Gå til innhold

Bygge selv pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har allerede en brukt en som EF er stor fornøyd med men nå har Eg lyst og prøve og bygge en selv og få en kraftig en er kan jo selvfølgelig gå noen hundre lapper over prisen men som sagt vil ikke bruke alt av penger Eg får av konfen på det skal ha noen skjermer og tastatur og headsett og mus også

Lenke til kommentar

Har vært litt prat om ssd'en her. I og med du har over 500GB igjen på 1TB disken din, om det hadde vært meg ville jeg heller kjøpt en større ssd en 120GB. Det er veldig lite.

I verste fall kan HDD-e brukes. Men ja, er delvis enig her, spill tar mer og mer plass, noen spill tar halve SSD-en (120 GB), men igjen, det kan i verste fall installeres på HDD-en. Og man kan kjøpe enda en SSD i fremtiden.

 

 

Men har ikke bruk for mer enn 128 gb ssd skal bare ha windows der også noen spill... Også Overclocking skal eg nok gjøre

Etter installering av Windows har du 85 GB eller mindre (kjapt utregnet). Det blir fort tomt for plass. Du kan også installere mindre krevende spill på HDD-en som en vane. PS: å installere spill på SSD-en øker ikke FPS-en, men det reduserer ventetider. "Mindre krevende spill" som du mistenker ikke har så lang loadingtider kan uansett bare installeres på HDD-en. Jeg vil igjen understreke at Kingston V300 er anbefalt fra min side. Du får overraskende nok lite for pengene og steget opp til en bedre SSD er ikke lang. Så bruke en femtilapp eller to og skaff deg en skikkelig SSD.

 

 

Nei, man bruker spesifikke vifter til radiatorer osv. Fordi det krever mer fra viften å blåse gjennom en kjøleribbe enn gjennom huller i kabinettet, så den må designes annerledes. Scythe Typhoon er veldig bra til dette (forholdet mellom støy/ytelse er uslåelig, du finner testdata om du leter). Noctua sine vifter (NF-F-serien) er like bra, men støyer litt mer ved samme rpm. Kvaliteten til Noctua er dog veldig bra.

 

Vil også legge til at du får mer igjen for å kjøpe en bedre kjøler enn å kjøpe en ny vifte til Hyper 212 Evo. En bedre kjøler vil være bedre på flere punkter, ofte også viften. En vanlig forbedring er større kjøleribbe som reduserer hastighetsbehovet til viften og dermed reduserer støy og gir deg samme kjøleytelsen og samtidig er mer stillegående.

 

 

Cpu vifte

Du mener CPU-kjøler. En tradisjonell CPU-kjøler er har som regel en kjøleribbe og en vifte. Noen fungerer passivt (= har ingen vifte). Så det er veldig feil å kalle det "CPU-vifte".

 

Når jeg først er i gang kan jeg si at det ikke heter kjølepasta, men termisk pasta. Denne har ingen kjølende effekt, så å kalle det kjølepasta er regelrett feil. Et annet tips når du påfører termisk pasta er å bruke lite. Hensikten med den er å fylle ugjevnhetene, og samtidig gi metall til metall-kontakt. Ved å ha for mye termisk pasta reduserer du faktisk den termiske overføringen som igjen betyr høyere temperaturer.

 

 

Du kan spare inn kr 199 ved å bytte til følgende komponenter:

GPU http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/nvidia/evga-geforcegtx970scacx204gb/211224.7063/

PSU http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/modulare/coolermaster-gm650wmodular/193220.7279/

HDD http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/harddisker-og-ssd/sata-35-tommer/seagate-barracuda1tb7200rpm/180601.7070/

 

Alternativt kjøper du HDD senere. Den kan du sette inn når som helst uten mere mikk makk. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe CPU-kjøler med en gang. 

 

Du kan også plukke HDD fra en annen maskin, såfremt det er en SATA disk.

 

Edit:

Denne kjøleren går til nød http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper103/196496.7058/

Den er testet med i7 3770K overklokket til 4,3GHz ved 1,3V i denne testen http://www.kitguru.net/components/roald/cooler-master-hyper-103-review/4/

Støtter dette.

 

Støtter ikke kjøleren. Mange kjølere kan man overklokke med, men ikke alle er stillegående. Det er litt av poenget spør du meg, å redusere støy. Og skal man først kjøpe en kjøler, så bør man bruke mer enn 200 kr på den. En kjøler kan du ha i 15 år (avhengig av produsent). Man får ofte monteringssett av produsent for nye platformer, Noctua gir dette ut gratis. Kjøleren jeg kjøpte til min PC jeg bygget i 2008 kan jeg få tilsendt gratis monteringssett for som gjør at jeg kan bruke den i min nye PC.

 

 

I denne sammenhengen er kr 300 et piss i havet. Når du likevel har pengene, så er du på grensen til å være komplett idiot hvis du ikke kjøper CPU-kjøler nå.

Enig. Men jeg ville heller unngått å kjøpe noe dritt og heller vente hvis man vil spare opp litt mer penger. Skal man først kjøpe en kjøler, som man kan bruke mange år framover, så bør man kjøpe skikkelig. Fordi den varer mye lenger, du kan bruke den i 5 PC-er i fremtiden om du vil. Andre komponenter som minne og CPU må du bytte ut så snart du skal ha ny PC.

 

 

Jaja får vel slenge på 2 tb og en CPU kjøler

Sleng på en bedre SSD også da. ;)

 

Men skal du kjøpe en møkkakjøler så kan du like godt la være og kjøpe en god en senere. ;) Du kaster penger i do om du kjøper noe skvip.

 

Cooler Master Hyper 212 Evo og Cooler Master 412S (mindre bråkete) er to eksempler på kjølere som fungerer bra og samtidig er billige. Vurder dem.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

@AdNauseam: Jeg er stort sett enig med deg, men når det sitter så langt inne å kjøpe en kjøler til kr 300 er det vanskelig å strekke strikken lengre. Jeg synes dog det er mer fornuftig å kjøpe en god budsjettkjøler med det samme, slik at delene kan settes sammen og brukes fornuftig fra starten. Hyper 212 er en god budsjettkjøler du kan overklokke ganske bra/mye med, uten at det blir for mye støy eller for høye temperaturer. 

Lenke til kommentar

@AdNauseam: Jeg er stort sett enig med deg, men når det sitter så langt inne å kjøpe en kjøler til kr 300 er det vanskelig å strekke strikken lengre. Jeg synes dog det er mer fornuftig å kjøpe en god budsjettkjøler med det samme, slik at delene kan settes sammen og brukes fornuftig fra starten. Hyper 212 er en god budsjettkjøler du kan overklokke ganske bra/mye med, uten at det blir for mye støy eller for høye temperaturer.

Mulig det kom fram litt dårlig i innlegget mitt, men Hyper 212 Evo var etter min definisjon et fornuftig kjøp. ;) Det jeg mente med "drittkjøler", som man burde unngå, var kjølere under dette igjen. Kjølere som gir minimal forbedring i forhold til stock-kjøleren og som samtidig bråker mye. De har lite potensiale og er dårlig bruk av penger

 

Ergo, Hyper 212 Evo eller Hyper 412S er gode kjøp og anbefales.

Lenke til kommentar

 

@AdNauseam: Jeg er stort sett enig med deg, men når det sitter så langt inne å kjøpe en kjøler til kr 300 er det vanskelig å strekke strikken lengre. Jeg synes dog det er mer fornuftig å kjøpe en god budsjettkjøler med det samme, slik at delene kan settes sammen og brukes fornuftig fra starten. Hyper 212 er en god budsjettkjøler du kan overklokke ganske bra/mye med, uten at det blir for mye støy eller for høye temperaturer.

Mulig det kom fram litt dårlig i innlegget mitt, men Hyper 212 Evo var etter min definisjon et fornuftig kjøp. ;) Det jeg mente med "drittkjøler", som man burde unngå, var kjølere under dette igjen. Kjølere som gir minimal forbedring i forhold til stock-kjøleren og som samtidig bråker mye. De har lite potensiale og er dårlig bruk av penger

 

Ergo, Hyper 212 Evo eller Hyper 412S er gode kjøp og anbefales.

 

Ser at jeg misforstod deg litt. Da er vi stort sett enige. Jeg tviler dog på at 412S-versjonen de leverer på NetOnNet er stillere enn Hyper 212 EVO-versjonen de leverer. Se på de tekniske spesifikkasjonene fra NetOnNet, så blir vi kanskje helt enige her også. Jeg refererer også til mitt svar i post #61 i denne tråd. Uansett, begge er gode budsjettvalg.

Lenke til kommentar

Ser at jeg misforstod deg litt. Da er vi stort sett enige. Jeg tviler dog på at 412S-versjonen de leverer på NetOnNet er stillere enn Hyper 212 EVO-versjonen de leverer. Se på de tekniske spesifikkasjonene fra NetOnNet, så blir vi kanskje helt enige her også. Jeg refererer også til mitt svar i post #61 i denne tråd. Uansett, begge er gode budsjettvalg.

Jeg forholder meg til informasjonen fra Cooler Master sine nettsider, jeg tror det er litt feil info på NetOnNet. Mulig det er feil, har ikke undersøkt det grundig. Man kan alltids sjekke produktnummeret mot produktsiden til produsenten for å sjekke eksakt modell og variant.

 

Men uansett, Hyper 212 Evo er bra. :yes: Den krever litt arbeid fra viften, men det er å forvente i det prissjiktet.

 

Jeg stusser litt over testene jeg har sett, da jeg ikke har sett en test der de bruker samme vifte og RPM på alle kjøleribbene de tester, som en sammenligning på kapasiteten til kjøleribben. Det at 412S har en vifte med lavere RPM, at den er tyngre kan forklares med at kjøleribben er mer kapabel. Det er tross alt en modell høyere, så det virker også logisk.

 

 

Hyper 212 evo kjøler godt til prisen, men suser en del. jeg byttet alle mine vifter til Noctua sine, Ble pluttselig helt stille. :-)

Skal TS alikevel kjøpe en Noctua-vifte så kan han like godt kjøpe en Noctua-kjøler med en gang! :yes:
Lenke til kommentar

stephan4x4, den 11 Apr 2015 - 01:21, sa:snapback.png

Hyper 212 evo kjøler godt til prisen, men suser en del. jeg byttet alle mine vifter til Noctua sine, Ble pluttselig helt stille. :-)

Skal TS alikevel kjøpe en Noctua-vifte så kan han like godt kjøpe en Noctua-kjøler med en gang! :yes:

 

 

Klart. Kommer ann på pengene han vil bruke. :-)

Kan også oppgradere vifter senere om han syns det suser for mye. Hyper 212 er iallefall en bra kjøler for pengene. før jeg overklokket hørte jeg ikke så mye fra den, men når jeg lekte meg litt med volt osv. syns jeg den begynte å bråke litt.

 

Så om du ikke skal overklokke er det ikke noe problem i det kabinettet. :-)

Lenke til kommentar

@AdNauseam: Tror kanskje du har rett med tanke på data fra NetOnNet. Vekten på 412S stemmer absolutt ikke. Hvis 412S i tillegg har 4-pins viften den skal ha, så er det jeg som tar feil. Ser ut som om det blir litt bingo her. Nå er jeg tilbøyelig til å gi deg rett og anbefale 412S'en over 212 EVO'en. 

 

Edit:

Helt enig i din vurdering av bytte av vifte, da kjøper du Noctua-kjøler med det samme.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Klart. Kommer ann på pengene han vil bruke. :-)

Kan også oppgradere vifter senere om han syns det suser for mye. Hyper 212 er iallefall en bra kjøler for pengene.

Men kjøper man Hyper 212 Evo + ekstra vifte så får man mindre for pengene enn å bare kjøpe en dyrere/bedre kjøler (f.eks. fra Noctua, hvis budsjettet tillater det). Det var poenget jeg ville fram med her.

 

 

Tror kanskje du har rett med tanke på data fra NetOnNet. Vekten på 412S stemmer absolutt ikke. Hvis 412S i tillegg har 4-pins viften den skal ha, så er det jeg som tar feil. Ser ut som om det blir litt bingo her. Nå er jeg tilbøyelig til å gi deg rett og anbefale 412S'en over 212 EVO'en. 

 

Edit:

Helt enig i din vurdering av bytte av vifte, da kjøper du Noctua-kjøler med det samme.

:)

 

Har selv blitt lurt av opplysningene til nettbutikkene før, så har som vane å være skeptisk til det.

Lenke til kommentar

(Wannabe forumveileder)

Sitat fungerer slik:

[quote]<<Sitatinnhold>>[/quote]

Trykker du på svar-knappen så vil det se sånn ut:

[quote name="AdNauseam" post="22446485" timestamp="1428709963"]<<Sitatinnhold>>
[/quote]

Ta så bort gamle sitater og ting uten sammenheng med ditt svar. Merket i rødt er i ditt tilfelle irrelevant sitatinnhold, som man bør ta bort slik at man ikke har et innlegg med uvensentlig og overflødig tekst: 

 

Klart. Kommer ann på pengene han vil bruke. :-)

Kan også oppgradere vifter senere om han syns det suser for mye. Hyper 212 er iallefall en bra kjøler for pengene.

Men kjøper man Hyper 212 Evo + ekstra vifte så får man mindre for pengene enn å bare kjøpe en dyrere/bedre kjøler (f.eks. fra Noctua, hvis budsjettet tillater det). Det var poenget jeg ville fram med her.

 

 

Tror kanskje du har rett med tanke på data fra NetOnNet. Vekten på 412S stemmer absolutt ikke. Hvis 412S i tillegg har 4-pins viften den skal ha, så er det jeg som tar feil. Ser ut som om det blir litt bingo her. Nå er jeg tilbøyelig til å gi deg rett og anbefale 412S'en over 212 EVO'en. 

 

Edit:

Helt enig i din vurdering av bytte av vifte, da kjøper du Noctua-kjøler med det samme.

:)

 

Har selv blitt lurt av opplysningene til nettbutikkene før, så har som vane å være skeptisk til det.

 

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...