Gå til innhold

Fiber-TV fra Telenor på egen router?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring eller råd for hvordan man kan få Fiber-TV fra Telenor til å fungere på egen router? Det skal visst være mulig, - og jeg får det NESTEN til, - men bildet fryser etter noen minutter...

 

Etter en del dårlig erfaring med routerne fra Telenor forsøker jeg nå å sette opp hjemmenettverket med en ASUS RT-AC66U router. Kobler den rett i fiberboksen. Internett fungerer da uten problemer. Så kobler jeg også kabelen til TV-dekoderen rett i routeren. Får først svart bilde, - men etter å ha fikset litt på IPTV-innstillingene på ASUSen (se vedlagte skjermdump), kommer TV-bildet også opp. Problemet er at bildet fryser etter noen minutter. Hvis jeg skifter TV-kanal på dekoderen, kommer TV-bildet i gang igjen, - men etter noen minutter fryser det på nytt.

 

Noen som har erfaringer eller råd?

post-357502-0-09503600-1425145578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Live tv leveres med multicast. Routeren din må ha støtte for dette, gjerne inkludert igmp fast leave og explicit host tracking slik at du kan ha flere STB hengene på uten at de går i beina på hverandre. Mange switcher og routere håndterer multicast som broadcast og vil floode resten av portene. Det pleier gå dårlig om du har mix av 1Gb og 100Mb enheter.

 

Video on demand bruker en relativt spesiell tolkning av RTSP, mulig du kan få det til med port forwarding eller "default server" eller DMZ. Men da kun for en STB.

 

Hvilke issue er det du har med routerne fra Telenor? Vil tro det er kortere vei til mål å henge ASUS'en bak Zyxel'en om det er annen wlan du først og fremst er ute etter.

Lenke til kommentar

Problemet med routeren fra Telenor (Zyxel P8702N) er at den ikke gir WLAN i hele huset. Jeg har prøvd å koble på div. ulike kablede aksesspunkter, repeatere etc, - men uansett blir ting ustabilt. Med Asusen som router fungerte ting veldig mye mer stabilt og rask.

 

Jeg har også forsøkt å sette Zyxelen som første ledd ved å sette den i bridge modus og Asusen deretter som router. Det fungerte fint for internett, - men ikke for TV. Hvis jeg koblet dekoderen til Asusen ble bildet svart. Hvis jeg koblet dekoderen til Zyxelen (i bridge modus), gikk det greit i noen minutter, før bildet frøs, - på samme måte som nevnt ovenfor. På Telenor kundeservice sa de at jeg egentlig ikke skulle trenge Zyxelen hvis routeren kunne håndtere IPTV, - så derfor forsøkte jeg ikke noe mer på dette oppsettet.

 

Asusen skal kunne håndtere multicast, - se skjermbildet jeg la ved i første posten.

Lenke til kommentar

har fått dette problemet selv, å det er pga Telenor har begynt å rulle ut tv signal på IGMPv3 (mot v2 før) i deler av landet (skal ut over hele i løpet av kort tid)

 

Jeg jobber med dette som montør for EltelSønnico til daglig og har pratet med teknikkerene i Telenor, Asus routeren står at støtter v3, så hvorfor det bare virker med Telenor sitt modem har de ikke noen god forklaring på

 

skal forske mer på dette selv, for liker ikke Telenor modemet (selvom det er helt kurrant for personer med "normale" behov)

 

vist noen kan mye om IGMP så kom gjerne med forslag til hva som kan prøves av instillinger/custom firmware på routeren for å få full støtte for IGMPv3

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

har fått dette problemet selv, å det er pga Telenor har begynt å rulle ut tv signal på IGMPv3 (mot v2 før) i deler av landet (skal ut over hele i løpet av kort tid)

 

Jeg jobber med dette som montør for EltelSønnico til daglig og har pratet med teknikkerene i Telenor, Asus routeren står at støtter v3, så hvorfor det bare virker med Telenor sitt modem har de ikke noen god forklaring på

 

skal forske mer på dette selv, for liker ikke Telenor modemet (selvom det er helt kurrant for personer med "normale" behov)

 

vist noen kan mye om IGMP så kom gjerne med forslag til hva som kan prøves av instillinger/custom firmware på routeren for å få full støtte for IGMPv3

Hei, jeg har plutselig fått samme problem. Bruker asus RT-N66U ruteren. Alt har fungert bra fram til i forrige uke, men nå fryser bildet hvert 5 min. Har noen funnet noe løsning?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, Ser ut som om siste versjon av router firmware har løst problemet. Jeg kjører nå Version  3.0.0.4.378.6065 fra 2015.05.29. Nå ser det ut som både tv og internett fungerer.  Bruker følgende innstillinger på router:

Fantastisk. Ja, det ser jammen ut til å fungere nå. Takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har brukt det siste oppsettet som kimhdahl kom med, men nå idag byttet jeg dekoder å da fikk jeg ikke klokka opp i dekoderen, så jeg bytta tilbake til den gamle dekoderen, å da virka ikke klokka der heller åsså funker bare viasat4. Ingen andre kanaler. Har resat både router og dekodere. Noen forslag eller andre som plages med det samme problemet? 

Lenke til kommentar

virka fortsatt ikke på Asus RT-AC66U (merkelig at de fikser N før AC ?)

 

Edit: fikk det til å virke nå, men det er bare idiotisk at det faktisk gjør det? jeg satt opp LAN4 som iptv på Asus routeren, koblet fra den porten til WAN på telenor modemet, og iptv tuner i telenor modemet, da virket det 

 

Noen som kan svare på hvorfor dette virker?

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det...

Telenor ble sist vinter tvunget til å åpne fibernettet sitt til andre aktører (f.eks. Nextgentel). Da måtte de også oppgradere nettet sitt fra IGMPv2 til IGMPv3 (vet ikke helt hva dette betyr). 

Problemet da er at TVboksene deres ikke har støtte for IGMPv3. Derfor må det være en ruter imellom som oversetter fra IGMPv3 til IGMPv2.

Så da holder det ikke at en ruter støtter både IGMPv3 og IGMPv2, den må også oversette imellom disse.

Lenke til kommentar

STB trenger å vite klokka for å fungere skikkelig.  193.212.1.10 <-- som ntp server må deles ut med DHCP serveren i routeren deres.  Det blir ikke delt ut av Telenor sine DHCP servere, men av Zyxel routerene.

 

IGMPv3 skal være bakoberkompatibelt med IGMPv2.  Ikke behov for å oversette.  Koble STB rett i ONT så kan du se om kanalbytte fungere der for å etterprøve påstanden min. :)

Lenke til kommentar

Ok. Enig i at STB ikke får klokkeslett fra andre enheter enn Telenors ZyXELrutere, og at dersom man har en splitter ny STB/nullstillt STB så må man koble denne til ZyXEL for å få rett klokkeslett.

 

Når den derimot har fått klokkeslettet inn på STB, så går det å sette STB rett i ONT. Da får man bilde i 5min før det fryser. Bytter man kanal, fungerer det i 5 nye minutt. På akkurat samme måte som når man har en annen ruter enn ZyXEL.

 

Denne problematikken dukket opp nøyaktig samtidig med IGMPv3 oppgradering. Før dette, fungerte det å ha STB via annen ruter enn ZyXEL, eller STB rett i ONT (men måtte fortsatt koble STB til ZyXEL 1 gang for å få klokkeslett). Så klarer ikke se hvorfor dette skulle ha noe med klokkeslettet på STBen å gjøre.

 

At ZyXEL oversetter fra IGMPv3 til v2 og motsatt er noe jeg er blitt fortalt (fra noen jeg anså som sikre kilder), men mulig det var en forenklet forklaring.

 

Det jeg vet er at STB benytter IGMPv2, og at umiddelbart etter nettet ble oppgradert til IGMPv3, dukket problematikken opp med at bildet fryser hvert 5.min om man ikke har en ZyXELruter mellom STB og ONT.

Lenke til kommentar

bildet virker IKKE direkte i ont lengre, da virker bildet i 5min om gangen grunnet man ikke får "oversatt" signalet

 

men jeg har fått det til å virke direkte i Asus'en nå :D både bildet og menyer

 

man aktiverer iptv delen som vanlig, men man velger IKKE noen port, for det som skjer når man velger en port til å bruke IPTV med på Asus routeren så får man bare en ip adresse direkte ut på nett (altså samme som å koble rett i ont)

 

kan ikke forklare HVORFOR menyene virker da, for de tok over ett døgn før begynte å virke som normalt, først fikk jeg bare bildet, men ingen tv guide osv

 

her er hvordan mitt oppsett er nå, da får iptv tuneren en LOKAL ip adresse istedenfor egen ekstern ip

har også lagt inn Telenor sin klokke oppdaterings adresse, men skal ikke si om dette påvirker resultatet, gjorde det bare "for sikkerhets skyld"

 

post-7916-0-06385400-1442700598_thumb.png

 

post-7916-0-74946300-1442700598_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for alle tips her. Har fått min Asus RT-AC68U til å funke med tuneren fra Telenor nå. Har Firmware Version:3.0.0.4.378_8258 .

 

Men sliter med klipping og småfrysing av lyd og bilde ved høy netttrafikk (torrents etc) har 100/100 fiber og linja er på ingen måte maksa ut fordi jeg kjører limiter på trafikken. Skjønner ikke helt hvorfor båndbredde trafikken slår inn på iptv delen. Flere som sliter med dette? evt noen som har noen tuningstips? cpu og minne på routeren ser helt greit ut, cpu1 ligger rundt 50-60% og minnebruk rundt 60 av 250.

Endret av Kåre Krapp
Lenke til kommentar

Testet jeg også, ser ut til å fungere fint. Eneste er at klokkeslettet ikke vises i display på STB, selv om klokkeslettet i TVmenyen er korrekt. TVmenyen ser også ut til å henge seg opp av og til.

 

Obs. Måtte endre DHCPpoolen til 10.0.0.1-10.0.0.137

 

Ah ok, Jeg har ikke endra poolen men husker at zyxelen brukte den ja. Men sliter du også med litt småhakking på lyd og bilde? Eller funka det greit etter du endra poolen? .  Popper også opp ett lite vindu av og til fra tuneren som sier dårlig bildekvalitet eller noe slikt. Jeg vurderer å bytte ut switchen bak tven. Får teste med kabel utenom switch og rett i tuner først. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...