Gå til innhold

Ram, hva er problemet


sneak1

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig en rambrikke på 4gb ( Corsair Dominator, 1333mhz, 1,60v) 

 

men det virker ikke helt som om pcen likte det. Jeg merker på forskjellige programmer at det fryser ( CSGO som et eksempel).

 

Jeg har tatt memtest, og alt er i orden.. Bios ligger 3-4 oppdateringer bak, men jeg vet ikke hvordan ejg gjør det. Jeg prøvde, men det eneste av BIOS meny som kom opp var " boot fra". Ikke noe annet.

 

Jeg har forøvrig et MSI PC55-CD53 hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette den eneste RAM-brikken i systemet ditt, eller står det flere montert sammen med denne? Isåfall hvilket merke og hvilken type?

Jeg har 2 Crucial ( originale som satt i, 2gb hver,1333mhz 1,5v) og den nye jeg har satt i er Corsair Dominator (1333mhz, 1,6v, 4gb)

Lenke til kommentar

Der har du problemet, enten så bruker du 2x ram eller så bruker du 4x, ikke 3 stykker hvor de til og med er forskjellig. 

Ta ut den nye minnebrikken du akkurat har fått, så kjøper du 4x 2GB eller 2x 4GB (anbefalt..) så vil du merke at det ikke noe problem. :-)

 

Vil også hendvise deg til manualen for hovedkortet, side 2-7 i den Engelske-versjonen (Ikke multi-language)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Der har du problemet, enten så bruker du 2x ram eller så bruker du 4x, ikke 3 stykker hvor de til og med er forskjellig. 

Ta ut den nye minnebrikken du akkurat har fått, så kjøper du 4x 2GB eller 2x 4GB (anbefalt..) så vil du merke at det ikke noe problem. :-)

 

Vil også hendvise deg til manualen for hovedkortet, side 2-7 i den Engelske-versjonen (Ikke multi-language)

Men det skal ikke være noe problem å kjøre 3 ram brikker? Er dual channel, og samme hastighet, så skal gå.. 

 

Jeg har vertfall fikset problemet, så tydeligvis så går det :)

 

Problemet var:

Når jeg skulle sette inn min nye ram, så kom jeg borti min eksisterende ram, og satt den litt ut av spor. Det merket jeg ikke før 4-5 timer eller søking og oppdatering av bios osv... så nå er alt golden! 

Lenke til kommentar

Stemmer som påpekt ovenfor , man får kun dual channel om man bruker 2x eller 4x like brikker.

Men det skal teoretisk la seg gjøre om samtlige brikker kjører på samme hastighet og settings , flere hovedkort som gjør dette automatisk så om man har 2x 1600 og 2x1300 ender man opp med 2x1300 på de mest kompatible settingene som feks høyere volt og timings på brikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer som påpekt ovenfor , man får kun dual channel om man bruker 2x eller 4x like brikker.

Men det skal teoretisk la seg gjøre om samtlige brikker kjører på samme hastighet og settings , flere hovedkort som gjør dette automatisk så om man har 2x 1600 og 2x1300 ender man opp med 2x1300 på de mest kompatible settingene som feks høyere volt og timings på brikkene.

Ser ut som det funker hvertfall. jeg har mer ram, og alt funker som det skal nå. Merker også forskjell! Eneste er at det står 8GB (7,29gb kan brukes), og det funker ikke å ta max på msconfig. Heller ikke et Memory Remap i BIOS på dette hovedkortet..

Lenke til kommentar

Stemmer som påpekt ovenfor , man får kun dual channel om man bruker 2x eller 4x like brikker.

Men det skal teoretisk la seg gjøre om samtlige brikker kjører på samme hastighet og settings , flere hovedkort som gjør dette automatisk så om man har 2x 1600 og 2x1300 ender man opp med 2x1300 på de mest kompatible settingene som feks høyere volt og timings på brikkene.

Så det må jo gå? Får vel kanskje best utnyttelse av å ha 4. Men har det noe å si at de to originale er 1,5v og den jeg har satt inn er 1,6? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...