Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spansk I + II eksamen skriftlig 2015 tips


Anbefalte innlegg

Hei, det har seg slik at jeg skal opp til spansk skriftlig eksamen snart og jeg vet ikke helt hva jeg skal øve på. Jeg har klart meg greit nok i faget, men jeg føler jeg fortsatt ikke er god nok til å kunne klare å forstå 100% av tekster og skrive så mye på spansk selv som ikke er feil og gir mening. Jeg stresser altfor mye nå og er veldig redd for å stryke på eksamen i VG3. Spansk er også det eneste faget jeg var redd for å komme opp i, men dessverre kom jeg opp i det, Det hadde vært så veldig fint om noen kunne gi meg noen tips til hva jeg burde øve på og kunne til eksamen. De kan ikke forvente at jeg klarer hele språket. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg litt her ettersom jeg virkelig må bestå den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det har seg slik at jeg skal opp til spansk skriftlig eksamen snart og jeg vet ikke helt hva jeg skal øve på. Jeg har klart meg greit nok i faget, men jeg føler jeg fortsatt ikke er god nok til å kunne klare å forstå 100% av tekster og skrive så mye på spansk selv som ikke er feil og gir mening. Jeg stresser altfor mye nå og er veldig redd for å stryke på eksamen i VG3. Spansk er også det eneste faget jeg var redd for å komme opp i, men dessverre kom jeg opp i det, Det hadde vært så veldig fint om noen kunne gi meg noen tips til hva jeg burde øve på og kunne til eksamen. De kan ikke forvente at jeg klarer hele språket. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg litt her ettersom jeg virkelig må bestå den.

Jeg har ikke vært oppe i skrifltig spansk, men i muntlig. Til skriftlig eksamen vil jeg anbefale å pugge på gramatikken. Prøv å forstå når du skal bruke de forkjellige formene. Jeg vet ikke hvilket nivå du er på, men start med det helt grunnleggende: Ser og estar (når bruker man hvem), verb, substantiv osv., og bygg deg ut derifra. Å pugge gloser ville jeg ikke brukt stort med tid på, last ned ifinger og slå opp alle ord du lurer på. Der står det forørvrig også hvordan man bøyer alle ord. 

 

Mitt tips: 1. fokuser på gramatikk, spesielt når man bruker ser og når man bruker estar. 

               2. Last ned ifinger og sett deg inn i hvordan du bruker det. Det vil hjelpe deg masse!

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, det har seg slik at jeg skal opp til spansk skriftlig eksamen snart og jeg vet ikke helt hva jeg skal øve på. Jeg har klart meg greit nok i faget, men jeg føler jeg fortsatt ikke er god nok til å kunne klare å forstå 100% av tekster og skrive så mye på spansk selv som ikke er feil og gir mening. Jeg stresser altfor mye nå og er veldig redd for å stryke på eksamen i VG3. Spansk er også det eneste faget jeg var redd for å komme opp i, men dessverre kom jeg opp i det, Det hadde vært så veldig fint om noen kunne gi meg noen tips til hva jeg burde øve på og kunne til eksamen. De kan ikke forvente at jeg klarer hele språket. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg litt her ettersom jeg virkelig må bestå den.

Jeg har ikke vært oppe i skrifltig spansk, men i muntlig. Til skriftlig eksamen vil jeg anbefale å pugge på gramatikken. Prøv å forstå når du skal bruke de forkjellige formene. Jeg vet ikke hvilket nivå du er på, men start med det helt grunnleggende: Ser og estar (når bruker man hvem), verb, substantiv osv., og bygg deg ut derifra. Å pugge gloser ville jeg ikke brukt stort med tid på, last ned ifinger og slå opp alle ord du lurer på. Der står det forørvrig også hvordan man bøyer alle ord. 

 

Mitt tips: 1. fokuser på gramatikk, spesielt når man bruker ser og når man bruker estar. 

               2. Last ned ifinger og sett deg inn i hvordan du bruker det. Det vil hjelpe deg masse!

 

Lykke til!

 

Ja, det med ser/estar og regelrette verb formene tror jeg at jeg klarer godt nok nå. Får vel fokusere mye på gramatikk som du sier. I det siste har jeg pugget litt på gloser for å få et bredere ordforråd i språket, men gramatikken er vel viktigere. Takk for svar uansett. Om det er noen andre som kunne også komme tips?

Lenke til kommentar

Ingen som kom opp?

Flere av mine venner/medelever er kommen opp i spansk I+II skriftlig eksamen. De er i samme situasjon som du, ingen har peiling på hva de skal øve på. Men de har fått utdelt tidligere eksamen oppgaver, og antar det blir en slik de blir å få. Når det kommer til hva du skal øve på, har ikke peiling, er en tysk elev :D :/ 

Lenke til kommentar

Noen tips

1. Grammatikk (men det er allerede nevnt)

2. Om man sliter med faget er det lurere å konsentrere seg om enkel setningsoppbygging, enn mange vanskelige ord

3. bruk forbredelseshefte mye før og under eksamen

4. les mye spansk, se filmer, snakk om det er noen du kjenner som snakker spansk

5. øv på gamle eksamensoppgaver

6. bruk tekstbindingsord men ikke på feil måte

7. ikke sitt lenge på en vanskelig oppgave, gå heller videre og kom tilbake til den etterpå

8. Bruk god tid på langsvar

9. sjekk gjennom teksten mange ganger, og husk nb: har jeg svart på oppgaven?

10. Ikke gå før tida

Bare spør om hjelp om dere trenger hjelp til å skrive/ rette spansk.

 

Fuera de estos consejos quiero decir: mucha suerte a todos que tendrán este examen, y que todo salga bien ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tips

1. Grammatikk (men det er allerede nevnt)

2. Om man sliter med faget er det lurere å konsentrere seg om enkel setningsoppbygging, enn mange vanskelige ord

3. bruk forbredelseshefte mye før og under eksamen

4. les mye spansk, se filmer, snakk om det er noen du kjenner som snakker spansk

5. øv på gamle eksamensoppgaver

6. bruk tekstbindingsord men ikke på feil måte

7. ikke sitt lenge på en vanskelig oppgave, gå heller videre og kom tilbake til den etterpå

8. Bruk god tid på langsvar

9. sjekk gjennom teksten mange ganger, og husk nb: har jeg svart på oppgaven?

10. Ikke gå før tida

Bare spør om hjelp om dere trenger hjelp til å skrive/ rette spansk.

 

Fuera de estos consejos quiero decir: mucha suerte a todos que tendrán este examen, y que todo salga bien

Takk for tipsene, hjelper sikkert litt dette her ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...