Gå til innhold

[Løst] Gigabit nettverkskort som klarer 900 mbit sek eller bedre


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, vet noen om nettverkskort som klarer:

 

Fikk lyst å dra til http://houseofnerds.no/fordi der har de gigabit linjer, og koster ikke så mye.

Men har vært borti en del Realcom nettverkskort i laptop ikke er noe særlig over 600-700 mbit.

 

Fint om det er USB3, eller PCI-E går vel også greit, ville tro

Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter 1000BaseT, Inc Low Profile Bracket, bulk burde være rask nok?

Premium USB3.0 to Gigabit Ethernet RJ45 Network Card Lan Adapter 10/100/1000Mbps tror dere noe slik har mulighet med de hastighetene under stabilt? Eller er man nødt for å ha 10 gigabit nettverkskkort for å klare dette under stabilt?

 

bayonette_hastighet.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du du klarer dette:

 

speedtest_gig.png

På 1 gigabit (Rj45) kabel om bare internetlinjene er raske nok. Vet du om det også er tilfelle under pfsense brannmur/proxy at linux ofte gir høyere hastighet en windows med samme nettverkskort?

 

Det er vel ikke

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg klarer i hvert fall ca 100 MB/s mellom laptop og NAS. Disse står på forskjellige VLAN, så trafikken må gjennom brannmur. Og det er ikke brannmuren som er det svake leddet.

 

Poenget mitt er at du bør kjøpe et Intel NIC, PCI-E. USB-baserte kort ville ikke jeg satset på, i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du Intel NUC I5 4250U Haswell -No powercord I5-4250U er rask nok for nedlastingserver?

 

Eller vil CPU og nettverkskkortet bli stort flaskehals over 90 MB/s.

Beste ville vært om det var USB 3.1 men da må jeg nok over på ITX f.eks asrock X99E-ITX/ac.

 

Det er mye greiere å drasse på en liten maskin en stor som ikke er lett å reise med.

Laptop kunne vært noe også, ser egentlig etter det, men er håpløst å finne noe billig. Med wireless AC og USB 3.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mener du du klarer dette:

 

speedtest_gig.png

På 1 gigabit (Rj45) kabel om bare internetlinjene er raske nok. Vet du om det også er tilfelle under pfsense brannmur/proxy at linux ofte gir høyere hastighet en windows med samme nettverkskort?

 

Det er vel ikke

 

 

Ingen klarer det resultatet der på et 1000Mbit (1Gbit) NIC. Resultatet er langt over 1000Mbit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

930 Mbps data er vel ganske bra. Det som ISP og NIC oppgir er (vel) rådata og vil følgelig sørge for at man aldri kan oppnå 1Gbps i praksis på en 1 Gbps linje.

 

Jeg har et lignende DP kort som linket til, i en pfsenseboks, med en E8400 CPU. Det er en stund siden jeg prøvde nå, men jeg tror ikke jeg helt klarte 900 Mbps med den. Dersom det er av interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speedtest.net tester hastighet basert på HTTP overføringer mellom klient og server.

 

Under HTTP i nettverksstacken ligger det headere som inneholder viktig informasjon for å gjennomføre transporten av dataen som sendes.

 

Brukes det ethernet + ipv4 + tcp under HTTP så er det 54 bytes av hver ethernet frame som sendes (1500 bytes) som er overhead. Bandbredden som brukes for å transportere denne overheaden registreres ikke av sider som speedtest.net. Derfor er det som Chris93 sier aldri mulig å oppnå 1000Mbit eller 1Gbps på slike målinger om man har 1000Mbit ethernet kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke mulig å ha et dårlig 10 gigabit nettverkskort som intel har valgt å skrive som 1 gigabit.

 

Kan noen forklare hvorfor det ikke finnes nettverkkort under 10 gigabit?

Må alle 8 lederne sende symetrisk ellers blir det ustabilt?

 

Så Hastigheten over må ha vært testet på 10 gigabit ethernet.

Lenke til kommentar

Men det er ikke mulig å ha et dårlig 10 gigabit nettverkskort som intel har valgt å skrive som 1 gigabit.

Ja, jo. Jeg vet ikke, godt mulig Intel skaffer bedre yields slik.

Kan noen forklare hvorfor det ikke finnes nettverkkort under 10 gigabit?

 

Må alle 8 lederne sende symetrisk ellers blir det ustabilt?

Det finnes 10 Gbps kort, men de fleste er fiber, og alle er rumpedyre. Swithcene er sikkert enda dyrere.

Her er et hovedkort med 10Gbps ethernet Etter hva jeg forstod så var dette like billig som et NIC med samme kontroller fra Intel.

 

Så Hastigheten over må ha vært testet på 10 gigabit ethernet.

edit: Det du skriver her er korrekt, jeg tolket det litt galt første gangen jeg leste det, men det som følger hadde ikke så mye med det, håper det er godt nok forklart.

 

Tilslutt. ISP sender til deg 1Gbps. Dette er dataene som går gjennom kabelen, og hadde du sittet med et oscilloskop og talt bitsene hadde du nok sett 1000 i sekundet. Dette er med overhead og full pakke, så alt er ikke data. Når du måler via speedtest osv så måles kun data, ikke absolutt alle bitsene som ISP sender deg. Skal du ha "ekte" 1Gbps så, ja, da må du ha utstyr som støtter teoretisk mer enn 1Gbps, og ISP må levere tilsvarende linje.

 

Et mer ekstremt eksempel er wifi. Du har kankjse sett at tilkoblingshatigeten er på 54Mbps(eller noe annet), mens den målte hastigheten ikke er lik 54Mbps, eller tilsvarende regnet i MBps? Kort sagt er dette fordi at man skal skal sende signalene må man gi andre beskjed om at nå skal man sende, og når man er ferdig. Man må også ha med avsender og mottaker. Det er også slik i datakommunikasjon at pakker blir pakket inn i andre pakker osv. Alle disse pakkene må ha med avsender og mottaker hver gang. Og da kan det bli litt forskjell mellom brutto og netto.

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...