Gå til innhold

trenger hjelp til å finne min retning på stien av uendelige veier


Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg går på videregående, studiespesialisering og er nå på andre året. Får gode karakterer på skolen og jobber hardt. favorittfagene mine har alltid vært naturfag og matte, men er og veldig glad i å løse problemer på en måte. Er og glad i spenning og har derfor lenge vurdert etterforsker.

 

Men så er jeg og veldig glad i å reise, og hadde elsker å ha en jobb der jeg får reist litt. Har også lyst på en jobb der jeg tjener en del sånn at jeg kan reise mye. Jeg lurte derfor på om noen vet om en jobb der du tjener bra og får reise?

Er villig til å jobbe hardt for å oppnå det, og har vurdert litt å bli pilot og, men er redd for å ikke lykkes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :) Jeg går på videregående, studiespesialisering og er nå på andre året. Får gode karakterer på skolen og jobber hardt. favorittfagene mine har alltid vært naturfag og matte, men er og veldig glad i å løse problemer på en måte. Er og glad i spenning og har derfor lenge vurdert etterforsker.

 

Men så er jeg og veldig glad i å reise, og hadde elsker å ha en jobb der jeg får reist litt. Har også lyst på en jobb der jeg tjener en del sånn at jeg kan reise mye. Jeg lurte derfor på om noen vet om en jobb der du tjener bra og får reise?

Er villig til å jobbe hardt for å oppnå det, og har vurdert litt å bli pilot og, men er redd for å ikke lykkes

 

Det er ganske mange alternativer du kan ha om du har gode karakterer. Jeg tror kanskje legefaget kunne vært noe for deg om du har toppkarakterer. Som lege kan du lett arbeide i leger uten grenser og på den måten kan du reise verden rundt og hjelpe folk.

 

Spørsmålet du må stille deg er: Hva slags jobb kan jeg tenke meg å arbeide med over tid?

 

Jeg tror de fleste synes det høres spennende ut å reise verden rundt, men til slutt ønsker man å slå seg til ro. Da er det kjipt å ha en utdanning som innebærer reising, turnusarbeid og som ikke gir rom for familieliv og tid med venner. Da ender man lett opp som en trist og deppa person selv om intensjonen var god.

 

Sykepleier er og et stabilt og trygt yrke som også gir rom for å reise med leger uten grenser. Det er riktignok ikke et tipp topp lønnsyrke, men det er jo potensialet for å få dagjobber selv om de er få.

Lenke til kommentar

 

Hei :) Jeg går på videregående, studiespesialisering og er nå på andre året. Får gode karakterer på skolen og jobber hardt. favorittfagene mine har alltid vært naturfag og matte, men er og veldig glad i å løse problemer på en måte. Er og glad i spenning og har derfor lenge vurdert etterforsker.

 

Men så er jeg og veldig glad i å reise, og hadde elsker å ha en jobb der jeg får reist litt. Har også lyst på en jobb der jeg tjener en del sånn at jeg kan reise mye. Jeg lurte derfor på om noen vet om en jobb der du tjener bra og får reise?

Er villig til å jobbe hardt for å oppnå det, og har vurdert litt å bli pilot og, men er redd for å ikke lykkes

 

Det er ganske mange alternativer du kan ha om du har gode karakterer. Jeg tror kanskje legefaget kunne vært noe for deg om du har toppkarakterer. Som lege kan du lett arbeide i leger uten grenser og på den måten kan du reise verden rundt og hjelpe folk.

 

Spørsmålet du må stille deg er: Hva slags jobb kan jeg tenke meg å arbeide med over tid?

 

Jeg tror de fleste synes det høres spennende ut å reise verden rundt, men til slutt ønsker man å slå seg til ro. Da er det kjipt å ha en utdanning som innebærer reising, turnusarbeid og som ikke gir rom for familieliv og tid med venner. Da ender man lett opp som en trist og deppa person selv om intensjonen var god.

 

Sykepleier er og et stabilt og trygt yrke som også gir rom for å reise med leger uten grenser. Det er riktignok ikke et tipp topp lønnsyrke, men det er jo potensialet for å få dagjobber selv om de er få.

 

Dette svaret er jo helt korka, og du er jo ikke i nærheten av og høre på det trådstarter sier. Hvorfor i all verden foreslår du sykepleien til en som er interessert i å reise, glad i matte og naturfag, og i tilegg ønsker å tjene bra?

 

Nei, i og med at du er glad i matte og naturfag seiler siv.ing frem som et godt alternativ. Her kan du ende opp i mange forskjellige bransjer, og dermed "utsette" valget av yrket noen år. En meget bred utdannelse. Startlønn er god, mulighet for å avansere bra i lønn, samt det finnes mange jobber som fordrer mye reising.

 

Siv.øk (f.eks NHH) har mange av de samme fordele. Men i og med at du er glad i å løse problemer, tror jeg du kan finne mye spennende innenfor ingeniør/sivilingeiør linjene!

Lenke til kommentar

Dersom du med glad i å reise meiner at du er glad i å sjå nye plassar og ikkje at du er glad i å sitte i bil/buss/tog/fly/båt så bør du definitivt finne deg eit stabilt yrke der du tjener godt nok til å ha råd til å ta deg fri eller reise bort i feriane.

 

Som pilot vil du få reise til mange land, men du vil skjeldan få sjå noke spennande. Enten blir det berre å lande på flyplassen og deretter flyge tilbake, eller i beste fall så blir du kjøyrt bort til eit flyplasshotell der du må hive deg til sengs før neste flygning.

Å kombinere ei flygning til USA med shooping weekend i New York er med andre ord svært usannsynleg at du får til.

Så den einaste fordelen med å være pilot er at du nok kan få tak i billige flybillettar.

 

Etterforskar er det desverre litt vanskelig å planlegge å bli, i alle fall om det er snakk om politietterforskar. Då må du søke vanlig opptak på politihøgskulen og deretter bli anbefalt vidareutdanning i kriminalteknikk.

Det er sjølvsagt muligheiter som forsker/teknikker å få jobb med å analysere prøver og liknande, men dette er nok ikkje særlig spennande arbeid.

 

Mitt råd er at du setter deg ned å ser på kva type arbeid du helst vil ha, deretter ser du på om du har karakterane/eigenskapane til å ha ein slik jobb. Grunnen til dette er at dersom du finner eit spennande fagfelt så gir det motivasjon som gjer at du lettare kan skaffe deg dei karakterane/eigenskapane som du treng.

Typiske spørsmål du bør stille deg er:

 

-Vil du jobbe mest sjølvstendig eller i team?

-Vil du ha ein jobb med mykje kunde/klient kontakt?

-Vil du ha ein fysisk eller teoretisk jobb?

 

Dei fleste jobbar vil sjølvsagt inneholde ein mellomting, men det kan være greit å tenke litt over kva fordeling du er mest komfortabel med. Du bør f.eks. ikkje utdanne deg til lege sjølv om du er aldri så smart dersom du hater sjuke folk, eller utdanne deg til revisor dersom du helst vil ha ein fysisk jobb. Det finst sjølvsagt unntak, men som hovedregel bør du tenke over kva du vil jobbe som og deretter velge utdanning basert på kva type jobb som det er sannsynleg at du får.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe godt forslag til hva du bør studere. Men du bør antakelig ikke bli pilot. Det er for det første en veldig dyr utdannelse. I tillegg fører det til et vanskelig arbeidsmarked med ugunstige arbeidstider. Og som Atlanterhavet sier, kan du ikke regne med at jobben lar seg kombinere med ferie. Jeg vet lite om hvordan det er å være etterforsker, men antakelig er det ikke som CSI på TV og vil kanskje ikke inneholde den spenningen som mange ser for seg.

 

 

Siv.øk (f.eks NHH) har mange av de samme fordele. Men i og med at du er glad i å løse problemer, tror jeg du kan finne mye spennende innenfor ingeniør/sivilingeiør linjene!

 

Vi som studerer på NHH tror også at vi løser problemer, men riktignok av en annen karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...