Gå til innhold

Hjelp med nye vifter til Define R4


BareGjest

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har et Define Fractal R4 kabinett uten vindu liggende som jeg tenkte jeg skulle ta i bruk. Jeg ønsker å bytte ut de originale viftene som står inne i det nå, og har lett etter noe om ok luftflyt men som likevel er stillegående. Har så langt sett meg ut disse som er på tilbud:

 

https://www.techbay.no/product.html/noctua-vifte-nf-s12b-uln-120x25?category_id=156

 

De virker utrolig stillegående, men spørsmålet er om de dytter nok luft dersom jeg kjøper 4 stk? Oppsettet mitt er i7 3820/GTX770/1 HDD/1 SSD. Maskinen brukes primært til spill, og jeg har egentlig ingen planer om å klokke noen av komponentene. 

 

Alternativt vurderer jeg 3x av disse. De bråker litt mer, men flytter endel mer luft også:

 

https://www.techbay.no/product.html/noiseblocker-vifte-blacksilent-pro-pk2-140x25?category_id=94

 

Holder det med Noctua viftene, eller bør jeg heller gå for noiseblocker viftene? Kommer mest sannsynlig til å bruke viftekontrolleren i kabinettet til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av viftene bråker særlig mye. Spiller du med headset så har det enda mindre å si.

Bruker selv de medfølgende viftene til XL R2 og med headset og viftekontroller i kabinettet uten at jeg hører dette noe spessielt når jeg spiller :)

Temperaturen i kabinettet mitt er det heller ingen problemer med.

Tenk først og fremst på viftelayout fremfor å bytte ut viftene i første omgang. Innsug i front og bunn samt utblås bak.

Jeg har lukket topp og dør.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Kjøp det du finner som er mest stillegående. Har R5 med Noctua 140mm vifter i front, og orginale R5 vifter i bunn og bak. Holder i massevis!

2x 140mm vifter i front <- inntak

1x 140mm vifte i bunn <- inntak

1x 140mm vifte bak <- utblås

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

Beklager å stjele litt plass i tråden din, men føler temaet er litt av det samme.

Har også R4, men har ingen problemer med varme pdd. Men under montering av tårnkjøler klarte jeg antakelig å ødelegge en av viftene slik at den går noe urent. Dette skaper irriterende mye lyd, og jeg har lyst til å bytte den ut. Har nå en i front nede, og en oppe bak.

 

Er det å anbefale å kjøpe en lik vifte som sitter der, de er jo billige: Silent Series R2 140mm.

Eller skal man gå for noe annet. For eksempel2 stk av Noctua viftene som blir linket til over her. (Med lavere luftmenge, mindre diameter og mye mindre støy)

 

Edit: Og anbefales det egentlig å bruke viftestyringen som følger med R4 (3-stegs manuell bryter), eller koble viftene til HK og lå programvare styre ut fra temperatur?

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sitter selv med et R4 XL, og hadde litt varme temperaturer selv på idle, syntes jeg. Kjøpte noen AF140 vifter og en viftekontroller fra Komplett. https://www.komplett.no/nzxt-sentry-mesh-fan-control-525-bay/649597
 

Monterte vifte i sidedeksel og denne kjører på laveste rpm, det er ikke hørbart for meg, og temperaturen i kabinettet sank. 

Blåser varmluft opp og bak, tar inn foran, ved siden og under. Kjører alle viftene på det aller laveste, og etter noen timer med spilling så er cputemp i overkant av 50 grader. Dog det er med H110 kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...