Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattehjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til å forstå en oppgave... har fått i lekse å gjøre eksamensoppgavene fra høsten 2014 i matte 1P, og jeg trenger litt hjelp... 

 

 

  1. I en klasse er det ti jenter og åtte gutter. En dag har seks av jentene og tre av guttene gjort leksene. 

 

Vi velger tilfeldig to elever som ikke har gjort leksene.
b) Bestem sannsynligheten for at de to elevene er én gutt og én jente. 

 

Jeg tenkte at for å finne løsningen måtte jeg sette det opp slik: 5/9 * 4/8

Men i fasiten skriver de 2 * 5/9 *4/8

 

Så det jeg lurer på er hvorfor de ganger med 2??

 

Forresten så er 5/9 og 4/8 brøk! ;)

 

 

Håper noen kan fortelle med dette! Link til fasiten på oppgaven er her: http://matematikk.net/side/1P_2014_vår_LØSNING

 

Det er oppgave 9 på del 1

Endret av Ungjenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasiten forteller deg hvorfor:

 

Utifra formelen som fasiten har skrevet ned:

 

P(én gutt og én jente) = P(J|L¯)⋅P(G|L¯)+P(G|L¯)⋅P(J|L¯)=2⋅P(G|L¯)⋅P(J|L¯)=2⋅5/9⋅4/8=5/9⋅4⋅2/8=5/9

 

Du ser at hver av sidene av pluss tegnet er like. Derfor kan de gange det med 2 istedet for å regne ut: (5/9⋅4/8)+(4/8⋅5/9)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Fasiten forteller deg hvorfor:

 

Utifra formelen som fasiten har skrevet ned:

 

P(én gutt og én jente) = P(J|L¯)⋅P(G|L¯)+P(G|L¯)⋅P(J|L¯)=2⋅P(G|L¯)⋅P(J|L¯)=2⋅5/9⋅4/8=5/9⋅4⋅2/8=5/9

 

Du ser at hver av sidene av pluss tegnet er like. Derfor kan de gange det med 2 istedet for å regne ut: (5/9⋅4/8)+(4/8⋅5/9)

Oja, da forstod jeg! Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §5. Bedrifter, ansatte og reklamering påpekes det at brukerkontoen ikke skal benyttes til å poste reklame eller nyheter om egne tjenester, med mindre det er svar på spørsmål fra andre brukere. Det skal kun svares på konkrete spørsmål og påstander. Informasjon ut over det kan bli ansett som snikreklame. I henhold til retningslinjene har jeg slettet et par innlegg flyttet inn i det sorte hullet til forumet.

Reaksjoner på dette på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...