Gå til innhold

Hvordan steke lårstek av hjort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mørheten avgjøres vel hovedsaklig av kvaliteten på kjøttet.

 

Vil anbefale innkjøp av leirgryte. De koster ikke mer en et par-tre hundrelapper. Fordelen med leirgryte er at all fuktigheten i kjøttet blir bevart, i motsetning til vanlig steking hvor mye kraft fordamper. Man er med andre ord garantert et saftig resultat. Videre kan man tilsette mye snadder i leirgryta for å tilføre smak, som feks. rømme, fløte og sopp. Personlig holder salt og pepper som krydder lenge.

 

Steketermometer er også en fin ting å ha. Husker ikke helt kjernetemperatur på stek, men tror det ligger rundt 60-70 grader avhengig av "blodighet"? Ønskes stekeskorpe, kan man ta av lokket de siste 5-10 minuttene. Kraften som blir igjen i gryta tilsetter du så i sausen, hvor  du holder igjen tilsvarende mengde vann/melk slik den ikke blir for tynn.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Jeg ville hatt den i ovnen på 100 grader til midten måler 50 (da blir den fin og medium etter kjøttet har hvilt) grader på et termometer. Etter det ville jeg tatt steken ut og hatt den i en stekepanne med masse smør. La den ligge i smøret til hele steken er gyldenbrun. Hvil i 15min og skjær opp.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har leirgryte, kan du bruke en vanlig langpanne til stekeovnen. Legg en rist nede i langpannen, som steika kan ligge på. Smør steika inn med litt krydder, hvitløk osv, og ha et par dl vann i langpanna. Legg aluminiumsfolie over hele langpanna, og stek det på 90-95 grader gjennom natta. Kanskje noen har andre meninger om antall grader. Men uansett, med så lang steketid, vil den være gjennomstekt og mør.

La steika få hvile neste morgen før du skjærer den i fine skiver, og du kan varme det opp igjen en stund før dere skal spise middag.

Langtidssteking pleier å bli suksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...