Barry White Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Hei! Jeg har en gammel 500 mhz jeg har tenkt å installere windows XP på som skal fungere som en filserver. Putter inn min nye 200GB Maxtor og en cdrom med XP. Så etter et par trykk kommer jeg til partisjonsvalget. Jeg har en på 180 GB som jeg har filene på, og en på 6GB som jeg skal ha windows på. Men da jeg trykker at jeg skal ha windows på den partisjonen, kommer det opp en rar feilmelding...ca som følger "du trenger en windowsXP-kompatibel partisjon på 130 000 MB atapi 0...blablabla" men hdd er 203 GB! hva skal jeg gjøre?
pbns1979 Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Hovedkortet til din 500 MHz maskin takler ikke så store disker. Den har en grense på max. 137 GB. Så for å få utnyttet hele 200 GB disken så trenger du f.eks en ATA-133 IDE kontroller (PCI).
sofTest Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Får du opp full størrelse i BIOS? Tviler nemlig på at en så gammel maskin støtter så stor disk til å boote fra. Sjekk i alle fall om du har siste BIOS. Diskprodusentene brukte å ha noen bootloadere som overstyrte begrensninger i diskstørrelse i BIOS. Sjekk om Maxtor har noe slikt. Hvis du har en mindre disk du kan bruke som OS-disk, så kan du prøve å partisjonere 200 GB-eren i Windows. Windows trenger ikke nødvendigvis støtte for disken i BIOS for at den skal kunne brukes, når den ikke skal bootes fra. Alternativt kan du kjøpe en ny bootbar diskkontroller. Da får du også støtte for ATA-133 på kjøpet, slik at du også får utnyttet den fulle ytelsen på disken.
Barry White Skrevet 6. november 2003 Forfatter Skrevet 6. november 2003 kan dere gi meg en link til en sånn kontroller? ellers skal jeg prøve å oppdatere bios når jeg kommer hjem
Ar`Kritz Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=8&s=pl Bruker denne selv, og den funker flott!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå