Gå til innhold

Skal bruke Plex, men trenger jeg en ny pc?


Anbefalte innlegg

Har lekt litt rundt med Plex, Kodi og Mediabrowser de siste dagene og kommet fram til at Plex blir min neste løsning for å se tv serier/filmer.

 

Det jeg ønsker er å spille av i 1080p med 5.1 lyd (har et hjemmekinoanlegg). Ønsker også å streame til nettbrett en og annen sjelden gang når jeg ikke er hjemme.

Jeg har:

  • en 1 år gammel Raspberry Pi som ligger og støver
  • en router med USB som kan takle en USB harddisk
  • en USB harddisk
  • en bærbar PC som jeg bruker en del og foretrekker om den ikke må være koblet til hjemmekinoanlegget.
  • en Playstation 4 med Plex app innstallert.

Spørsmålet er helt enkelt:

Kan jeg feks koble USB harddisken i routeren og be Plex hente media derfra og la PS4 gjøre jobben?

 

Eller kan jeg sette opp Pi'en med USB harddisken og la PS4 streame derfra, eller vil det bli for svak ytelse? (jeg hadde en gang XBMC innstallert på nevnte Pi, men syntes ting gikk altfor tregt)

 

Er det forresten serveren eller klienten som "tar jobben"?

Om jeg må kjøpe noe, holder det da med en billig NAS f.eks? Ser de varierer voldsomt i pris. Hadde håpet å unngå å kjøpe en ny PC.

 

Håper på litt hjelp her!

På forhånd takk

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg feks koble USB harddisken i routeren og be Plex hente media derfra og la PS4 gjøre jobben?

 

Eller kan jeg sette opp Pi'en med USB harddisken og la PS4 streame derfra, eller vil det bli for svak ytelse? (jeg hadde en gang XBMC innstallert på nevnte Pi, men syntes ting gikk altfor tregt)

 

Er det forresten serveren eller klienten som "tar jobben"?

 

 

Jeg hadde akkurat skrevet et langt svar her, men så klarte jeg å klabbe til så alt ble borte så du får nøye deg med en kortversjon nå dessverre. Tar forbehold om at jeg ikke har en PS4 og ikke har all verdens erfaring med Plex.

 

1) Plex-server fungerer gjerne i 2 ulike moder. I begge tilfeller som mediebibliotek, men under avspilling kan enten a) medie/video sendes direkte til klienten som spiller av, eller b) medie/video transkodes til et støttet format av klienten for det sendes. Alternativ b) er nokså krevende for en CPU og du vil ikke finne noen billig-NAS som kan transkode feks en BluRay-kopi på 40GB på direkten. For transkoding gjøres altså mye av jobben på serveren. Du sier ikke så mye om den bærbare PCen din, så det er ikke mulig her og nå å si om den er i stand til å håndtere jobben som Plex-server med transkoding.

 

2) Jeg har som sagt ikke PS4, og heller ikke all verdens erfaring med Plex, men det jeg har vært borti er at Plex krever både server og klient. Jeg vet ikke om du kan kjøre begge deler på PS4 samtidig. Om du kan det, så burde det være mulig å kople en USB-disk med feks videoer til ruteren din og dermed bruke PS4 til å bla i mediebiblioteket og se film/høre musikk, ellers blir det vanskelig.

 

3) Egentlig ikke svar på noe spørsmål, men en kommentar. Jeg har bred erfaring med RPi og kan nevne at software/firmware til disse har hatt en stor forbedring opp igjenom. Spesielt for rundt et år siden ble det gjort noen større forbedringer som gjør at det å bruke Kodi er en ganske så fin opplevelse. På tidligere modeller av RPi (RPi1 - A/B/A+/B+) går det veldig så glatt å bla rundt i menyer o.l., men kan oppleves som litt hakkete å gjøre dette samtidig som man spiller av musikk/film. (Har ingen slik opplevelse hvis ikke noe medie spilles av). De aller fleste RPi-er kan overklokkes relativt heftig (standard 700MHz på CPU kan nesten alltid overklokkes til 1000MHz, gjerne opp til 1100 - 1200MHz). I tillegg bør man velge skins i Kodi som er litt lettdrevne. Amber ser etter min mening veldig bra ut, samtidig som det er lett. Selv kjører jeg Aeon Nox, som er litt tyngre å drive, men har fler fine finesser som jeg liker. Og på mine RPi glir disse kjempefint. RPi spiller også lett av 1080p-materiale (også rene BluRay-kopier uten ekstra komprimering), men har noen begrensninger. Mest verdt å nevne er: a) støtter maks 5.1 audio og også da bør/må du ha TV/anlegg som takler passthrough på lyd, b) støtter maks 1080p, så om du ser for deg å bygge opp et mediesenter som skal håndtere feks 4k-materiell så må du se på noe annet. Her er en video som viser status for ca. 1 år siden:

- i dag glir ting enda bedre.
Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar :)
Min bærbare skal nok klare jobben som Plex server, i5-2450M, GT635M og 4GB minne. Grunnen til at jeg ikke sa så mye om den er at den er nettopp bærbar, jeg har den med meg litt rundt omkring og sitter gjerne med den i sofaen, så jeg ønsker så fremst det lar seg gjøre å ikke blande den inn så mye.

Mulig jeg må prøve meg litt fram når det gjelder min RPi da, det er en model B Rev 2 om det sier deg noe. Kanskje klokke prosessoren noe og installere seneste versjon av Kodi.

 

Når det gjelder PS4 tror jeg den bare kan kjøre som klient.

 

Har akkurat flyttet så jeg ser for meg å få dette på plass i løpet av de nærmeste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...