Gå til innhold

Hvordan fungerer voksenlivet? Hjelp!


Randy Marsh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen er villig til å svare på et par spørsmål for meg angående økonomi. Når jeg tenker over det har jeg ikke fått noen form for opplæring til hvordan enkelte ting fungerer i "voksenlivet". Jeg er nå 19 år, studerer - og har aldri jobbet i hele mitt liv.

 

Jeg lever på 7500 kroner i måneden som går til leie, transport, og mat. Ikke har jeg skattekort, skrevet noen selvangivelse eller fått noen type kontakt med de tingene. Har foreløpig en gjeld på rundt 40 000 kroner og regner med at jeg kommer til å ende opp med rundt 150-200 000 kroner i gjeld etter bachelor-graden. Planen er å få en jobb, og dermed nedbetalt gjelden asap. Noe jeg bør tenke på, før jeg plutselig får en overraskelse?

 

Ville spurt familien, men jeg har ikke så bra forhold til dem akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis lånet du referer til er et studielån så ville jeg ikke prioritert det. Med det mener jeg, betale det du må, og kanskje litt ekstra. Men ikke prioriter å få betalt det ned så fort som mulig.

Studielånet er et personlig lån som kan fryses om man ikke har inntekt/arbeid. Det er et lav risiko lån. Jeg ville heller prioritert å få kjøpt bolig.

Men det skader jo selvfølgelig ikke å betale ned om man har mulighet,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Skattekort henter arbeidsgiver elektronisk den dagen det behovet melder seg. Hva selvangivelse angår så er dette noe man får tilsendt en gang i året, stemmer tallene og du enten får skatt igjen eller går i 0 gjør du ingenting med den. Er derimot feil tall oppgitt retter du dette og får en ny tilbake med nye tall pg hvorvidt du blir skyldig eller ikke. Blir du skyldig skatt må dette betales tilbake.

 

Fremfor å prioritere nedbatling av studielån prioriter sparing til hjem. Jeg vet ikke hvordan renten vil se ut om 3-4 år, men slik det er i dag så ligger fastrenta hos lånekassen rundt 1,4% avhengig av lengde. Hva slags utdannelse tar du i dag?

Lenke til kommentar

Fremfor å prioritere nedbatling av studielån prioriter sparing til hjem. Jeg vet ikke hvordan renten vil se ut om 3-4 år, men slik det er i dag så ligger fastrenta hos lånekassen rundt 1,4% avhengig av lengde. Hva slags utdannelse tar du i dag?

1,4% var nok å overdrive litt, men du har selvfølgelig helt rett i at det ikke gir mening å betale ned studielån før man må. Studielån slettes hvis du dør, har veldig lav rente og vil derfor ikke telle med som et vanlig lån ved boliglånssøknad.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Fremfor å prioritere nedbatling av studielån prioriter sparing til hjem. Jeg vet ikke hvordan renten vil se ut om 3-4 år, men slik det er i dag så ligger fastrenta hos lånekassen rundt 1,4% avhengig av lengde. Hva slags utdannelse tar du i dag?

1,4% var nok å overdrive litt, men du har selvfølgelig helt rett i at det ikke gir mening å betale ned studielån før man må. Studielån slettes hvis du dør, har veldig lav rente og vil derfor ikke telle med som et vanlig lån ved boliglånssøknad.

 

 

Ja, så jeg blingset på den, tok bare et tall jeg mente jeg hadde hørt, sånn for ordenskyld så er rentene mellom 2,031 og 2,716 avhengig om du binder den for 3, 5 eller 10 år.

 

 

Det er snakk om et studielån som skal betales tilbake etter endt utdanning ja. Jeg tar bachelorgrad i geografi.

Ah tøft, hvor ser du for deg å jobbe etter den utdannelsen da?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange slike tråder/diskusjoner rundt dette som må finne sted før utdanningsetaten innfører privat økonomi som (obligatorisk) fag i den videregående skolen. Det nærmeste jeg lærte noe som har praktisk betydning i dagliglivet der var rente og prosentregning.

 

Heldigvis så er det strengt tatt ikke spesielt mye du vite. Siden du har skrevet dette i økonomi-delen av forumet regner jeg med at det er det aspektet du lurer på. Hovednøkkelen er (i mine øyne): Få mer penger inn enn det går ut. Det høres kanskje banalt ut, men det er ikke stort verre enn det.

 

Den enkleste måten å få oversikt over dette på er å sette opp et budsjett over alle utgiftene du har. De månedlige er som regel de greieste, men får du lønn 5. og husleia forfaller 25. kan det fort skje at man bare måtte kjøpe seg en ny telefon og glemmer at man ikke har råd til husleia om noen uker. Det samme gjelder større årlige utgifter. Det er lett å glemme NRK-lisensen og årsavgift på bil (dersom man har det) og vips så er det 1300,- som skal ut i januar og 3000,- i mars. Har man derimot satt av henholdsvis ca 220 og 250 per måned frem til disse regningene kommer vil du ikke merke det engang.

 

Flytter man alle utgiftene til en annen konto dagen man får lønn vet man hvor mye man kan bruke på kos og fanteri frem til neste utbetaling ;-)

 

 

Hvis du kan spesifisere litt mer nøyaktig akkurat hva du lurer på kan sikkert noen her hjelpe deg, men å besvare tittelen på emnet ditt kan man skrive bøker om. Er det sparing, kjøp av bolig, selvangivelse osv du lurer på?

 

 

Ellers er jo et tips å titte innom dette forumet i blant. Mange spør om mye lurt og det er mange flinke brukere her som kommer med gode svar. Det er mye læring i å lese andres diskusjoner også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...