Gå til innhold

Hjelp meg plukke deler til ny gaming PC for 8000-10000kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sitter på en gammel traver fra 2006 og tiden er endelig inne for å påkoste seg noe nytt. For 10 år siden var jeg "dreven" og hadde peil, men nå føler jeg meg helt utafor og har behov for hjelp til å plukke en god løsning. 
 

Budsjett: en bekjent av meg som har bedre oversikt over markedet anbefalte meg å legge meg i sjiktet rundt 8000-10000 kr, han mente at det over dette så begynner man å betale mye for liten økning i ytelse. Derfor har jeg valgt dette prisområdet. Jeg er fleksibel med tanke på pris, men jeg ønsker naturligvis å få mest valuta for pengene.

 

Bruksområde: Dette er ment som en ren gaming PC. Jeg ser naturligvis litt film, og det er fint om jeg kan redigere litt enkel film osv, men dette antar jeg en maskin rettet mot spill naturlig vil kunne klare. Et lite aber er at maskinen er tiltenkt å brukes i stua hvor madammen også oppholder seg, så det er fint om den ikke høres ut som en Boeing som skal ta av hver gang den jobber litt. Maskinen jeg har nå bråker som et uvær, så jeg innbiller meg at enhver ny PC vil ha mindre støy enn jeg er vant til, men greit å nevne det. I tillegg hadde jeg satt pris på om maskinen kan streame feks på Twitch.

 

OS og annet snop: jeg eier allerede en versjon av Win 7 (vil ikke bruke win 8), så jeg ønsker ikke å betale for nytt OS. Jeg vil også beholde mitt Corsair K70 tastatur og min Blackadder mus. Jeg har derimot behov for alt annet.

 

Annen info: Som sagt er det lenge siden jeg rotet rundt i kabinetter og lignende, så jeg er litt usikker på om overclocking er noe jeg burde forholde meg til. Dersom dere mener det er lett og gir en ikke-ubetydelig økning i ytelse er dette noe jeg er villig til å sette meg litt inn i. Jeg har også brukt AMD gpu de sista åra og har støtt på problemer her og der, jeg tenker kanskje Nvidia er tingen denne gangen.

 

Jeg setter stor pris på om noen kan plukke deler som vil gi en løsning som passer for meg. Alle tips og innspill verdsettes :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt skjermkort er alltid verd pengene. Elså kan det være lurt å innvistere i en prossesor av litt kaliber. Et hav av minne er ikke nødvendig ved spilling.

 

Hvis pc kun skal brukes til spilling kan du se på en AMD prosessor siden disse er bedre enn intel på en og en oppgave(bedre i forhold til pris.)

Lenke til kommentar

Eksempelvis:

MSI Z97 Gaming 3 eller 5 hovedkort.
MSI GTX 970 Gaming (meget stillegående ved load, og helt lydløst ellers pga vifter som stopper)
Corsair 16gb 1866mhz cl9 ram eller lignende. Husk, bedre med Lav CL, enn Høy mhz.
Intel i5 4690(K-utgaven dersom du ønsker å overklokke) CPU (funker fint med medfølgende kjøler hvis du ikke skal overklokke)
Samsung 850 Evo 250 eller 500gb SSD (billig på Elkjøp)

600-750w PSU av en litt over billigste typen.
Fractal Design Define R5 kabinett (god luftstrøm, god lyddemping, pent design, gode løsninger innvendig)

Eventuelt går du for en ITX løsning med et lite kabinett.
Kan anbefale Asus Z97i-Plus hovedkort. Det er noe kostbart, men god kvalitet, og innebygget bluetooth og WiFi!

 

Endret av Rune_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempelvis:

 

MSI Gaming 3 eller 5 hovedkort.

MSI GTX 970 Gaming (meget stillegående ved load, og helt lydløst ellers pga vifter som stopper)

Corsair 16gb 1866mhz cl9 ram eller lignende. Husk, bedre med Lav CL, enn Høy mhz.

Intel i5 4690(K-utgaven dersom du ønsker å overklokke) CPU (funker fint med medfølgende kjøler hvis du ikke skal overklokke)

Samsung 850 Evo 250 eller 500gb SSD (billig på Elkjøp)

600-750w PSU av en litt over billigste typen.

Fractal Design Define R5 kabinett (god luftstrøm, god lyddemping, pent design, gode løsninger innvendig)

 

Eventuelt går du for en ITX løsning med et lite kabinett.

Kan anbefale Asus Z97i-Plus hovedkort. Det er noe kostbart, men god kvalitet, og innebygget bluetooth og WiFi!

 

 

Takk så mye for innspill, menne, hva er en ITX løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...