Gå til innhold

Hva skal til for å utløse utbygging av bredbåndsnett/fiber?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til sommeren flytter vi til "landet", og med det flytter vi også fra gode internetthastigheter. Det er over 5km til nærmeste DSL sentral, som betyr i beste fall 1500/300kbps. Huset ligger midt i mellom to tettsteder hvor det er fiber på den ene siden (ca. 4km) og gode hastigheter på andre siden (ca. 5km).

 

Er det noen som har erfaring med hva som kreves for å få igjennom en utbygging, og hvor lang tid dette tar? Jeg regner med at underskriftskampanjer er veien å gå, men hjelper dette, og hvor mange underskrifter vil være tilstrekkelig før de vurderer det som lønnsomt?

 

Alternativet som naboene bruker er mobilt bredbånd med skraltende 4G dekning, begrenset datatrafikk, dårlig ping og ujevne hastigheter. 

 

Takker for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Til sommeren flytter vi til "landet", og med det flytter vi også fra gode internetthastigheter. Det er over 5km til nærmeste DSL sentral, som betyr i beste fall 1500/300kbps. Huset ligger midt i mellom to tettsteder hvor det er fiber på den ene siden (ca. 4km) og gode hastigheter på andre siden (ca. 5km).

 

Er det noen som har erfaring med hva som kreves for å få igjennom en utbygging, og hvor lang tid dette tar? Jeg regner med at underskriftskampanjer er veien å gå, men hjelper dette, og hvor mange underskrifter vil være tilstrekkelig før de vurderer det som lønnsomt?

 

Alternativet som naboene bruker er mobilt bredbånd med skraltende 4G dekning, begrenset datatrafikk, dårlig ping og ujevne hastigheter. 

 

Takker for tilbakemelding!

Bor i eit boligfelt med ca 40-50 hus + leiligheter trur eg.

Her har vi ikkje fiber enda. Det feltet gjor var egentlig å gå til kommunen å kreve det (nå skal det sies at vi mangler også lys noe som ikkje er forsvarlig) men kommunen gjekk med på det og vi får fiber til alle husa innen 2016 (begynner utbygging i høst).

 

Kanskje det er ein sjangs? Mangler feltet lys eller noe slikt som det burde ha-->klag te kommunen, og få de til å fikse det og i samme slengen få dratt inn BKK / Telenor eller tilsvarende til å legge fiber. 

 

vet ikkje heilt hvordan de opererer, men selskapet som telenor og bkk må vel tenke at det blir ein upside å legge inn fiber om kommunen betaler 50% av det.

 

Når det er sagt:

Få 50% ++ til å signere ein sånn "eg vil ha fiber" dokument og send det inn til aktørene i området, da har du vertfall gitt de eit tall på antall intresserte som gjør at de vurdere da.

Lenke til kommentar

Vel det sies mist 50% av boligfeltet før det er lønnsomt.

 

Men 5 km er ganske så langt, godt mulig alle må gi 50 000 kr i så fall.

Vel, 50% kan jo være kun 1 bolig. Ikke at det er det i dette tilfellet, men det bør jo heller baseres på et antall per km utbygging eller noe i den duren. 

 

 

Bor i eit boligfelt med ca 40-50 hus + leiligheter trur eg.

Her har vi ikkje fiber enda. Det feltet gjor var egentlig å gå til kommunen å kreve det (nå skal det sies at vi mangler også lys noe som ikkje er forsvarlig) men kommunen gjekk med på det og vi får fiber til alle husa innen 2016 (begynner utbygging i høst).

 

Kanskje det er ein sjangs? Mangler feltet lys eller noe slikt som det burde ha-->klag te kommunen, og få de til å fikse det og i samme slengen få dratt inn BKK / Telenor eller tilsvarende til å legge fiber. 

 

vet ikkje heilt hvordan de opererer, men selskapet som telenor og bkk må vel tenke at det blir ein upside å legge inn fiber om kommunen betaler 50% av det.

 

Når det er sagt:

Få 50% ++ til å signere ein sånn "eg vil ha fiber" dokument og send det inn til aktørene i området, da har du vertfall gitt de eit tall på antall intresserte som gjør at de vurdere da.

 

Takker for svaret, jeg skal ta kontakt med kommunen! Det mangler gatelys her, så med litt hell kan det jo slåes sammen. Vet det er mange som ønsker seg gatelys

Lenke til kommentar

 

Vel det sies mist 50% av boligfeltet før det er lønnsomt.

 

Men 5 km er ganske så langt, godt mulig alle må gi 50 000 kr i så fall.

Vel, 50% kan jo være kun 1 bolig. Ikke at det er det i dette tilfellet, men det bør jo heller baseres på et antall per km utbygging eller noe i den duren. 

 

 

Bor i eit boligfelt med ca 40-50 hus + leiligheter trur eg.

Her har vi ikkje fiber enda. Det feltet gjor var egentlig å gå til kommunen å kreve det (nå skal det sies at vi mangler også lys noe som ikkje er forsvarlig) men kommunen gjekk med på det og vi får fiber til alle husa innen 2016 (begynner utbygging i høst).

 

Kanskje det er ein sjangs? Mangler feltet lys eller noe slikt som det burde ha-->klag te kommunen, og få de til å fikse det og i samme slengen få dratt inn BKK / Telenor eller tilsvarende til å legge fiber. 

 

vet ikkje heilt hvordan de opererer, men selskapet som telenor og bkk må vel tenke at det blir ein upside å legge inn fiber om kommunen betaler 50% av det.

 

Når det er sagt:

Få 50% ++ til å signere ein sånn "eg vil ha fiber" dokument og send det inn til aktørene i området, da har du vertfall gitt de eit tall på antall intresserte som gjør at de vurdere da.

 

Takker for svaret, jeg skal ta kontakt med kommunen! Det mangler gatelys her, så med litt hell kan det jo slåes sammen. Vet det er mange som ønsker seg gatelys

 

Hvor mange hus er det der du bor? Hva kommune er dette i?

Lenke til kommentar

Dette er Gjerdrum kommune. Akershus fylke.

 

Har ikke tall på hvor mange som bor i strøkene bort fra sentralen her, men det er nok 100-200 husstander i alle fall.

100-200 hustander, null lys? Om ein liten fattig kommune som oss (Meland, låg på fattiglista, husker ikkje hva den heter i farta) klarer å legge inn lys eit lite felt, må da gå i deres kommune også, vi klaga ein periode, og fekk da. Så nevner dere fiber i tillegg)

Lenke til kommentar

Uansett hvor rik eller fattig en kommune er vil det handle om prioriteringer hvorvidt man kan sette opp gatelys :)Du

Stemmer jo det, men burde vært ein prioritering for flere år siden når feltet er så stort som det er (burde vært det uansett størrelse, men når det er så stort som du sier, burde det vært ein selvfølge). Vårt felt ligg eit stykke fra "hovudveien", ca 1km fra hovudvei og "noe" anna. Og vi mangler lys 1 heil km, heller ikkje fortau men ca gå avstand / sykkel (3km), men blir ikkje noe mulighet å komme seg ut av feltet om vinterstid/høst som er "farefritt".

 

Men det var litt off topic, det er den muligheten eg trur eg mest sannsynleg, få det inn i styret i boligområdet deres, de kontakter kommune ang. lys og fiber og krysse fingrane på at de ikkje bruker årevis å tenke på det.

 

 

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er fiber i dette området av Gjerdrum ihvertfall:

 

http://kart.finn.no/?lng=11.00391&lat=60.07356&zoom=16&mapType=normap

 

Jeg er postbud og gikk mye der før. Husker godt det sto planker i veikanten med "her installerer vi fiber" for noen år siden.

 

Kanskje ikke så mye hjelp i det, men du må ikke til Kløfta eller Skedsmokorset for å finne fiber ihvertfall :)

Endret av KFS86
Lenke til kommentar

Hvis det er fiber der så kan jo det hjelpe litt, du husker ikke hvilken leverandør det var fra?

 

Området du linket til er likevel langt ifra der vi flytter, og det er jo på de områdene du linker at det bor godt med folk. Lenger mellom folk på andre siden av Ask, mot Kløfta :)

Lenke til kommentar

Er 99% sikker på at det var Telenor eller Viken. Prøvde Google bildesøk for å finne et sånt skilt, men fant ingenting.

 

Vet ikke om noen andre har noe innsikt i hvem som pleier å sette planker med informasjon i grøftene der det skal legges fiber?

 

Er det bort langs Gjerivegen eller Sandumsvegen du skal bo er det nok ikke så lett som i de nyere feltene mot andre siden av Gjerdrum.

 

Bor selv på Neskollen som er et ganske stort felt helt sør-vest i Nes kommune og jeg priser meg lykkelig for at Canal Digital leverer her som egentlig er ganske langt på landet så jeg får 100/20 av dem. Ble oppringt for et par mnd siden av en som lurte på om jeg var interessert i fiber, og jeg tror aldri han har fått et så raskt JA!, men har dessverre ikke hørt noe mer. Naboene er vel mer en fornøyd med CD kanskje. Jeg har heller ingenting å utsette på dem, for jeg ligger alltid stabilt på 102 mbit/s ned, men synkron linje er jo alltid fristende. 

Lenke til kommentar

Er det bort langs Gjerivegen eller Sandumsvegen du skal bo er det nok ikke så lett som i de nyere feltene mot andre siden av Gjerdrum.

 

Ganske spot on det ja, er utover den veien der.. Så da får vi bare se, men bør vel ikke ha store forventninger akkurat. Kommunen har ingen planer og veglys i sin trafikalsikkerhetsplan i denne gaten, men det skal komme busslommer med veglys. Har tatt kontakt med Viken og kommunen

Lenke til kommentar

Dette er ikke et boligfelt, men husstander spredt ut over flere km, alle uten gatelys. Det øker naturligvis kostnaden betraktelig ved utbygging av veglys :)

Her jeg bor (Sunnmøre) blir det bygget ut fiber samtidig som gangvei, er det ett alternativ der du bor? Det blir bygget ut samtidig til 3 bygder med tilsammen 50 husstander, holder på med underskriftskampanje nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...