Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal lage hjemmeside


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage en hjemmesiden som jeg skal legge ut på internett(gratis .tk domener på www.dot.tk !!! jeg har registrert www.andreaslien.tk)

 

Men hvilkne programmer burde jeg bruke for å lage hjemmside? Her front page xp, men det er jeg ikke så veldig begeistret for, ligner ganske mye på word(bare litt forbedret da)

Og er det noen sider jeg kan besøke for å få tips og råd til å lage hjemmeside?

 

Har WS_FTP til å laste opp internett siden med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil vel egentlig anbefale deg å lære deg html. Du kan gjøre mye bra med visuelle editorer som frontpage, men alle de virkelig fine sidene er laget av folk som kan kode litt for hånd (og tegne, gjerne i photoshop).

 

Linker:

w3schools - den "offisielle" ressursen

Innføringskrurs fra HIA (på norsk)

 

Det finnes en dullion linker, men den norske er enkel og grei, og w3schools har alt man trenger når man kan litt

Lenke til kommentar
MS produktene er kjent for å lage fryktelig mye unødvendig kode.

Dette gjelder ikke i så høy grad lenger. Da fp var på det værste var dreamweaver minst like ille...

Det største problemet med fp nå er designbegrensningene det setter i forhold til dw samt litt for mye EI spesifik kode

Lenke til kommentar
MS produktene er kjent for å lage fryktelig mye unødvendig kode.

Det største problemet med fp nå er designbegrensningene det setter i forhold til dw samt litt for mye EI spesifik kode

Designbegrensninger? Her må du spesifere gutt!

Trådstarter: Om du ikke gidder å sette deg ned å lese side på side med forklaringer av HTML-koding (som er å anbefale dersom du har tenkt å gjøre litt utav det), er MSFP og DW sikkert de beste alternativene for deg.

Får du masse feilo og slikt du ikke finner utav, kan det though være greit å gå inn å feilsøke koden selv, og da må du nesten kunne litt koding selv.

Lenke til kommentar

Å sammen ligne Frontpage og Dreamweaver er en forbrytelse. DW er et meget, i forhold til hvor lett det er å bruke, kraftig verkøy for å skrive dynamiske sider. Du kan fint kombinere egen kunnskap med programmet.

Skulle likt å se Frontpage skrive ASP VbScript, ASP javascript, ASP.NET C#, ASP.NET VB, Coldfusion, JSP og PHP.

Det er heller ikke vansklig, oversiktlig og lettfattlig grensesnitt. Begynte selv i DW med 0 kunnskap om Asp, etterhvert kjøpte jeg en enkel bok om asp det. Og så er det lett å la dreamweaver gjøre groverbeidet, og så tar man seg selv de små "fancy" funksjonene, ikke store greine, men allikavel er imponert over hvordan dette verktøyet funker for en som aldri har sett html koder og de som begynner så snuse på asp koder.

Eneste ulempen er prisen :grine: , men FP er ikke i nærheten, med mindre man har en del kunnskap i feks. asp.

DW er det kraftigste WYSIWYG programmet jeg sett så langt.

 

-Christian (tar forebehold om skrivefeil etter 6 timer i strekk foran maskina...)

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale at du lærer deg å bruke Dreamviewer og gjerne Adobe Photoshop. Med disse to redskapene kan du lage meget avanserte og stilfulle hjemmesider.

 

Når du har lært deg hvordan HTML fungerer, så kan du begynne å se litt på serverside skriftspråk som f.eks PHP og ASP som blandt annet vil gjøre det lettere å oppdatere hjemmesiden din.

 

Av egne erfaringer har jeg funnet ut at Frontpage ikke er noe særlig tess, da sidene som ble laget i dette programmet som oftest blir seende meget dårlige ut i andre browsere enn internet explorer.

 

Et annet tips jeg kan gi deg er at når du først har fått laget det en hjemmeside, så bør du kjøre den igjennom http://validator.w3.org slik at du kan se hvordan du kunne gjort koden bedre!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...