Gå til innhold

lage pene viftehull i shuttle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne er ikke så kjekk å kutte i aluminium med, fordi det blir varmt, og smelter. Du får en "kant" av og til som ikke er pen.

 

Du bør hvertfall ta deg svært god tid hvis du evt skal kutte med en slik. Du bør også bygge oppunder den siden du skal kutte i med f.eks treklosser, slik at kabinettveggen ikke bøyer seg når du presser på. Gjør den det er det lettere å få skader på kabinettet.

 

Å lage perfekt runde hull i kabinettet er ikke så lett med de redskapene man finner hjemme til vanlig... Vet du om en blikkenslager i nærheten? Kan godt tenke meg at de kan stanse ut (presse) et hull på 80mm uten særlig vansker. Det kan hende det lønner seg å prøve dette. Jeg ville hvertfall gjort det hvis det er viktig at det ser pent ut etterpå. Kan ikke tenke meg at de tar mere enn en 50-lapp for dette (2-3 hull). Jeg fikk bygget et aluminiumskabinett for en kartplotterpc for utrolig billige 400,-.

 

DrErling

Lenke til kommentar
http://www.clasohlson.no/

 

Art. Nr: 30-7768

 

//LD

Lurer også på om det funker bra. Kjøling er vel ikke så vannskelig. Litt vann og noen isbiter. Har du prøvd den? Er jo ganske billig.

men den største hullsaga er jo på 70-ettellerannet millimeter da... og vifta er 80?

 

da har det jo ikek så mye å si om det blir kant, du kan jo bare finne ei fil og file det stort og fint etterpå.. :)

Lenke til kommentar

Bruker alltid el. vippesag med fintagget blad til hull. finishen kan gjøres på flere måter, men rundfil, og vannslipe papir er greit.(tips er å ha slipepapir rundt en rund gjenstand som er nesten like stort som hulet, feks en flaske,eller rør el. å pusse med dette.

 

Noen nevnte at til kjøling brukes olje,vann er ok på jern, til aluminium brukes sprit faktisk, da "limer" ikke aluen seg sammen.

men kjøling trengs ikke til vippesagen, men får vel tak i en billig sag til kr 200 tenker jeg. Husk også å maskere med teip/papir rundt hullet slik at ikke sagen lager riper.

 

Synes pers. at dremel til vifte hull er noe skikkelig dritt.

Lenke til kommentar
http://www.clasohlson.no/

 

Art. Nr: 30-7768

 

//LD

Lurer også på om det funker bra. Kjøling er vel ikke så vannskelig. Litt vann og noen isbiter. Har du prøvd den? Er jo ganske billig.

men den største hullsaga er jo på 70-ettellerannet millimeter da... og vifta er 80?

 

da har det jo ikek så mye å si om det blir kant, du kan jo bare finne ei fil og file det stort og fint etterpå.. :)

Den som han viste til gikk helt til 120mm da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...