Gå til innhold

[Løst] Harddisk låst til eksternt case


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et lite problem med en harddisk. Har tidligere hatt en disk koblet opp i et In-Win ammo harddisk kabinett med innebygget kryptering med rfid lås. 

Nå kommer problemet at disken ikke vil formateres skikkelig. Tror ikke Windows Disk Management klarer å fjerne krypteringen som In-Win Ammo kabinettet har lagt i bunnen av partisjonen, og dermed er det kun i in-win kabinettet at disken fungerer "fullverdig". 

 

Prøvde et annet eksternt kabinett, men der får jeg en rekke feilmeldinger når jeg prøver å formatere disken. Alt fra at disken er i read-only modus til at jeg ikke har nok rettigheter til å fullføre formateringen enda jeg har gitt alle brukere på denne maskinen full rettighet til å gjøre alt på disken. For øyeblikket er disken låst i RAW format med mindre jeg formaterer og setter opp et partisjon via In-Win kabinettet, men virker som krypteringen fortsatt ligger i bunnen. 

 

Har prøvd alle mulige kombinasjoner av formateringer med både ene og andre eksterne kabinettet, formatere disken med in-win kabinettet og la den stå som unallocated for så å bytte over til det andre eksterne kabinettet, samt prøvd å låse opp disken med rfid brikken, og enda fungerer den bare når den er koblet til In-Win kabinettet som styrker min teori om at det muligens ligger noe kryptering igjen i bunnen av harddisken.

 

Noen tips til hva jeg kan prøve? Er tom for idèer nå. 

 

Edit: Prøver et siste triks. Kjører Western Digital diagnoseverktøy da dette er en WD disk. 

 

Edit2: i eksternt kabinett nummer 2 fikk jeg feilmelding om flere sektorer som var dårlige, i in-win kabinettet gikk den igjennom uten problem. 

 

Edit3: Kjørte igjennom et verktøy i wd sitt program som skriver 0er over de første og siste millionene bytes. Da fikk jeg satt opp disken på nytt fra starten av. Valgte da å sette den opp som MBR, og fortsatte på vanlige måte. Ble da spurt om å formatere disken, men får nok en gang opp feilmelding om at Windows ikke klarer å formatere disken. Fikk også endelig opp S.M.A.R.T status. Der får jeg feilmelding om Reallocated sector count (Value: 133 i rødt)

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...