Gå til innhold

Selvangivelse Km godtgjørelse


Skosåle

Anbefalte innlegg

Kjører firmabil som jeg skatter av.
På de fire årene jeg har pendlet så har jeg aldri skrevet inn antall km kjørt i selvangivelsen. Men, får stadig høre av kolleger at de får igjen for kjøring hvert år enda de har "fri" bil.

Prøvde nå å skrive opp antall km og dager for i fjor, regnestykket ble slik:

post-113801-0-74077300-1426784970_thumb.png


Det må da være noe veldig feil her?
Ved det så mener jeg at jeg umulig kan få igjen 26 tusen? Eller er det minus de 15 000 i egenandel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører firmabil som jeg skatter av.

På de fire årene jeg har pendlet så har jeg aldri skrevet inn antall km kjørt i selvangivelsen. Men, får stadig høre av kolleger at de får igjen for kjøring hvert år enda de har "fri" bil.

 

Prøvde nå å skrive opp antall km og dager for i fjor, regnestykket ble slik:

 

attachicon.gifselvangivelse.png

 

Det må da være noe veldig feil her?

Ved det så mener jeg at jeg umulig kan få igjen 26 tusen? Eller er det minus de 15 000 i egenandel?

 

Tråden er kanskje ikke for det jeg spør om, men regner med at svaret er kort og enkelt :tease:

 

Fradrag er vel for det første penger du ikke betaler skatt av, ikke penger du får igjen i sin helhet, mao er det bare 36/45% av den summen. FOr det andre trodde jeg ikke man fikk slike fradrag som dette om de ikke var samlet over minstefradraget (på ca 90k), men her er jeg på syltynn is.

 

AtW

Endret av Hårek
Moderator har flyttet dette innlegget fra en annen tråd.
Lenke til kommentar

Du får altså fradrag på 26000, ikke redusert skatt på 26000. Fradrag er reduksjon av beløpet det skal betales skatt av.

 

Lønner seg å lese her:

 

http://www.skatteetaten.no/reisefradrag

 

 

Uavhengig av hvordan du reiser til jobb, kan du få fradrag for reisen. Dette gjelder uansett om du kjører selv, sitter på med andre, har firmabil eller kjører kollektivt. Reiseavstanden beregnes ut fra korteste strekning langs bilvei eller med rutegående transport, bortsett fra fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fradrag er vel for det første penger du ikke betaler skatt av, ikke penger du får igjen i sin helhet, mao er det bare 36/45% av den summen.

27%. (De færreste, om noen, fradrag gir fradrag i trygdeavgift eller toppskatt.)

 

Edit: reisefradrag kommer utenom minstefradraget, men om man har rett på reisefradrag når man har fri bil (firmabil) er jeg usikker på. Men firmabilskatten er jo ment å fjerne den fordelen man har av gratis bil, så da er det jo i og for seg likevel logisk at man likevel kan kreve reisefradrag...

 

Edit #2: Står jo klart i sitatet i innlegget over at det også gjelder med firmabil... :blush:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Fradrag er vel for det første penger du ikke betaler skatt av, ikke penger du får igjen i sin helhet, mao er det bare 36/45% av den summen.

27%. (De færreste, om noen, fradrag gir fradrag i trygdeavgift eller toppskatt.)

 

 

Ja, selvfølgelig, midlertidig bevisstløs der, beklager feilinformasjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...