Gå til innhold

Reiseforsikring ødelagt kamera


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg var i Frankrike for en liten stund tilbake. Jeg hadde selvfølgelig med meg speilrefleksen med meg i håndbagasjen på flyet. Tar ikke sjansen på å ha den i reisekofferten. Det var ingen problemer med kameraet før jeg skulle på tur. Da jeg kom ned dit oppdaget jeg at viewfinderen ikke ville fokusere. Jeg blåste den rent for støv, byttet objektiv og stilte på hjulet på siden av viewfinderen. Den vil forsatt ikke fokusere. Kameraet tar forsatt klare bilder, men viewfinderen er ute av fokus. Den ble ikke utsatt for noe slags støt eller slag på turen. Jeg mistenker trykkforskjellen i kabinen kan ha noe med det å gjøre. Er dette noe man kan få igjen på reiseforsikringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på vikårene til forsikringen din, og varierer en del.

 

Reiseforsikring jeg har akkurat nå er ihvertfall temmelig kjip, og gjenstander dekkes stort sett bare hvis de blir mistet av transportselskap, stjålet eller ødelagt av andre "med vilje". Det er forsåvidt vanlig(tror jeg) å dekke skaden hvis andre forårsaker den med et uhell, f.eks hvis noen hadde dultet inn i sekken din.

 

Litt snodig problemstilling egentlig. Kamera fraktes da hele tiden i fly, og skal da ikke ta skade av det. 

 

Edit:

Siden forsikringene har egenandel, er nok det billigste og enkleste å få kamera reparert. Det hørtes ut som en enkel fiks, og burde vel ikke koste mer enn 1-2000kr, mindre enn de fleste egenandeler.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Det er ikke bare det lille hjulet på siden som har forskjøvet seg da? Har ikke det tekniske ordet for det, men er et lite hjul rett ved siden av viewfinder for å korrigere for de som ikke har perfekt syn, så man kan ta bilder uten å ha på briller.

 

Diopter her det visst. Sjekk om denne har vridd seg til en av ekstremene, så tipper jeg alt løser seg.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg mistenkte trykket i kabinen var at en fyr på flyet fikk en trykkboble bak øyet. Han ble en uke etter nektet å ta flyet hjem igjen for lege var redde for at dette rett og slett ville oppe ut øyet hans. Og nei, det hjulet på siden fungerer heller ikke å stille på. Må være elektronikken

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann!

Jeg var i Frankrike for en liten stund tilbake. Jeg hadde selvfølgelig med meg speilrefleksen med meg i håndbagasjen på flyet. Tar ikke sjansen på å ha den i reisekofferten. Det var ingen problemer med kameraet før jeg skulle på tur. Da jeg kom ned dit oppdaget jeg at viewfinderen ikke ville fokusere. Jeg blåste den rent for støv, byttet objektiv og stilte på hjulet på siden av viewfinderen. Den vil forsatt ikke fokusere. Kameraet tar forsatt klare bilder, men viewfinderen er ute av fokus. Den ble ikke utsatt for noe slags støt eller slag på turen. Jeg mistenker trykkforskjellen i kabinen kan ha noe med det å gjøre. Er dette noe man kan få igjen på reiseforsikringen?

Hei. 

Jeg er skadebehandler i et forsikringsselskap, reiseforsikring er mitt fagområde. 

 

Dette er ikke dekket av reiseforsikring.   Det er en forsikring som primært dekker skade/tap som skyldes tyveri eller skadeverk (andre som på en ulovlig måte skader dine ting).    Dette høres ut en garantisak ovenfor forhandler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...