Gå til innhold

GUIDE: Downsampling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nvidia og AMD lar deg faktisk få 4K-kvalitet på en helt vanlig skjerm."

 

Dette er vel direkte løgn... 4K nedskalert til f.eks. en 1080p-skjerm er langt fra det samme som 4K på en 4K-skjerm. Ja, det blir bedre enn å kjøre spillet på 1080p, men å kalle det 4K-kvalitet er feil. Velg 4K DSR i Windows på en 1080p-skjerm og se om desktop'en er i 4K-kvalitet :-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men dette må vel gå ganske kraftig utover ytelsen?

 

Selvfølgelig. Her er et eksempel, med Nvidia GTX 750 Ti (som er dårlig egnet til slikt da det er altfor svakt og kun har 2GB minne) og Tomb Raider (innebygd benchmark):

 

1080p, Normal: min 90, max 128, avg 109.6

4K (4x1080p), Normal: min 25.2, max 36, avg 30.2

Lenke til kommentar

Dette kalles downsampling, eller super sampling, og jevner ut kanter og teksturer på bekostning av ytelse; <klipp>

Downsampling gjør samme jobb som Anti-Aliasing, men kan brukes som et substitutt eller i tillegg til Anti-Aliasing for bedre resultat.

Her roter dere veldig med begrepene.

SuperSampling(SS) er en form for Antialiasing, den mest krevende og kvalitetsmessig beste formen. Det går ut på å tegne bildet i høyere oppløsning og skalere resultatet ned, nedskaleringen heter downsampling. DSR fra Nvidia og VSR fra AMD er former for SuperSampling, forskjellen fra eksisterende SS ligger i nedskaleringsalgoritmen og flere innstillingsmuligheter. Dette er altså ingen stor nyhet, men en liten forbedring av noe vi har hatt i mange år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prøvde i BF4 å først ha på bare 200% resolutionscale som ser helt fantastisk ut å får 120fps med alt på low utenom Mesh som jeg har på ultra. Prøvde så å sette ned resolutionscale til 100% å så satt jeg på DSR x4 å satte oppløsningen i spillet til 4K, resultatet ble ikke like bra + at jeg satt igjen med rundt 70fps. Skal teste BFBC2 å se om man får bedre resultat der.

Endret av KimWhinesAlot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye legger dere i slike effekter? Selv kjører jeg uten i spill som BF4. Det er alltid mye bevegelse, og jeg legger ikke merke til at kantene er taggete. Kan merke det om jeg ser på en video jeg har tatt opp.

 

På spill hvor ting ikke beveger seg så fort (for eksempel wow) kan det godt være på, men tenker ikke så mye på det der heller egentlig. Har vel kraft nok, så ingenting i veien for å prøve :)

Lenke til kommentar

Har forsøkt dette med min GTX980 i Elite: Dangerous. 4K DSR ned til 1440p. Det er faktisk den anbefalte innstillingen i GeForce Experience.

 

Det ser jo veldig flott ut. Spesielt med tanke på at grafikkmotoren til spillet ikke er bygget for annet enn AA i postprosessering (et reelt ankepunkt for spillet). DSR'en hjelper enormt med å fjerne jaggies.

 

Men så snart det blir litt bevegelse bukker selv 980'n min og begynner å droppe bilder. Spesielt når det er mye lyseffekter i spill.

 

Prøvde DSR fra litt mindre heftige oppløsninger også, men hakkingen var faktisk så forstyrrende at jeg gikk tilbake til nativ oppløsning og jaggies.

Lenke til kommentar

Antialiasing er mist like viktig i bevegelse, siden aliasing gir en "flimmereffekt". Så Antialiasing er veldig viktig for f.eks. førstepersons skytespill hvor det hele tiden er små bevegelser. Så lenge maskinvaren er i stand til det, så vil jeg anbefale å bruke minimum 4x MSAA. Antialiasing skal normalt være unødvendig å implementere i hvert enkelt spill så normalt kan dette overstyres i driver, unntaket er hvis det er spesielle ting i shaderne (f.eks. visse typer defered shading).

 

Det er verdt å merke seg at post-processing AA som TXAA og FXAA gir faktisk dårligere bildekvalitet og et plagsomt uklart bilde.

Lenke til kommentar

Antialiasing er mist like viktig i bevegelse, siden aliasing gir en "flimmereffekt". Så Antialiasing er veldig viktig for f.eks. førstepersons skytespill hvor det hele tiden er små bevegelser. Så lenge maskinvaren er i stand til det, så vil jeg anbefale å bruke minimum 4x MSAA. Antialiasing skal normalt være unødvendig å implementere i hvert enkelt spill så normalt kan dette overstyres i driver, unntaket er hvis det er spesielle ting i shaderne (f.eks. visse typer defered shading).

 

Det er verdt å merke seg at post-processing AA som TXAA og FXAA gir faktisk dårligere bildekvalitet og et plagsomt uklart bilde.

 

Jeg blir sprø av alle AA alternativer. TXAA, FXAA, MSAA og nå har jo MFAA kommet.

 

TXAA er et bedre alternativ enn ingenting for de med svakere HW?

Lenke til kommentar

 

Antialiasing er mist like viktig i bevegelse, siden aliasing gir en "flimmereffekt". Så Antialiasing er veldig viktig for f.eks. førstepersons skytespill hvor det hele tiden er små bevegelser. Så lenge maskinvaren er i stand til det, så vil jeg anbefale å bruke minimum 4x MSAA. Antialiasing skal normalt være unødvendig å implementere i hvert enkelt spill så normalt kan dette overstyres i driver, unntaket er hvis det er spesielle ting i shaderne (f.eks. visse typer defered shading).

 

Det er verdt å merke seg at post-processing AA som TXAA og FXAA gir faktisk dårligere bildekvalitet og et plagsomt uklart bilde.

Jeg blir sprø av alle AA alternativer. TXAA, FXAA, MSAA og nå har jo MFAA kommet.

 

TXAA er et bedre alternativ enn ingenting for de med svakere HW?

 

Nei, ingen post-processing AA gir bedre grafikk, det er bare med på skjule elendigheten.

 

SSAA er best

MSAA (MultiSample) er en billigere approksimasjon. CSAA er en variant av MSAA som er bedre på gjennomsiktige flater.

MFAA er som MSAA, bare over flere bilder. Med andre ord bedre enn ingen AA, men dårligere enn MSAA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men dette må vel gå ganske kraftig utover ytelsen?

Selvfølgelig. Her er et eksempel, med Nvidia GTX 750 Ti (som er dårlig egnet til slikt da det er altfor svakt og kun har 2GB minne) og Tomb Raider (innebygd benchmark):

 

1080p, Normal: min 90, max 128, avg 109.6

4K (4x1080p), Normal: min 25.2, max 36, avg 30.2

Her er et annet eksempel, uten at jeg har giddet å benchmarke noe som helst: Spiller Dota 2 fast. GeForce Experience skal hele tiden foreslå 4K Downsampling som standard oppløsning I Dota. Hver gang jeg tar meg bryet å teste ut oppløsningen, merker jeg derimot stor delay/lag i input. Og det på EU servere med en 150Mbit linje og følgende hardware:

 

CPU: Intel i7-3770K 4.8GHz /OC

Motherboard: ASRock Z77 Extreme4-M

Memory: Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz LP

Graphics: MSI GTX 970 Gaming 4G /OC

SSD: Samsung 840 PRO 256GB

Lenke til kommentar

 

 

Men dette må vel gå ganske kraftig utover ytelsen?

Selvfølgelig. Her er et eksempel, med Nvidia GTX 750 Ti (som er dårlig egnet til slikt da det er altfor svakt og kun har 2GB minne) og Tomb Raider (innebygd benchmark):

 

1080p, Normal: min 90, max 128, avg 109.6

4K (4x1080p), Normal: min 25.2, max 36, avg 30.2

Her er et annet eksempel, uten at jeg har giddet å benchmarke noe som helst: Spiller Dota 2 fast. GeForce Experience skal hele tiden foreslå 4K Downsampling som standard oppløsning I Dota. Hver gang jeg tar meg bryet å teste ut oppløsningen, merker jeg derimot stor delay/lag i input. Og det på EU servere med en 150Mbit linje og følgende hardware:

 

CPU: Intel i7-3770K 4.8GHz /OC

Motherboard: ASRock Z77 Extreme4-M

Memory: Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz LP

Graphics: MSI GTX 970 Gaming 4G /OC

SSD: Samsung 840 PRO 256GB

 

Har du sjekket hva Vram ligger på når du kjører 4K? Som du sikkert har lest eller hørt om så sliter 970 kortene visst du kommer over 3,5Gb Vram bruk.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...