Gå til innhold

Hvilket ATI All-in-Wonder kort?

thehunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har kjøpt en mini-PC, mangler et skjermkort og trenger råd.

JEg har veldig lyst til å gå for et av All-in-Wonder kortene basert på ATI, men er usikkert på hvilket. 9700 Pro AIW er kanskje litt gamle, 9800 er svindyre.

Det er nylig kommet 9800 SE AIW kort, nokså rimelige til ca 2500, men disse må da ha noen seriøse begrensninger?

Mitt bruksområde blir spill (venter på HalfLife 2) og multimedia - jeg ønsker å bruke PC'en som erstatning for videospiller ol. etterhvert, se film mm. Jeg er også veldig opptatt av støy, men tviler på at jeg får plass til Zalman ol. kjøleløsninger i en mini-PC.

Så i det hele tatt: hvilket AIW kort bør jeg gå for uten å svi av lommeboken eller plage ørene for mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør Radeon 9800 SE AIW være rette kortet for deg. Prisen på et 9600 Pro-basert kort er ikke så mye lavere, Sapphire sitt koster kr 2270 hos Komplett. Selv så bruker jeg et 9700 Pro AIW og er meget fornøyd med dette.

Skrevet
Da bør Radeon 9800 SE AIW være rette kortet for deg. Prisen på et 9600 Pro-basert kort er ikke så mye lavere, Sapphire sitt koster kr 2270 hos Komplett. Selv så bruker jeg et 9700 Pro AIW og er meget fornøyd med dette.

Tror 9800 SE kort har 4 render-pipelines mot 8 ellers. Er det ikke da betydelig tregere tro? Hvordan tror du ytelsen på 9800 SE AIW er sammenlignet med ditt 9700 Pro AIW - som det jo fortsatt finnes endel av på markedet..?

Og hvordan opplever du at støynivået er?

Skrevet

Har egentlig ikke vært borti 9800 SE, så jeg beveger meg kanskje litt på tynn is her. Jeg ville tro at et 9800 SE er raskere enn et 9700 Pro, pga. nye funksjoner og andre optimaliseringer, men vil bli tregere i tilfeller der det legges mer vekt på antallet pipelines. Men som sagt, jeg har ikke så mye info om 9800 SE, så jeg kan egentlig ikke stå 100% for det jeg sier om denne GPUen.

Uansett, dersom et 9800 Pro AIW er uaktuelt for deg, er både 9800 SE og 9700 Pro samt 9600 Pro alle gode kjøp. Angående støynivået på mitt 9700 Pro AIW, så synes jeg at det er helt akseptabelt. For å si det sånn, CPU-vifta (70x70x10mm) + 1 kabinettvifte (60x60x10mm) + 2 PSU-vifter (2 40x40x20mm, på 7V) overdøver veldig lett GPU-vifta...

Skrevet

Hei,

ser ut som Nordic Hardware har en artikkel der de kort lister opp en rangering både for ATI og Nvidia kort.

9800SE er såvidt bedre enn et 9600 Pro, men: på noen 9800 SE kort kan visstnok de øvrige 4 pipelines slås på igjen. Og visstnok har noen 128-bit og noen 256-bit båndbredde.

Kjekt å vite, alt det der, men det gjør det fortsatt ikke lettere når man faktisk skal bestille et kort.

Skrevet

Hvis du skal kjøpe et aiw kort og har rundt 2000 kr å bruke, er det ikke tvil i verden hva du skal velge. Kjøp Hercules 9800se aiw, dette kortet har 9800pro kjerne, altså 256-bits minnebus og 3,3 ns minne. Jeg er ganske sikker på at dette kortet yter bedre enn 9600pro, uansett forskjellen er marginal. Husk at kortet har 256-bits minnebus.

I tillegg får du en bonus med dette kortet, nemlig en 70% sjanse å kunne enable de 4 siste pipelinene. Det betyr at før du vet ordet av det sitter du med et 9800pro aiw kort for 2000-2300 kr, og det er 2000 penger spart? Det funket fint hos meg, 5800 i 3dmark03.

mvh

stigk

Skrevet
Hvis du skal kjøpe et aiw kort og har rundt 2000 kr å bruke, er det ikke tvil i verden hva du skal velge. Kjøp Hercules 9800se aiw, dette kortet har 9800pro kjerne, altså 256-bits minnebus og 3,3 ns minne. Jeg er ganske sikker på at dette kortet yter bedre enn 9600pro, uansett forskjellen er marginal. Husk at kortet har 256-bits minnebus.

I tillegg får du en bonus med dette kortet, nemlig en 70% sjanse å kunne enable de 4 siste pipelinene. Det betyr at før du vet ordet av det sitter du med et 9800pro aiw kort for 2000-2300 kr, og det er 2000 penger spart? Det funket fint hos meg, 5800 i 3dmark03.

mvh

stigk

Forsøkte å skrive noe, omtrent som dette, i sted. Og så var hw.no plutselig nede.

Flere, enn meg som begynner å bli lei av dette.

Sorry webdeal, men dere har en oppetid som ikke ligner grisen.

[/offtopic]

Helt enig i dette innlegget. Gå for 9800SE AIW. Dette er en Porche, som bare mangler halvparten av cylindrene. Greit nok resten er der, men man må bare inn og fikle litt, og så virker de.

Bedre får man det ikke.

(S)

-Chief-

Skrevet
ser ut som Nordic Hardware har en artikkel der de kort lister opp en rangering både for ATI og Nvidia kort.

Litt off topic:

"Lägg märke till att vi rankar korten efter deras prestanda"

Ser at de har rangert 9700 over 9800. Er ikke 9800 raskere enn både 9700 np og pro?

Skrevet
...I tillegg får du en bonus med dette kortet, nemlig en 70% sjanse å kunne enable de 4 siste pipelinene. Det betyr at før du vet ordet av det sitter du med et 9800pro aiw kort for 2000-2300 kr, og det er 2000 penger spart? Det funket fint hos meg, 5800 i 3dmark03.

mvh

stigk

...mangler halvparten av cylindrene. Greit nok resten er der, men man må bare inn og fikle litt, og så virker de.

-Chief-

Takk for rådene, høres bra ut!

Hvordan får man enablet de 4 ekstra pipelines? Er det snakk om i software eller fysiske modifikasjoner? "Må bare inn og fikle litt.." høres litt risikabelt ut ?!

Skrevet
Hei, jeg har kjøpt en mini-PC, mangler et skjermkort og trenger råd.

Er du sikker på at mini-pc'en din har nok strøm til å kjøre AIW 9700 eller 9800? Vet shuttle har sliti med det.

Skrevet

Hei jeg er ny på dette her, men QBIC har en PSU på 250W, som jeg tror er 50W mer enn hva Shuttle typisk har.

Jeg har sett i spec's på noen Radeon 9800 kort at system requirements er "300W PSU" så jeg er litt usikker. Ifølge en kar på PS Data skal dette likevel gå greit.

Ahem.

Skrevet

Ja, dette stemmer. 200W PSU'ene som Shuttle lenge har operert med, er ikke i stand til å levere nok strøm til et Radeon 9700 Pro kort eller over. Jeg vil tro kortet ikke trekker så mye mer, enn at man kan klare det med en 250W PSU.

-Chief-

Skrevet

Men vil 250W være nok til:

- Radeon All-in-Wonder (9600 Pro eller 9800 SE)

- 1 x 160gb Seagate Barracuda

- 1 x Nec ND1300a DVD-brenner

- 1 x et-eller-annet DVD-spiller

som er det jeg tenkte meg i utgangspunktet? Da er det fortsatt et ledig PCI-slot jeg kanskje vil bruke i fremtiden...

Skrevet

Det vil jeg tro ja.

En gubbe som hadde en Shuttle box, bytta ut PSU fra den 200W stock PSU'en til en 1U PSU på 250W, og det var for han ønsket å kjøre et Radeon 9700Pro kort. Og dette gikk ganske fint. Det er tross alt CPU'en som trekker mest strøm. Så det kommer vel mer an på hvilken CPU du kjører.

En kamerat av meg har en Shuttle SN-45 eller noe sånnt. Han har en XP2800+ og Corsairs TWINX 512 3200LL brikker + 1 WD 120 GB disk. Dette går iallfall ganske fint sammen med et Radeon 9500 Pro kort, dette kortet trekker også strøm fra PSU. Og da har han den 200W PSU'en som sitter i fra fabrikk. Han har også en Pioneer 106S DVD spiller. Mener det er dette han har i. Og det kjører som sagt uten problemer, så om du kjøper et Radeon 9800SE All-In-Wonder kort og i tillegg har litt større disk, og en DVD brenner, bør dette gå ganske bra, mener jeg iallfall.

-Chief-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...