Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Knut Hamsun og hans kvinnesyn?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har fått ennå en oppgave (noe som likner en fordypningsoppgave, men er mer som en muntlig stil), som handler om Knut Hamsun og hans kvinnesyn. Jeg har lest bøkene Viktoria, Den siste glede og På gjengrodde stier.

Jeg skal skrive litt om hvordan hanns kvinnesyn er, siden han skrev de fleste bøkene sine rundt det året da "Den nye kvinnen" var i fokus. (1920, da kvinnene stilte krav til utdanning og yrke). Disse tre bøkene er også skrevet på tre forskjellige stadier i livet hans (med 20-30 år i mellom hver). Derfor synes jeg disse passet bra ;)

 

Det jeg lurer på er om noen her kanskje har lest noen andre bøker av K. Hamsun som har tydelig kvinnesyn i fokus? Der jeg kan finne noen uttdrag fra på nettet.

 

Jeg ønsker bare å sitere dette i stilen min. Få litt flere eksempler inn der. Jeg har ikke tid til å lese meg opp på alle bøkene hannes, da oppgaven skal inn om 3 dager. Så jeg trenger deres hjelp. 

Endret av TVDlover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd daria for å se hva andre norske elever har skrevet?

 

I veldig liten grad. Stoler ikke helt på daria for å være ærlig. Bruker kun faglærer eller bøkene jeg er tildelt, men er i ei lita knipe nå, som hun er bortreist og kun tar imot krisetelefoner ;)

MEN, jeg kan godt prøve å sjekke det ut. Men hvordan vet man om det er en person på 20 årene som har skrevet oppgaven, eller en på 14 år, som for det meste har klippet og limt?

Lenke til kommentar

Tekstanalyse.

 

Altså at man leser nøye gjennom teksten og merker seg sprogbruken. Dermed kan man oppfatte om forfatteren er seriøs eller bare, som det heter, "ringer det inn" - og man har også mulighet for å oppfatte om det er skrevet av én person, eller et fotballag...

 

(For ordens skyld: Nei, jeg tror ikke denne metoden er ufeilbarlig; jeg bare sier at den er meget nyttig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...