/homeplug, så kan det være en alternativ løsning til å legge kabel. Spørsmålet er hvor bra det fungerer akkurat der. Hos noen funker det vedlig bra, hos mange blir det litt lav hastighet og hos noen fungerer det ikke i det hele tatt. Kommer an på strømnettet i huset, kurser, avstand, støykilder o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg henger meg på denne tråden..

 

Jeg får Altibox fiber inn i et nytt hus. Signal kommer inn i teknisk rom i første etasje og er ikke spesielt sentralt. Der blir det stående hjemmesentral fra Altibox og noen switcher. Har 2 stk cat-6 kabler (tiltenkt tv og data) ut til alle soverom, kontor og stuer i både første og andre etasje, så regner med jeg må til med switch for å fordele nettet.

 

Jeg er ganske blank på dette feltet, så vet ikke helt hva beste løsning er, men ettersom jeg har kabler til mange rom i huset, kan jeg ikke da plassere ruter(e) fritt for å få så god dekning som mulig? Ruter får signal fra switch på teknisk rom via cat-6 kabel. Tenkte å kjøpe et par av ruterne nevnt øverst i tråden hos komplett (altibox-tilbud).

 

Noen anbefalinger ang. valg av switch? Hvilken som helst, eller er det noe spesielt jeg må se etter? Rart at komplett ikke har switch som en del av Altibox-tilbudene.

 

Ellers noen innspill?

 

Edit: jeg er forøvrig ikke ute etter noen fancy avanserte løsninger, kun ett hjemmenettverk. Kommer kanskje til å koble til en multimedia-server eller noe sånt på sikt og regner da med å kunne koble denne inn i den ene ruteren som jeg tenkte å sette på et kontorrom.

 

Edit edit: trenger jeg forresten en egen switch til tv-signalene, eller kan jeg ta dette i samme switch som internett? Har totalt 9 uttak i huset med tv og data, så da havner jeg trolig på to 16-port switcher. Kan jeg kombinere data og tv, så holder det med en med 24 porter..

 

Edit igjen: er det slik at jeg må ha en ruter satt opp på teknisk rom sammen med hjemmesentral, eller er det nok å ha switch der og plassere ruterne et annet sted?

 

Mvh

 

Bob

Endret av BobTheBuilder
Lenke til kommentar

Det du burde gjøre, er å få tak i en skikkelig Asus router, og fjerne hele hjemmesentralen... Sett opp Asusen med respektive VLAN (flere tråder om emnet hvis du søker) og koble til en managed switch (eks. Cisco SB-200) med VLAN støtte... På switchen velger du portene som skal tilhøre de forskjellige VLANene, og kobler TV/PCer til de portene.. For trådløs dekning, kan du skaffe X antall routere og sette de opp som aksesspunkt...

 

Anbefaler deg å se igjennom dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...