Gå til innhold

Forslag til hvordan omgå et problem med Windows lisensiering?


G

Anbefalte innlegg

Har en Windows 7 som har blitt invalidisert lisens på. Pga. flytting og konvertering. En god porsjon hardware-endringer har skjedd denne innstallasjonen.

 

Clean install - is out of the question! -- (denne gang, pga. ønsker brukerinnstallerte ting med over)

 

Også sitter jeg uten Windows 7 lisensnøkkel (Product key) til den.

 

Har en Windows 8.1 nyinnkjøpt lisens. Ønsker oppgradering, som ikke er mulig så lenge Windows 7 er invalid lisens på.

 

Noen tips om hva som er enkleste tilnærming? Føler ikke at jeg gjør så veldig mye ulovlig om jeg sitter en time på ulovlig vis, bare for å gjennomføre oppgraderingen. PM meg gjerne, dersom..

 

Microsoft er noe innavla skjit.  :hm:

 

Det er norsk Windows 7 Professional og norsk Win 8.1 (basic versjon)

Jeg har helst engelske lisenser til det meste av Windows'ene mine

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har drevet på med windows, men vil det fungere å ta en sikkerhetskopi av disken din. Så kjører du en clean install av win 8.1, så gjennoppretter du brukerfilene/innstalasjonene via backupen?

 

Vil det fungere?

Da får du med alt av brukerinnstalerte ting, samt du får kjørt en oppgradering med gyldig lisens.

 

Er egentlig Mac gutt, så bare skrik ut om dette ikke vil fungere  ;)

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Det er ganske tunge programmer som er innstallert på den Windows 7'en. Tror ikke det duger i dette litt tyngre tilfellet. Kanskje med lettere innstallasjoner muligens.

 

Vurderer å teste dette, nå:

http://www.howtogeek.com/206329/how-to-find-your-lost-windows-or-office-product-keys/

 

Men vet ikke hvor nazi Windows er på det. Er jo ganske krøkkete for de lovlydige gutter. Noe jeg til vanligvis forsøker å kjøre på konsekvent.

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså utgangspunktet Microsoft har etterlatt seg, det er det jeg mener er krøkkete. Google-søk kan være en god venn:

 

post-30484-0-29615600-1428189396_thumb.jpg

 

 

Av og til blir jeg bare ganske imponert over meg selv og evner til å Google fram svarene. Dette var jo en dritlett utfordring denne gang  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Men å validere Windows 7 lisensen hjalp ingenting på kjøring av .ISO-filen som DVD-drev og deretter velge Oppgradere.

 

Så nå kjører jeg den nedlastninginnstallasjonen på ny fra desktop (som alternativ til bruk av .ISO-fil), bare jeg slipper å nedlaste flere gigabyte på ny. Da tilbydde den kun det å "beholde kun personlige filer". Tipper nesten jeg da ikke får med tredjeparts programvare med over? Går an å teste selv, da jeg kan gå tilbake uten problem (virtualisert).

Endret av G
Lenke til kommentar

Trøbbel med oppgradering. Begynner å lure på om Windows-innstallasjons mediet er Schizofrent. Les bare den Hjelp-seksjonen under innstallasjon:

 

post-30484-0-88616200-1428193844_thumb.jpg

 

 

Kan jeg eller kan jeg ikke få med gamle tredjeparts programvare med over, uten å måtte reinnstallere dem?

 

(for et makkverk fra Microsoft ingeniørene)

 

Nå åpnet jeg fra DVD-drev direkte fra den Windows 7 - Min Datamaskin. Da ga den følgende forklaring. Litt flere detaljer, men fremdeles noe schizofrent formulert:

 

 

post-30484-0-18615000-1428194662_thumb.jpg

 

For eksempel denne teksten er jo til å bli sprø av:

 

Obs! Hvis du oppgraderer fra Windows 7 til Windows 8.1, får du ikke se "apper" som et alternativ for ting som kan beholdes, og du må innstallere appene på nytt med de opprinnelige installasjonsmediene.

 

For det første har hjelpeteksten allerede konstatert at enkelte tredjeparts programvare muligens kan brukes uten å måtte reinstallere dem. Og til det så finnes det en eksekverbar uttesting. Også klarer oversetterne å gå fra engelsk til norsk og bruke apper, istedetfor det riktige begrepet som jeg tror skulle vært programvare. Det er mulig at programvare heter Apps på engelsk, men en app på norsk er noe man forbinder med noe til sin Android mobiltelefon eller sin iPhone mobiltelefon.

 

Nokså tungt å forstå for de som ikke har nok erfaring til å tolke litt her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er jo til å rive seg i håret av. Se på detaljene. De er kompatible, men jeg må innstallere dem på nytt etterpå?

 

post-30484-0-15401100-1428223573_thumb.jpg

 

post-30484-0-95010700-1428223802_thumb.jpg

 

Og den der lille avhakningen ved siden av 15 stykk kompatible, og det lille krysset ved siden av de 3 som må sees på. Samt samme kryss på meldingen under. Betyr det.. at jeg må innstallere de 3, eller de 15 som har avhakning? Logisk så burde det jo være de tre, pga. symbollikheten. Som går på ting som at DVD-avspiller mangler, og at Sikker oppstart ikke er kompatibelt med PC'en (pga. VMware virtualiseringens oppsett). Men, er det rart man blir i tvil?

 

Kan man kalle dialogmeldingene "schizofrene"?

Endret av G
Lenke til kommentar

Åh, så oppgraderingsgrensesnittet, har aktiv "dødshjelp", dersom den cversion.ini filen får en dårlig match?

 

 

cversion.ini Removal Utility

The cversion.ini Removal Utility is a tool that will remove the cversion.ini file from Windows ISO disc images, thus enabling the option for in-place upgrades that preserve user settings and programs. This is very useful for upgrading from release preview versions of Windows to the final version (e.g., Windows 8.1 Preview to Windows 8.1 RTM) while preserving your data, settings, and programs. This tools works in the same fast, efficient manner as the ei.cfg Removal Utility, so there is no need to unpack and rebuild ISOs, and the process can be trivially reversed.

 

 

 

Ansvarsfraskriver meg at det ikke ligger virus i verktøyet (programvaren) cversion.ini Removal Utility.

 

Jeg prøvde begge veier, og det funker på min Windows 7 verts-PC (virtualiseringsmuligheter her). Fikk da disse skjermskudd fra operasjonene:

 

post-30484-0-70567700-1428227030_thumb.jpg

 

post-30484-0-99035500-1428227039_thumb.jpg

 

Måtte endre kudos.. Da denne tråden allerede fikk Beste svar på det første spørsmålet. Må manipulere og lenke hit. Men gi beste svar i den andre tråden.

 

Kudos til havarhen trekkes, men artig forslag var det lell. Ikke sikkert det er havarhen som har feil her. Windows er innfløkt laget. Det ene innstallasjonsforsøket kan ha lagt i fra seg "slagg", elns. Hvem vet!?

 

Endret til - Mislyktes!!

 

 

 

her

 

 

 

 

EDIT 6:

2. It's necessary to run msconfig and disable all non-Microsoft services, reboot, then initiate the upgrade (or re-initiate the upgrade, since you've already seen it fail by this point).

 

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-windows_install/windows-81-update-fail-error-8x80070002/810de299-8305-4a98-87bd-7d7f22bb9a27

Kan det være her jeg har trødd feil?

 

 

EDIT 7:

msconfig - "what the fuck"

Nå føler jeg meg på tynn is. Hva er dette..

 

post-30484-0-65011600-1428231913_thumb.jpg

 

 

EDIT 8:

:hmm:

post-30484-0-07595200-1428232019_thumb.jpg

 

post-30484-0-22625700-1428232117_thumb.jpg

 

 

EDIT 9:

Er det denne som er (helt) bingo da?

 

post-30484-0-13242700-1428232284_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...