Gå til innhold

Hjelp med kjøp av Raspberry Pi 2


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å kjøpe meg en Raspberry Pi 2 (denne https://www.komplett.no/raspberry-pi-2-model-b/836890 )

Men jeg har utrolig lite peiling på dette med strøm.

Jeg har minnekort og skjermkabel, men jeg er usikker på strøm. Jeg ønsker å kunne koble til min WD My Passport 2TB disk. Leverer USB'ene nok strøm til dette? Leste også at 2Amp er annbefalt, noe som er mer enn normale mobilladere gir. Noen som har tips til en "strømforsyning" som gir riktig mengde strøm? Er ett pluss om den finnes på komplett, da det er der jeg bestiller resten av delene.

Endret av Monsaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke mulig å gi Passport'en egen strøm ?

 

2A ladere er ikke så uvanlig lenger, det er mange med iPad og andre tablets. En god USB kabel er også ganske viktig så man ikke mister effekt der.

 

Det er en opsjon man kan sette i boot-parameterne til RPi2 som gjør at USB portene kan levere mer enn standarden 500mA.

I denne tråden er bootopsjonen nevnt: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=66&t=102878&

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å gi passporten egen strøm nei, med mindre man begynner å skru, noe jeg har lite lyst til :S

Leste rundt på laderene mine, og du har helt rett, problemet er at det bare gjelder laderene jeg allerede bruker.

Jeg blir nok nødt til å kjøpe en ny en, er det ett problem om den er 2.1/2.4amp når det står at 2amp er annbefalt? Jeg har ikke peiling på strøm

Lenke til kommentar

Som alltid er det noen som har prøvd og har funnet ut av dette med USB powered eksternt drive (kun ett).

Det får max 1200mA.

Du må ha strøm til selve PI 2 og prosessor også . Når dere snakker om disse 2.1 eller 2.4 ampere strømforsyninger. Alt kan ikke benyttes til å drive noe koplet til en USB port.

Les:

http://www.htpcguides.com/power-2-5-hard-drive-with-raspberry-pi-b/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er det, men du bør være klar over opsjonen om å kunne øke strømmen hvis du får problemer. Evt. vurdere å gjøre det først som sist så man ikke får problemer.

 

Det er i utgangspunktet ikke farlig å koble til strømforsyninger med høy strøm-kapasitet så lenge de leverer riktig spenning. For høy spenning derimot er farlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å gi passporten egen strøm nei, med mindre man begynner å skru, noe jeg har lite lyst til :S

Leste rundt på laderene mine, og du har helt rett, problemet er at det bare gjelder laderene jeg allerede bruker.

Jeg blir nok nødt til å kjøpe en ny en, er det ett problem om den er 2.1/2.4amp når det står at 2amp er annbefalt? Jeg har ikke peiling på strøm

Det har absolutt ingenting å si om du velger 2.1 eller 2.4 ampere så lenge den leverer 5volt. Strømmen skyves ikke, men trekkes avhengig av lasten du kobler til. Det som derimot begrenser deg er automatsikringen på raspberry pien.

Det jeg anbefaler for eksterne harddisker uten egen strømforskyning er rett og slett en usb hub med egen strømforskyning.

 

Noe ligndende som dette skal fungere flott. Da kobler du 2 kabler mellom raspberry pien og huben. 1 kabel for å hente strøm fra hub til raspberry pi, og 1 kabel for å sende usb signalet fra raspberry pien til huben.

 

Her er et bilde for å illustrere

post-187645-0-77733300-1426673982_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...