Gå til innhold

Elektroingeniør spørsmål


Anbefalte innlegg

Går for tiden produksjonsingeniør (maskiningeniør) ved NTNU, men savner elektro og vil gjerne begynne på elektronikk ved enten UiS eløer UiA.

Np har det seg slik at jeg ikke er den flinkeste i fysikk, hadde kun fysikk 1 og fikk karakterer mellom 3 og 4.

Her får jeg C i matte, men D i mekanikkfag. Jobber mye, men er dessverre langt ifra flink...

Har hørt at elektro er veldig vanskelig og at mange, opptil 60%, slutter igjen..

Ut fra det jeg har skrevet, tror dere at jeg har en sjangs på en slik linje?

Hører og gjerne erfaringer fra andre som er gått det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har alerede kommet inn på NTNU, og du ser ut til å klare deg gjennom det, selv om karakterene kunne vært bedre. Så jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle klart elektro på UiA eller UiS. Så lenge man legger ned tid og bruker ressursene man har til rådighet godt. Elektro er vanskelig ja, men jeg våger å påstå at alle andre linjer også er vanskelige (vel, så har man jo indøk). 60% frafall har jeg aldri hørt noe om. Gjennomsnittlig er det rundt 55% som fullfører et vilkårlig ingeniørstudie på normert tid.

 

Har du tenkt på å fortsette på NTNU, bare bytte linje? De to første semestrene på siv.ing. linjene har en god del like emner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk gode karakterer på vgs, men mest i billige fag som RLE osv, men hadde 5 i R1 og R2 :)

Har ikke tenkt å fortsette på NTNU siden elektrolinja her ikke helt er den typen elektro jeg vil jobbe med... Eleltro i mobiltelefoner er ikke helt mitt interesseområde ;) Ser mest på UiA.

Var en eller annen høgskole der de hadde et sånt frafall..

Lenke til kommentar

Studerer automasjon og signalbehandling ved UiS og er veldig fornøyd med studiet. Man har selvsagt mye matematikk, men man ser jo at det er mye av den samme matematikken som går igjen i de elektrorettede fagene. Du må dog ha en god porsjon motivasjon da det tidvis i studie er mye obligatoriske arbeid. Når det kommer til bacheloren så er det ganske "godt og blandet", der man har litt signalbehandling, litt elektronikk, litt regulering/styring osv. Masteren legger vekt på signalbehandling og automatisering, der automatiseringsbiten i stor grad er rettet mot roboter.

Lenke til kommentar

Fikk gode karakterer på vgs, men mest i billige fag som RLE osv, men hadde 5 i R1 og R2 :)
Har ikke tenkt å fortsette på NTNU siden elektrolinja her ikke helt er den typen elektro jeg vil jobbe med... Eleltro i mobiltelefoner er ikke helt mitt interesseområde ;) Ser mest på UiA.
Var en eller annen høgskole der de hadde et sånt frafall..

Det er jo Energi og miljø som er «elektro» på NTNU.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

Fikk gode karakterer på vgs, men mest i billige fag som RLE osv, men hadde 5 i R1 og R2 :)

Har ikke tenkt å fortsette på NTNU siden elektrolinja her ikke helt er den typen elektro jeg vil jobbe med... Eleltro i mobiltelefoner er ikke helt mitt interesseområde ;) Ser mest på UiA.

Var en eller annen høgskole der de hadde et sånt frafall..

Det er jo Energi og miljø som er «elektro» på NTNU.

 

Elektroktronikk: svakstrøm (integrerte kretser etc)

Energi og miljø: sterkstrøm

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fikk gode karakterer på vgs, men mest i billige fag som RLE osv, men hadde 5 i R1 og R2 :)
Har ikke tenkt å fortsette på NTNU siden elektrolinja her ikke helt er den typen elektro jeg vil jobbe med... Eleltro i mobiltelefoner er ikke helt mitt interesseområde ;) Ser mest på UiA.
Var en eller annen høgskole der de hadde et sånt frafall..

 

Det er jo Energi og miljø som er «elektro» på NTNU.

 

Elektroktronikk: svakstrøm (integrerte kretser etc)
Energi og miljø: sterkstrøm

 

Jeg vet ikke hva «elektroktronikk» er ( :p ), men det gamle elektronikk-studiet – som er det mest typiske for svakstrøm – heter nå Elektronisk systemdesign og innovasjon.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg har en bachelor i elektronikk fra Høyskolen i Vestfold.

 

Noe var vanskelig, noe var lett. Selv jobbet jeg ikke noe særlig hjemme, men satt på skolen noen ganger med klassekamerater for å gjøre obligatoriske oppgaver i gruppe. Men det var også dager da vi bare gikk på skolen for å trene (løfte vekter altså), og så gikk vi hjem igjen uten å gå på forelesninger.

Siste året hadde jeg en 50% stilling ved siden av skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...