Gå til innhold

HR og personalledelse på Markedshøyskolen VS Sosionom


silma

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er en snart 22 år gammel jente som for tiden studerer Sosialt Arbeid på HiOA.

Jeg er snart ferdig med 1. året, men har lenge hatt tanker om at dette kanskje ikke er riktig studie for meg. Jeg vil gjerne jobbe med mennesker, men tror et yrke som sosionom kan bli ekstremt slitsomt mentalt, i tillegg til at det er en relativt "lang" utdannelse med dårlig lønn. Samtidig ser jeg for meg at det kunne vært interessant å jobbe f.eks. på BUP eller i barnevernet.. 
Er det noen som har erfaring som sosionom eller fra barnevernet/BUP som kan fortelle litt om hvordan en "typisk jobbhverdag" er og om de trives i jobben?

 

Min andre tanke har lenge vært å søke på HR og personalledelse på Markedshøyskolen. Søknadsfristen er nå 15. april, og tenker uansett å søke for å ha litt bedre tid å tenke på. Har hørt at dette er en god skole, og flere jeg har snakket med mener miljøet er mye bedre her enn på f.eks. BI. 

 

Er det noen her som har erfaring fra Markedshøyskolen eller HR og personalledelse?

Hvordan er skolen/linjen?
Hvordan er jobbmulighetene etter bachelor/master?
Har fått et inntrykk av at HR-stillinger er noe Norge bare trenger mer og mer av?
Hva kan man forvente å få i lønn?

Noen som jobber innenfor HR/personalledelse? Hvordan trives du i så fall med det?

Setter stor pris på alle råd!  :D

 

http://www.mh.no/studier/bachelor-i-hr-og-personalledelse/
http://utdanning.no/utdanning/hioa.no/bachelorstudium_i_sosialt_arbeid
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Jeg er en snart 22 år gammel jente som for tiden studerer Sosialt Arbeid på HiOA.

Jeg er snart ferdig med 1. året, men har lenge hatt tanker om at dette kanskje ikke er riktig studie for meg. Jeg vil gjerne jobbe med mennesker, men tror et yrke som sosionom kan bli ekstremt slitsomt mentalt, i tillegg til at det er en relativt "lang" utdannelse med dårlig lønn. Samtidig ser jeg for meg at det kunne vært interessant å jobbe f.eks. på BUP eller i barnevernet.. 

Er det noen som har erfaring som sosionom eller fra barnevernet/BUP som kan fortelle litt om hvordan en "typisk jobbhverdag" er og om de trives i jobben?

 

Min andre tanke har lenge vært å søke på HR og personalledelse på Markedshøyskolen. Søknadsfristen er nå 15. april, og tenker uansett å søke for å ha litt bedre tid å tenke på. Har hørt at dette er en god skole, og flere jeg har snakket med mener miljøet er mye bedre her enn på f.eks. BI. 

 

Er det noen her som har erfaring fra Markedshøyskolen eller HR og personalledelse?

Hvordan er skolen/linjen?

Hvordan er jobbmulighetene etter bachelor/master?

Har fått et inntrykk av at HR-stillinger er noe Norge bare trenger mer og mer av?

Hva kan man forvente å få i lønn?

Noen som jobber innenfor HR/personalledelse? Hvordan trives du i så fall med det?

 

Setter stor pris på alle råd!  :D

 

http://www.mh.no/studier/bachelor-i-hr-og-personalledelse/

http://utdanning.no/utdanning/hioa.no/bachelorstudium_i_sosialt_arbeid

 

Dette er jeg også veldig nysgjerrig på!!

Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om linjen markedshøyskolen har, den er ganske ny. Ett alternativ er forresten sosiologi studiet de har i UIS der kan du fordype deg i personalledelse: https://www.uis.no/studietilbud/samfunnsfag/sosiologi/sosiologi-bachelor/studieplan-og-emner/

 

Ville selv tatt studier innenfor HR enn sosialt arbeid :)

 

Tusen takk for svar! :) Blir nok ikke aktuelt å bytte til et annet sosiologistudie, men heller gjøre ferdig eller bytte til HR og personalledelse. Men kjenner at jeg lener veldig mot HR.. Er bare engstelig for at det ikke er slik jeg forestiller meg, og at det kanskje er vanskeligere å få seg jobb etter studiene.  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen med tanker om HR?? Er så engstelig for at det er veldig vanskelig å få seg jobb, men tenker at yrket virker så interessant..

Jeg tok bachelor i Organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Lillehammer. Bacheloren fokuserer på HR, kombinert med innovasjon og entreprenørskap. Jeg ble ferdig i fjor, og kan anbefale studiet og Lillehammer varmt. Mer informasjon om programmet her.

 

HR er bredt, og det finnes et mangfold av funksjoner. Hadde jeg vært deg ville jeg søkt på internett eller bladd i noen bøker på biblioteket på HiOA, for å lære mer om hvilke HR-funksjoner som finnes. For meg er noen funksjoner interessante, mens andre er mindre interessante. 

 

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg er en snart 22 år gammel jente som for tiden studerer Sosialt Arbeid på HiOA.

Jeg er snart ferdig med 1. året, men har lenge hatt tanker om at dette kanskje ikke er riktig studie for meg. Jeg vil gjerne jobbe med mennesker, men tror et yrke som sosionom kan bli ekstremt slitsomt mentalt, i tillegg til at det er en relativt "lang" utdannelse med dårlig lønn. Samtidig ser jeg for meg at det kunne vært interessant å jobbe f.eks. på BUP eller i barnevernet.. 

Er det noen som har erfaring som sosionom eller fra barnevernet/BUP som kan fortelle litt om hvordan en "typisk jobbhverdag" er og om de trives i jobben?

 

Min andre tanke har lenge vært å søke på HR og personalledelse på Markedshøyskolen. Søknadsfristen er nå 15. april, og tenker uansett å søke for å ha litt bedre tid å tenke på. Har hørt at dette er en god skole, og flere jeg har snakket med mener miljøet er mye bedre her enn på f.eks. BI. 

 

Er det noen her som har erfaring fra Markedshøyskolen eller HR og personalledelse?

Hvordan er skolen/linjen?

Hvordan er jobbmulighetene etter bachelor/master?

Har fått et inntrykk av at HR-stillinger er noe Norge bare trenger mer og mer av?

Hva kan man forvente å få i lønn?

Noen som jobber innenfor HR/personalledelse? Hvordan trives du i så fall med det?

 

Setter stor pris på alle råd!  :D

 

http://www.mh.no/studier/bachelor-i-hr-og-personalledelse/

http://utdanning.no/utdanning/hioa.no/bachelorstudium_i_sosialt_arbeid

 

 

Hei! 

I mai er jeg ferdig med første året på HR og personalledelse på Markedshøyskolen. Jeg stortrives på Markedshøyskolen. Jeg kan ikke uttale meg hvordan miljøet er på BI, men Markedshøyskolen har et fantastisk og avslappet miljø hvert fall. På Markedshøyskolen blir man delt inn i klasser på ca 50-60 elever, noe som hjelper veldig på miljøet. Du får den "klassefølelsen" man hadde på VGS.

 

Jeg trives veldig godt med HR studiet. Du blir kastet ut i gruppeeksamener med en gang du starter, og ofte er eksamenene nært knyttet opp mot næringslivet. Mange gode forelesere og små klasserom gjør det enda bedre. 

Studiet retter seg mot organisasjoner, og ligner veldig på organisasjon og ledelse studiet. 

 

Som sagt går jeg bare første året, og er usikker på hva jeg skal gjøre etter endt studie. Men jeg tror at det er mange veier å gå med bachelor i HR og personalledele. Det er mange HR yrker der ute, men også veldig mange søkere. Derfor har vi fått anbefalt å ta en master etter studiet for å være mer interessante på arbeidsmarkedet. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har kommet inn på HR og Personalledelse på MH nå til høsten 2015.

Som en student som har jobbet en del år før dette studiet, lurer jeg på hva f.eks matematikk kravet/kunnskapen bør ligge på?
Andre studier oppgir r1, s1 osv, selv om det ikke sier meg så mye, da vi ikke hadde slike betegnelser når jeg gikk vgs. :)

Takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...