Gå til innhold

Pc 11-14k, hovedsaklig gaming.


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny datamaskin i løpet av våren, og har begynt å se på oppsett. Foreløpig ser det slik ut:

 

https://prisguiden.no/liste/153056

 

De tyngste oppgavene jeg kommer til å bruke den til er nok spill. Jeg spiller de fleste typer spill, alt fra fps til simulatorer til mmorpgs. Selv om jeg ikke driver aktivt med dette i dag er det heller ikke utenklig at den vil bli brukt til noe bilde-/videoredigering. Jeg er på ingen måte noen ekstremklokker, men prøver gjerne å få til en moderat "hverdagsklokk" på maskinene mine.

 

Jeg har for (u)vane å kjøpe nye datamaskin relativt sjelden. Jeg synes det er veldig gøy å ha en god maskin når den er ny, men pleier å finne meg i å spille på dårlige settinger et par år, før jeg endelig tar meg råd til en ny. Derfor er det litt viktig at delene er av nokenlunde god kvalitet slik at de kan holde 3-4 år.

 

I oppsettet ovenfor har jeg gjort mitt beste for å iverta alle mine behov, men det er 4 år siden sist jeg var oppdatert på hardwaremarkedet, så setter pris på om noen som er mer oppdatert kan gi meg noen pekere.

 

Både hovedkort og psu er kanskje litt i overkant av hva jeg trenger, men jeg vurderer å gå til anskaffelse av en 4K skjerm i løpet av året, og da ser jeg for meg at jeg kjøper et gtx 970 til samtidig. Derfor vil jeg gjerne ha litt å gå på. Per i dag har jeg to 1080p skjermer, men spiller bare på en om gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som greit oppsett dette, 512GB er vel greit hvis du skal ha mange programmer, men spill gir vel ikke særlig bedre ytelse med SSD. Heller ikke filmer, så 256 GB burde holde en stund.

Takk for tilbakemeldingen!

 

Jeg er litt frem og tilbake på om jeg skal gå for 512GB eller 256GB. Tingen er at jeg stort sett ser filmer og serier på laptopen, så jeg trenger ikke så fryktlig mye plass på den stasjonære, men 256GB blir i minste laget, så om jeg går for det trenger jeg en snurredisk i tillegg. Med 512GB greier jeg meg fint med bare SSDen i et par år. Prisen på de to løsningene blir ikke så fryktlig forskjellig. For øyeblikket heller jeg derfor mot å gå for "idiot"-løsningen og ha alt på en SSD, selv om det som du nevner bare påvirker oppstart og loadetider i spill. Med 256GB og snurredisk vil jeg selvsagt få mye mer lagring for kronene, men siden resultatet bare ville blitt masse ubrukt plass spiller det mindre rolle. Og ikke minst er jeg så lat at jeg synes det er fint å slippe å sortere hva som skal på SSDen og hva som skal på snurredisken;)

Lenke til kommentar

Har du mulighet for litt dyrere PC?

 

Til ditt bruk, som du beskriver og at du vil den skal holde en stund, anbefaler jeg deg å kikke litt på 2011 plattformen til Intel.

Koster dog en smule mer, men du har den lengre, du får mer igjen på bruktmarkedet enn 1150 plattformen etc.

 

La opp samme liste unntatt CPU, HK og Ram. kommer på ca 2000kr mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...