Gå til innhold

Frikort eller skattekort?


Buster3

Anbefalte innlegg

Hei jeg er student og har søkt frikort for 2015 allerede. Men så har jeg fått enda en jobb og vil mest sannsynlig gå over skattegrensen. Så jeg tenker å søke om skattekort. Hvor mye i prosent blir man trekt hvis man tjener mellom 50-70k?

 

Og for de første 50k, blir jeg trekt i skatt når jeg får penge utbetalt og eventuelt får igjen på skatten. Eller vil jeg få de første 50k fri og så begynner det å bli trekt skatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger frikort vil du være fritatt for skattetrekk de første 50k hos din første arbeidsgiver. All inntekt over dette, og all inntekt hos din andre arbeidsgiver, vil du bli trukket 50 % i. Da trekker du mindre i starten, men mye mer i slutten. 

 

50-70k-segmentet, forutsatt at du søker om skattekort med en gang, vil vanligvis få kun et par prosent skattetrekk (5-8 %). Da vil du bli trukket i skatt fra første krone, men du blir trukket jevnt. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvis du velger frikort vil du være fritatt for skattetrekk de første 50k hos din første arbeidsgiver. All inntekt over dette, og all inntekt hos din andre arbeidsgiver, vil du bli trukket 50 % i. Da trekker du mindre i starten, men mye mer i slutten. 

 

50-70k-segmentet, forutsatt at du søker om skattekort med en gang, vil vanligvis få kun et par prosent skattetrekk (5-8 %). Da vil du bli trukket i skatt fra første krone, men du blir trukket jevnt. 

 

Jeg søkte skattekort, og jeg får 35% trekk med forventet inntekt på under 70k. Så tror ikke det er noe automatikk i å få prosenttrekk. (jeg fikk tabelltrekk).

Lenke til kommentar

 

Hvis du velger frikort vil du være fritatt for skattetrekk de første 50k hos din første arbeidsgiver. All inntekt over dette, og all inntekt hos din andre arbeidsgiver, vil du bli trukket 50 % i. Da trekker du mindre i starten, men mye mer i slutten. 

 

50-70k-segmentet, forutsatt at du søker om skattekort med en gang, vil vanligvis få kun et par prosent skattetrekk (5-8 %). Da vil du bli trukket i skatt fra første krone, men du blir trukket jevnt. 

 

Jeg søkte skattekort, og jeg får 35% trekk med forventet inntekt på under 70k. Så tror ikke det er noe automatikk i å få prosenttrekk. (jeg fikk tabelltrekk).

 

 

Du får ikke 35% trekk. Ikke den prosentsatsen som blir brukt. Du får maks 10% skatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du velger frikort vil du være fritatt for skattetrekk de første 50k hos din første arbeidsgiver. All inntekt over dette, og all inntekt hos din andre arbeidsgiver, vil du bli trukket 50 % i. Da trekker du mindre i starten, men mye mer i slutten. 

 

50-70k-segmentet, forutsatt at du søker om skattekort med en gang, vil vanligvis få kun et par prosent skattetrekk (5-8 %). Da vil du bli trukket i skatt fra første krone, men du blir trukket jevnt. 

Hei, jeg søkte om frikort først siden jeg ikke trodde jeg ville gå over grensen. Kan jeg nå søke om skattekort? Og når alt kommer til alt, så betaler jeg vel like mye skatt uansett om jeg har frikort eller skattkort?

Endret av Buster3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

 

 

Hvis du velger frikort vil du være fritatt for skattetrekk de første 50k hos din første arbeidsgiver. All inntekt over dette, og all inntekt hos din andre arbeidsgiver, vil du bli trukket 50 % i. Da trekker du mindre i starten, men mye mer i slutten.

 

50-70k-segmentet, forutsatt at du søker om skattekort med en gang, vil vanligvis få kun et par prosent skattetrekk (5-8 %). Da vil du bli trukket i skatt fra første krone, men du blir trukket jevnt.

Jeg søkte skattekort, og jeg får 35% trekk med forventet inntekt på under 70k. Så tror ikke det er noe automatikk i å få prosenttrekk. (jeg fikk tabelltrekk).

Du får ikke 35% trekk. Ikke den prosentsatsen som blir brukt. Du får maks 10% skatt.

Trekk og skatt er to forskjellige ting, det står på lønnslippen at jeg blir trukket 35% så da får jeg tilbake ca 25% på skatten.

Lenke til kommentar

Tabelltrekk trekkes etter tabell. Det er bare biinntekter som trekkes etter den prosentsatsen som oppgis på skattekortet. Hovedinntekten trekkes etter tabell, og tabelltrekket utgjør ikke 35 % av bruttoinntekt.

 

(Dette forutsetter selvsagt at du ikke har bedt arbeidsgiver trekke etter prosentsats.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tabelltrekk trekkes etter tabell. Det er bare biinntekter som trekkes etter den prosentsatsen som oppgis på skattekortet. Hovedinntekten trekkes etter tabell, og tabelltrekket utgjør ikke 35 % av bruttoinntekt.

 

(Dette forutsetter selvsagt at du ikke har bedt arbeidsgiver trekke etter prosentsats.)

Så burde jeg ha prosenttrekk eller tabelltrekk? Vil ha 3 forskjellige arbeidsgivere. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Når du har flere arbeidsgivere er forskjellen mellom tabelltrekk og prosenttrekk et spørsmål om hvilken arbeidsgiver som skal ta hensyn til skattefradrag.

 

Ved tabelltrekk er det en arbeidsgiver (hovedarbeidsgiver) som tar hensyn til alle fradragene. Du får da lavest skattetrekk der. De andre arbeidsgiverne trekker etter en høy prosentsats (vanligvis 35 %). Dette kan være fornuftig hvis du har en arbeidsgiver du tjener mest hos (som da kan være hovedarbeidsgiver).

 

Ved prosenttrekk fordeler Skatteetaten fradragene dine likt utover alle arbeidsgiverne. Da trekkes du like mange prosent i skatt hos hver arbeidsgiver. Det kan være fornuftig hvis du har flere arbeidsgivere og enten tjener like mye hos alle, eller har mer tilfeldig inntektsnivå.

 

Prosenttrekk krever mer av deg, fordi du er nødt til å følge løpende med på om inntekts- og fradragssituasjonen din stemmer med situasjonen da prosentkortet ditt ble skrevet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...