Gå til innhold

Felles nettverk to tomannsboliger, routere?


ExenTor

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og bror min bor i dag vegg i vegg i vertikal delt tomannsbolig. Vi deler Internett i form av ei altibox 75/75 linje, men trådløsnettet er helt forferdelig dårlig for begge. Vi har i dag hver sin trådløs Router som er koblet via switch og inn i zyxcel hjemmesentralen. Har bestemt oss for å anskaffe ny Router eller routere.

 

Har forstått at Ivertfall de nye asusane kan konfigureres til å brukes istedenfor hjemmesentralen.

 

Spørsmålet er hva går vi for? Skal vi spleise og kjøpe en stykk toppmodell, eller skal vi kjøpe hver sin?

 

Noe forslag?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en billig 199kr netgear router, han har en eller annen jensen airlink eller hva de nå heter.

Husene er ca 60kvadrat i grunnflate over to etasjer (40 kvadrat oppe). Ligger på vegg i vegg, og fra enden av mitt hus til enden av hans er det kanskje 20 meter. Vi har ganske mange enheter koblet til.

 

Jeg har 3 pcer, en tv, receiver, to mobiler og nettbrett som bruker trådløs. Han har laptop mobil, nettbrett, tv mm.

 

Vi er avhengig av å ha full dekning over hele huset. Ønsker å ha minimum 50mbit over trådløs i hele huset hos begge.

 

Altibox fiber kommer i dag inn i andre etasje hos meg. Der har jeg mulighet til å plassere en ruter på veggen som går inn til han (dvs ca på midten av alt). Men i dag får han veldig dårlig dekning fra min router, selv om han bare sitter på andre siden av veggen (ca 4-5 meter)

Endret av ExenTor
Lenke til kommentar

For å si det sånn så er hovudproblemet gaming. Det lagger noe sykt når det er stor aktivitet på nettet, noe som gjør at spill som CS hopper bortover, og til og med skype stemmer blir hakkete.

Har prøvd å bytte kanal på min trådløs slik inSSIDer sa, men følte ikke de ble noe forskjell. Virker som routeren blir overbelastet i grunn. (Dette er bare på min side)

 

Her er eit bilde fra inSSIDer

nettverk1.jpg

Lenke til kommentar

1. Gaming foregår med kabel.. Å game over WiFi er som å be om lagg og problemer.. Og desto flere enheter som er koblet til samme aksesspunkt, desto større er delayen og dermed pingen din..

 

2. Dere har begge ekstremt dårlige/utdaterte routere.. Er PCen din også fra år 2000-ish? Tviler.. Så dere gjør rett i å gå for Asus.

 

3. Løsingen med å koble begge til en switch og fjerne hjemmesentralen, vil ikke fungere, da dere får bare 1 IP adresse fra Altibox.. Dere må beholde hjemmesentralen og koble routerne til en switch som er koblet til hjemmesentralen igjen, eller skaffe enda en router og koble hver deres til den.. Og da kjøre deres som AP...

 

4. Prøv å bytt til kanal 8...

Lenke til kommentar

1. Gaming foregår med kabel.. Å game over WiFi er som å be om lagg og problemer.. Og desto flere enheter som er koblet til samme aksesspunkt, desto større er delayen og dermed pingen din..

Dersom jeg skal bruke kabel må jeg trekke kabel ned en etasje og tvers over gulvet. Bruker laptop og har da heller ikke en stasjonær plass.

2. Dere har begge ekstremt dårlige/utdaterte routere.. Er PCen din også fra år 2000-ish? Tviler.. Så dere gjør rett i å gå for Asus.

Jeg vet det, det er derfor jeg spør om hva jeg skal kjøpe :) Pcen min er en ganske ny Acer V3 med haswell.

3. Løsingen med å koble begge til en switch og fjerne hjemmesentralen, vil ikke fungere, da dere får bare 1 IP adresse fra Altibox.. Dere må beholde hjemmesentralen og koble routerne til en switch som er koblet til hjemmesentralen igjen, eller skaffe enda en router og koble hver deres til den.. Og da kjøre deres som AP...

Vi har ikke fjernet hjemmesentralen, det er koblet fra hjemmesentralen til switch, og så ut til hver router.

4. Prøv å bytt til kanal 8...

Får prøve det, takk :)

Endret av ExenTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...