Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontrollprøve matematikk BI V2015 - MET29103


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Er det flere enn meg som plages veldig ??? *oppgitt

Jeg trenger selv hjelp med oppgavene :(

 

lurer på om det er noen snille der ute som kunne delt oppgaven slik at jeg forstod litt mer, og slik at jeg kan se hvor det er jeg har gjort feil?

 

Har du gjort noen av oppgavene? kanskje vi kan sammarbeide litt?

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det flere enn meg som plages veldig ??? *oppgitt

Jeg trenger selv hjelp med oppgavene :(

 

lurer på om det er noen snille der ute som kunne delt oppgaven slik at jeg forstod litt mer, og slik at jeg kan se hvor det er jeg har gjort feil?

 

Har du gjort noen av oppgavene? kanskje vi kan sammarbeide litt?

 

Jeg har prøvd meg på oppgavene uten å lykkes.

Lenke til kommentar

 

OPPGAVE 5.

a) 99 815,8 Runder ikke av her så tror dette skal være ganske så korrekt

 

b) avdrag : 45 415,8 Renter : 54 400

 

c) 1 457 915,07

 

d) og e) vet jeg ikke hvordan jeg skal regne ut??

 

 

 

Kan du vær så snill vise utregningen din på 5a? Får det samme svaret som deg når jeg taster opplysningene inn på kalkulatoren, men når jeg bruker formelen får jeg 99 774,58 og jeg finner ikke ut av hvor feilen ligger.

 

Jeg har brukt formelen som nevnt ovenfor å tastet inn på kalkulator.. Hvordan har du kommet frem til to ulike svar?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg får virkelig ikke til Oppgave 5 :confused:

Noen som vil dele hvordan de løste den?

Hvis du leser tidligere kommentarer så står svarene der..

 

Ja, svarene. Men når jeg skal vise utregningen min , så får jeg ikke riktig svar.

 

Bruk av kalkulator og utregning på "manuell" metode gir to forskjellige svar. Vil tro at det på denne innleveringen skal anvendes manuell metode for å vise til utregning. Dermed vil 99.815,8 være feil i dette tilfellet.

Endret av Gennaro
Lenke til kommentar

 

 

OPPGAVE 5. 

a) 99 815,8    Runder ikke av her så tror dette skal være ganske så korrekt 

 

b) avdrag : 45 415,8    Renter : 54 400

 

c) 1 457 915,07 

 

d) og e) vet jeg ikke hvordan jeg skal regne ut?? 

 

 

 

Kan du vær så snill vise utregningen din på 5a? Får det samme svaret som deg når jeg taster opplysningene inn på kalkulatoren, men når jeg bruker formelen får jeg 99 774,58 og jeg finner ikke ut av hvor feilen ligger.

 

Jeg har brukt formelen som nevnt ovenfor å tastet inn på kalkulator.. Hvordan har du kommet frem til to ulike svar? 

 

 

Grunnen til at jeg fikk feil svar var nok at jeg regnet trinnvis, altså jeg fant først ut av (1,032^25*0,032) og det samme med nevneren (1,032^25-1), og deretter regnet jeg hele stykket.

 

Fikk omsider rett svar med formelen når jeg regnet hele stykket på kalkulatoren med en gang, altså tastet inn alt som sto i telleren og så delte på nevneren i parentes.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan vise meg utrekningen på 2d?

 

også lurer jg på hvordan dere har fått 2 svar på oppgave 2c.

der har jeg fått x^2=9

x^2=9 betyr at du må kvadrere begge sider for å få x.

 

Kvadratroten av 9 er 3 eller -3. ;)

 

jeg har gjort den på en annen måte, skal prøve å forklare så godt jeg kan:

 

først så flytter du over 2x-6/x og da får den minus tegn husk på det. og da blir hele uttrykket=0 ikke sant?

 

finner felles nevner og når jeg har funnet felles nevneren så sitter jeg igjen med -x^2+x+12/(x+2)x som er igjen det samme som (x+3)(x-4)/(x+2)x

 

også ganger jeg begge sidene med (x+2)x for å få vekk (x+2)x i nevneren

 

da har jeg igjen (x+3)(x-4)=0

 

og da kan du regne ut xene

 

x+3=0

x-4=0

 

;)

 

Endret av musikk
Lenke til kommentar

Noen som vil sammenligne svar?

Har fått disse svarene på oppg 4:

4A: -X+150

 

4B: X=80

 

4C: -0,5X+150+2000/X

 

4D: 165

 

4E: -x^2+120X-2000

 

4F: 60 & 1600

 

Har fått disse svarene på oppg 5:

 

5A: 99.774,58,-

 

5B: 45.374,58,- & 54.400,-

 

5C: 1.458.135,11,- 

 

5D: 2.676.451,15,-

 

5E: 1.218.316,04,-

har du mulighet til å legge ut hvordan du har kommet frem 1600 i fortjeneste? :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har klart å finne vendepunktet på 3c ved å dobbletderivere f(x) ? Når jeg dobbeltderiverer får jeg at f''(x) = 6x men hvordan skal jeg sette inn dette på en fortegnslinje og finne vendepunkt ?

6 er pluss, og x er 0 i 0, så tar du pluss tall i x så blir den positiv og minus tall gir negativ og vende punktet er 0 :) slik har jeg regnet den ut iallfall :)

Endret av musikk
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har klart å finne vendepunktet på 3c ved å dobbletderivere f(x) ? Når jeg dobbeltderiverer får jeg at f''(x) = 6x men hvordan skal jeg sette inn dette på en fortegnslinje og finne vendepunkt ?

 

6 er pluss, og x er 0 i 0, så tar du pluss tall i x så blir den positiv og minus tall gir negativ og vende punktet er 0 :) slik har jeg regnet den ut iallfall :)

Tusen takk , jeg gjorde det samme men ble forvirret så måtte forsikre meg .

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man regner ut 4F? Hvordan regner vi ut for hvilken verdi av x er fortjenesten maksimal, ser dere skriver 60 men klarer ikke å finne formelen for dette. Hvordan regner vi ut fortjenesten ?

Du bruker formelen x = b/2a = 60 

 

Deretter regner du ut P (60) = 8800

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan man regner ut 4F? Hvordan regner vi ut for hvilken verdi av x er fortjenesten maksimal, ser dere skriver 60 men klarer ikke å finne formelen for dette. Hvordan regner vi ut fortjenesten ?

 

Du bruker formelen x = b/2a = 60 

Deretter regner du ut P (60) = 8800

Tusen takk for god forklaring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...