Gå til innhold

Studere i Tyskland


ProjectA

Anbefalte innlegg

Har søkt litt omkring på nettet for studie i Tyskland. Finner ikke en "god" kilde til informasjon og synes at ANSA ikke har tilstrekkelig med informasjon for studie i Tyskland. SONOR tilbyr kun hjelp til de som skal søke inn i engelsk språklige land som USA, England og Australia. Linjen som jeg ønsker å søke meg inn i er nemlig internasjonal markedsføring. Noen som kan gi en hjelpende hånd? :)

 

Hvilken by i Tyskland som jeg ønsker å studere i, spiller ingen rolle for meg.

 

Setter pris på alle svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nylig et utvekslingsopphold på Universität Mannheim. Byen ligger omtrent der statene Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz og Hessen møtes, altså sør-vest i landet. Skolen er angivelig Tysklands beste business-skole og tilbyr kurs i markedsføring, strategi, ledelse og liknende. Mange av kursene er på engelsk, men du må også være villig til å studere på tysk og velge kurs i andre fagområder, da det ikke er mulig å fylle en bachelorgrad med bare MAN-kurs på engelsk.

 

De MAN-kursene jeg selv hadde, som du kanskje er interessert i, var MAN301: International and Strategic Management og MAN352: Human Resources Management. Jeg trivdes der, men det du bør være oppmerksom på, er at kursopplegg, undervisning og eksamener er lagt opp på en måte som ofte oppleves som uvant for en nordmann.

 

Da jeg fikk plass gjennom min norske høyskole, vet jeg ikke hvordan opptaksprosessen fungerer for de som vil ta hele graden sin der. Min tyske venn sier at opptakskravene er forholdsvis høye. For øvrig traff jeg også BI-studenter der, men jeg vet ikke hvilket studium de kom fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker du å ta hele graden i Tyskland?

 

BI tilbyr så vidt jeg husker bachelor i Internasjonal Markedsføring med ett år (semester?) utveksling, kanskje det er mulig å velge Tyskland?

Det stemmer. BI er for øyeblikket mitt siste utvei for utdanning. Så jeg ønsker å ha hele graden i Tyskland som tilbyr internasjonal markedsføring.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nylig et utvekslingsopphold på Universität Mannheim. Byen ligger omtrent der statene Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz og Hessen møtes, altså sør-vest i landet. Skolen er angivelig Tysklands beste business-skole og tilbyr kurs i markedsføring, strategi, ledelse og liknende. Mange av kursene er på engelsk, men du må også være villig til å studere på tysk og velge kurs i andre fagområder, da det ikke er mulig å fylle en bachelorgrad med bare MAN-kurs på engelsk.

 

De MAN-kursene jeg selv hadde, som du kanskje er interessert i, var MAN301: International and Strategic Management og MAN352: Human Resources Management. Jeg trivdes der, men det du bør være oppmerksom på, er at kursopplegg, undervisning og eksamener er lagt opp på en måte som ofte oppleves som uvant for en nordmann.

 

Da jeg fikk plass gjennom min norske høyskole, vet jeg ikke hvordan opptaksprosessen fungerer for de som vil ta hele graden sin der. Min tyske venn sier at opptakskravene er forholdsvis høye. For øvrig traff jeg også BI-studenter der, men jeg vet ikke hvilket studium de kom fra.

 

Takk for et flott svar! :) Har nemlig lyst å ta slike fag i utdanningen. Har lyst å ta akkurat internasjonal markedsføring og ikke andre linjer som ligner (f.eks international management eller international buiness). Og det er nemlig dette jeg sliter med å finne i Tyskland. Kjenner du til noen organisasjoner som kan hjelpe meg (som SONOR eller ANSA) for å komme i gang med søknadsprosessen?

Lenke til kommentar

Nei, jeg kjenner ikke til noe slikt. Men vær klar over at markedsføring, ledelse og business henger tett sammen. Selv om du finner et studium som heter internasjonal markedsføring, er det antakelig liten til ingen forskjell fra et studium som heter bare markedsføring eller internasjonal ledelse. I Mannheim hører markedsføring og ledelse under Fakultät für Betriebswirtschaftslehre.

Lenke til kommentar

Om du skal ta en hel grad i Tyskland må du kunne bevise at du har kunnskaper på C1-nivå eller bedre i tysk. I det minste om du skal studere i Freiburg im Breisgau (jeg vet ikke om reglene er annerledes andre steder).

 

Jeg mener at Goethe-Institut i Oslo arrangerer slike tester (Deutsch als Fremdsprache).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...